Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
tellerbak r65
Reactie van bezoeker 'Hansje', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo, mijn toerenteller van mijn R65 uit 79 geeft bij 5000 rpm 6000 aan, hoe corrigeer ik dat, zit er bijv een pot-metertje in ?
Is een elektronisch gestuurde teller.

Hansje
Reply
Reactie van bezoeker 'Bokser-Bakra', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Hansje. Je vraag staat met 0 ( zero) reacties. Geef meer uitleg . Hoe heb je het geconstateerd, maak even een aanknopingspunt . Dan komen de elektries geladen techneuten wel voor de dag. Succes.!!!!
Reply

Hallo,

In mijn instructie boekje (bij de motor geleverd) staan toerentallen, zodoende met de Garmin de snelheid gemeten en bijbehorend toerental klopt dus niet en dat was ook al mijn vermoeden.

Heb wel het idee dat eea bij te stellen is.

Grt, Hansje
Reply
Hansje,

Heb je gecontroleerd of de reductie in de haakse overbrenging bij het achterwiel ook volgens het boekje is?

Groeten,
Ton
Reply

Uiteraard, anders was het zinloos, ook nagerekend dmv omtrek wiel en reductie 5de versnelling.
Dus de vraag, is hij bij te regelen ?

groetjes, Hansje
Reply
Reactie van bezoeker 'Boxer-Bakra', geïmporteerd van het oude forum:

Hans : Wijkt je km teller dan ook af ten opzichte van je toerenteler. Ik bedoel , er is een mooi punt in de grafiek. BIj 5000 rpm , rij je 120km/u . Wijkt je motor daar veel vanaf, op de tellers. Is er ooit een andere versn.bak achter gezet ??? De tandwieltjes van de km.kabel aandrijving kunnen verschillen . van R45 tm R100. Die 5 versn. bakken zijn allemaal hetzelfde binnen in. De snelheid word bepaald door de cardan verhouding . Bij jou is dat 31/9 --- Bij een R45 is dat 35/9--- Er zijn ook types met 33/11. snap je !!! En aan de hand daarvan zit er een verschil in tandwieltjes die je km.tellerkabel aandrijven (uitgaande as Versn.bak) Met een 400x18 band omtrek 210cm, moet hij aardig zuiver zijn. Ook al zaag je alle spaken der af , en rij je op je naven of remschijven . Bij 5000 toeren moet hij 120km / u aangeven . Alle tellers kunnen % gewijs afwijken .Dikwijls 10% . Maar 1000 toeren verschil op een electronise toerenteller lijkt me veel. Zet hem eens op een testbank , en dan zie je wat er loos is. Aan de hand van die gegevens kun je de Garmin zuiver programeren ,anders blijf je gissen.Mischien komen er nog HTSers voor de dag met een andere uitleg, ze zijn welkom, ook wij boeren willen nog wat leren . Groetjes Cees.
Reply
Reactie van bezoeker 'Boxer-Bakra', geïmporteerd van het oude forum:

Hansje : Heb je,ofzijn er ooit lampjes vernieuwd in die toerenteller . Afwijkende wattages kunnen je stuurstroom beinvloeden . Ik ben geen elektrieker , dus mischien komt er een reactie van de wel kenners. Je onderwerp is wel interesant, m.v.gr Cees.
Reply
Reactie van bezoeker 'Wil', geïmporteerd van het oude forum:

Ja, er zit wel een potmeter in.
Maar de afwijking wordt vermoedelijk veroorzaakt door een aftakelende elco.
Gewoon de elco's vervangen en kijken hoeveel de afwijking dan nog is.
Nog even een opmerking: alleen als de afwijking procentueel over het hele toerengebied gelijk blijft dan is het een electronische fout.
Doet de afwijking zich alleen voor in bij 5000 toeren dan wordt het vermoedelijk veroorzaakt door interferentie van motortrillingen (bekend R65 probleem).
Reply

Hallo, ok daar ga ik mee aan de slag, ik vermoed een procentueele verhoging, ook bij bijv. 7000 rpm.

Ik zal hem eens open halen, dank.

Groeten, Hansje
Reply
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:

Als de toerenteller over het hele bereik 1000 toeren teveeel aangeeft,
dan moet hij bij stationairtoerental toch zo'n beetje 2000 toeren aangeven ?
dan hoor en zie toch dat het toerental niet overeenkomt met wat de meter aangeeft.

henry
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)