Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
trottle position sensor
#1
Reactie van bezoeker 'ron op den camp', geïmporteerd van het oude forum:

hallo ik probeer mijn tps af te stellen maar dit wil maar niet lukken weet iemand hoe ik deze moet afstellen
synchroniseren dat gaat prima maar weet niet hoe ik de tps afstel.ik weet dat ik hier een multimeter voor moet gebruiken maar verder is het voor mij een raadsel wie kan mij hiermee helpen?????????
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'ron op den camp', geïmporteerd van het oude forum:

sorry ik heb een r1150gs uit het jaar 2002 dus met nog een enkele bougie geen twinspark
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

Mijn r1100rs ook zelf eens afgesteld, stond toen hier beschreven, bepaald aantal volts bij een stand. effe zoeken!
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'ron op den camp', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Mijn r1100rs ook zelf eens afgesteld, stond toen hier beschreven, bepaald aantal volts bij een stand. effe zoeken!
ik heb volgens mij alles nageken maar kan er niets over vinden op dit forum.kan mj iemand vertellen hoe ik die trottle position sensor afstel.
ik heb de kleppen gesteld en de motor gesynchroniseerd.nuheb ik de tps sensor per ongeluk versteld help mij zodat ik de motor weer in bedrijf kan nemen en al vast bedankt voor jullie snelle reactie
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

Als je hem in het midden zet zal hij heus wel starten, je bepaald ietsje het mengsel met dat kleine stukje dat je kan verdraaien.

ik zal ook effe voor je zoeken
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

hier kan je zat vinden:
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=53667
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'ron op den camp', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:hier kan je zat vinden:
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=53667
waar moet ik mijn voltmeter op aansluiten.en als ik deze moet verstellen moet ik dan aan de tps draaien of moet de de aanslag van de gasklep verstellen.aub wat uitgebreidere informatie want heb dit nog nooit gedaan maar wil het wel graag leren
groetjes ron
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

Procedure (reference BMW or Haynes manual for location of components):

1. Generously loosen the free play at the throttle cables to both left and right throttle bodies (note ’96 and newer "Oilheads" have a different throttle cable mechanism--see manuals)
2. Unscrew the left throttle body throttle stop screw (under and inside of the throttle body) counterclockwise (CCW) about three turns or until you can see a gap between the end of the stop screw and the flange it pushes on to open the throttle. You are now assured the left throttle is FULLY closed. This is important! ("Zero" throttle opening).

3. Attach the Digital Voltmeter (DVM) black lead to frame ground and the red lead to the red/white wire going to the TPS connector located on the left cylinder throttle body. The TPS is a black plastic 2" by 2" square module with a connector on the bottom. Gently pulling the rubber connector boot down will expose the four wires entering the connector to the TPS. Probing and pushing up with a paper clip is one method of reaching the red/white wire’s contacts. Put the DVM red lead on the paper clip, turn on the ignition and engine cutoff switch, and retract the sidestand. You should see an indication on the DVM near zero. Be SURE you are on the DC Volts selection.

4. Loosen the two Allen head screws securing the TPS. Adjust the TPS by slowly turning it within its slots until the observed voltage decreases to about .006 DC volts. It will probably go no lower, which is OK. DO NOT turn it any more as the wiper of the pot has already reached the end of electrical travel. Stop turning the TPS just when the voltage stops decreasing and then turn it in the opposite direction to increase the DVM by .004. Lock it down there. Going slightly up by .004 volts will ensure your are not going "below" zero volts and this will typically result in a "zero" value of .010 volts. Be careful of DVMs which "autorange" and can confuse readings! ("Zero" TPS voltage .006 +.004 volts = .010)

5. With "Zero = Zero" set (zero throttle plate opening and zero voltage), turn the left throttle body stop screw clockwise (CW) until the voltage starts to rise. Continue turning until you reach .370 - .400 volts, the voltage the BMW analyzer looks for the TPS at idle to cause a digital signal to "flop" or change symbology. Lock down the stop screw with the jam nut if so equipped (early units are an interference fit). Blip the throttle several times to check accuracy and repeatability of the voltage to be within .370 - .400 volts. Readjust the stopscrew (not TPS Allen screws!) if needed. Following this, reset the left throttle cable free play to .5mm. Now you are forever done with the TPS adjustment.

6. Connect the mercury or electronic manometer to both throttle bodies. Prior to starting the engine, use a common screwdriver to lightly close both rear-facing brass air bypass screws on the throttle bodies, then open them to:

R1100 RS/RT: 1 ½ turns from closed

R1100 GS/R: 2 ¼ turns from closed

R850R: 2 ¼ turns from closed

Start and warm up the engine to get 5 bars on the RID oil temperature if so equipped. Idle will be rough due to the need to synchronize left to right throttle bodies. Use a big rear-facing fan from the front of the bike to control cooling, if required.

7. After warm up, LEAVE THE LEFT STOP SCREW ALONE! (The one used to set .370- .400 volts). Adjust the right throttle body stop screw to get perfectly equal mercury in both columns or electronic indication.

8. Adjust the right throttle body cable for equal mercury readings at just off idle, around 1500 RPM. Use the throttle to increase RPM, not the "choke" start lever when synching.

9. Finally, adjust both brass bypass screws individually or together in conjunction with the manometer to yield a proper idle speed of 1000-1100 rpm and equal mercury or vacuum readings. Closing the bypass screws will decrease RPM; converse for opening them. On rare occasions where proper idle speed cannot be set with the bypass screws, return to step 5 and incrementally increase or decrease the stop screw voltage from the .370 - .400 setting then repeat subsequent steps. Raising the stop screw voltage will increase idle RPM and decreasing it will lower idle RPM.

10. Inspect your work and test ride, perhaps re-performing synch using ONLY the bypass screws and right throttle cable to "fine tune."


--------------------------------------------------------------------------------

Summary:
The TPS was set for zero volts at zero throttle plate opening (+.004 volts to assure not going "low"). Then the left throttle body TPS was set using the stop screw to .370 - .400 volts followed by an accurate synch of the right throttle body.

Results:
This is a simple procedure and it has worked on countless "Oilhead" BMWs. You will notice good throttle response, best possible fuel consumption, little if any surging and good top end. Properly performed, emissions are unaffected if not improved.

Reply
#9
Reactie van bezoeker 'ron op den camp', geïmporteerd van het oude forum:

bedankt peter hier heb ik wat aan
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)