Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Cardanhuis R80 tandwiel verhouding
Reactie van bezoeker 'Lars', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,
Van het weekend het cardanhuis van mijn r80rt uit '86 vervangen door een ander eemplaar. Daar staat 37/11 op (uit mijn hoofd).
Ik heb nu echter het idee dat ik meer toeren moet draaien om 100 te rijden.
Op het oude huis kan ik niet vinden wat de verhouding is. Zit er verschil in de cardanhuizen?
Reply
Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum:

Lars : Voor R80RT zou dit toch de goeie motte zijn 37/11.--- En voor R80GS en R80R 32/10 . Als je op de oude niets kan lezen , dan is er maar 1 remedie Open trekken en tanden tellen. Groetjes Cees.
Reply

Quote:Lars : Voor R80RT zou dit toch de goeie motte zijn 37/11.--- En voor R80GS en R80R 32/10 . Als je op de oude niets kan lezen , dan is er maar 1 remedie Open trekken en tanden tellen. Groetjes Cees.
Vraag aan de mede forumleden om de grafiek uit het boekje . Toeren / snelheids verhoudingen . Dan heb je enige indicatie. Ik heb dat helaas niet . Succes!!!
Reply

Quote:<blockquote>Lars : Voor R80RT zou dit toch de goeie motte zijn 37/11.--- En voor R80GS en R80R 32/10 . Als je op de oude niets kan lezen , dan is er maar 1 remedie Open trekken en tanden tellen. Groetjes Cees.
Vraag aan de mede forumleden om de grafiek uit het boekje . Toeren / snelheids verhoudingen . Dan heb je enige indicatie. Ik heb dat helaas niet . Succes!!!</blockquote>Lars : Dit is me even ontgaan ,,, Als je voor de rest niks heb verandert, Je toerenteller is electronies, en je km/uur wordt bepaald door de uitgaande as van je versnellingsbak. Als daar niks is verandert , moet hij de zelfde waarden aan geven als voorheen . Ongeacht welke eindoverbrenging je monteerd. De aanpassing zit hem dan in het tandwieltje dat je km tellerkabel aandrijft, of een ander type kmteller. Dat wil niet uitsluiten dat er voorheen een andere overbrenging was. En dat je voor je gevoel denkt dat je nu langzamer rijd. Dit kun je enkel verbannen door tanden te tellen in je oude cardanhuis. Je probleem is opgelost denk ik Lars . Succes Cees.
Reply
Reactie van bezoeker 'lars', geïmporteerd van het oude forum:

Bedankt voor het meedenken Cees!
Ik zal de tandjes gaan tellen en ovet je laatste opmerking nadenken. Klinkt heel logisch, maar begrijp het nog niet helemaal. (-:

Reply
Reactie van bezoeker 'Peterr45', geïmporteerd van het oude forum:

Cardan hoeft niet open, je kan omwenteling van de as tellen en draaien.
Die verhouding die je dan telt is de verhouding.

Peter
Reply

O.K. Peet dat kan ook !! Maar ik ga Lars helpen te begrijpen wat er aan de hand kan zijn . Lars ik ga het op hele cijfers afronden. Een overbrenging van 1:4 houd in dat je pignon dat is het kleine tandwiel in je cardan , 4 omwentelingen moet maken om het kroonwiel 1 x rond te krijgen . Bij 1:3 maakt de pignon 3 omwentelingen om het kroonwiel 1 x rond te draaien . Dus die 1:3 is een snellere overbrenging dan 1:4 O.K. Dit verschil in snelheid word word niet automatisch verwerkt door je km teller, omdat je uitgaande as van je versnellingsbak niet in toeren is verandert en op die as zit de aandrijving van je kmteller.Dus als Lars niks anders heeft verandert , moet je met je 37/11 op de juiste waarden zitten . Was je meenemer vertanding aan gort bij je vorige cardan of kwam er slijpsel uit je aftap punt. Groetjes Cees.
Reply
Reactie van bezoeker 'lars', geïmporteerd van het oude forum:

Aha! Nu begrijp ik het, helder uitgelegd, bedankt weer!

Ik had een hoogfrequente trilling aan de rechterkant van de motor, meestal vanaf een km of 80p/u, met het nieuwe huis is het grotendeels verdwenen. De cardanas ga ik ook nog vervangen. Heb hem al liggen.
Er kwam inderdaad veel slijpsel uit, de meenemer was nog wel in orde.
Ook lekte er olie bij diverse boutjes, hey niveauplugboutje was dolgedraaid en hing met siliconenpasta op z'n plek.
Kan ik nu in alle rust even naar kijken en evt opknappen.
Het nieuwe huis is in ieder geval al een hele verbetering qua comfort en lekken van olie. Deze heb ik op mijn werkbank netjes gemaakt.

Reply

Quote:Aha! Nu begrijp ik het, helder uitgelegd, bedankt weer!

Ik had een hoogfrequente trilling aan de rechterkant van de motor, meestal vanaf een km of 80p/u, met het nieuwe huis is het grotendeels verdwenen. De cardanas ga ik ook nog vervangen. Heb hem al liggen.
Er kwam inderdaad veel slijpsel uit, de meenemer was nog wel in orde.
Ook lekte er olie bij diverse boutjes, hey niveauplugboutje was dolgedraaid en hing met siliconenpasta op z'n plek.
Kan ik nu in alle rust even naar kijken en evt opknappen.
Het nieuwe huis is in ieder geval al een hele verbetering qua comfort en lekken van olie. Deze heb ik op mijn werkbank netjes gemaakt.
Ookee ! Graag gedaan Lars . Ja dan vermoed ik dat het lager van de pignon aan gort is . dat crieerd onbalans (trillingen) + die pignon trekt scheef en grijpt niet meer zuiver in je kroonwiel dus vreterij niet uitgesloten. Lars wat die aandrijfas betreft , werk veilig !!! Als er geen speling op je kruiskopp. zit liet ik hem.Zo WEL . Aan de andere kant zit een mof met binnenvertanding ook wel schuifstuk genoemd. Dat schuifstuk moet ingedrukt worden om de borgring te kunnen verwijderen. En dan kun je de spanning van de schokdemper afhalen .Dit vergt goed gereedschap , en is niet ongevaarlijk dus pas op !!! Succes met de operatie, we horen het wel. m.v.gr. Cees.
Reply
Ik heb een R65 uit '86, ook met een 37/11 cardanklok. Achterband = 120/90-18. Alles standdaard. In mijn originele BMW instructieboekje voor de R65, R80, R80RT, R100RS en R100RT (monolever) staan die grafieken.

Voor de R80RT in z'n 5 bij 100 km/h exact 4100 t/min, volgens het boekje.

Je kan op je kilometerteller kijken, helemaal onderaan de schaal staat in kleine lettertjes w = xxx, waar bij jou dan 773 moet staan.

Staat daar wat anders, dan was je eindoverbrenging geen 11/37.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)