Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BMW R100RT startmotor draait niet
#11
Reactie van bezoeker 'JD', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Bep,

Dat heb ik natuurlijk al gedaan, uit elkaar halen. Hierbij de foto van het huis.
De rotor zit muurvast. Is dat correct??

Tevens is het huis vastgezet met pomp/klink nagels. Indien losboren, hoe krijg ik ze weer stevig vast???

En ja, je leert er wel veel van..... Ik heb nog niet veel ervaring met sleutelen aan de motor van een BMW.
Dit is voor mij heel leerzaam.



[img]/import/photos/p39792s.jpg[/img]
Reply
#12
Reactie van bezoeker 'JD', geïmporteerd van het oude forum:

Nog een reactie.

Ik heb de klink nagels doorgeboord.

Volgens mij zou er een magneet ring in moeten zitten.

Wat ik aantrof is een magneet in duizenden stukjes, tm splinters. Zie foto.


Is het verstandig om de rotor dan nog te gebruiken. Of liever de gehele electrische motor te vervangen???


[img]/import/photos/p39793s.jpg[/img]
Reply
#13
Hallo JD,

Zo te zien ,heb je alles mogelijke gedaan om het ding te reparen .
Na speurend op het internet blijkt er inderdaad een type BMW startmotor te zijn waarvan de verlijming loslaat van de magneten.
Ik zou me de moeite niet meer nemen om een stel nieuwe magneten te vinden ,als ze al te vinden zijn,en die er met speciale epoxy lijm in te lijmen
De kans dat de resten magneet de elektrische wikkeling van het anker hebben beschadigd is bovendien best groot.
Mij lijkt een nieuwe, of goede 2de handse startmotor nu de beste optie.

Groeten Bep
Reply
#14
Reactie van bezoeker 'J de Leeuw', geïmporteerd van het oude forum:

Beste JD,
Misschien heb je hier iets aan. Ik had eenzelfde probleem met mijn r100r 1992. Een losgekomen magneet in het startmotorhuis. Ik nam de gedemonteerde onderdelen mee naar een speciaalzaak voor auto-electra onderdelen en liet het hen zien en beoordelen. Ben op hun advies ingegaan door een nieuw startmotorhuis te bestellen (twee jaar geleden 56 euro). Zelf alles weer gemonteerd en heb nog steeds plezier van mijn zelf gerepareerde starter.

[img]/import/photos/p39798s.jpg[/img]
Reply
#15
Quote:Nog een reactie.

Ik heb de klink nagels doorgeboord.

Volgens mij zou er een magneet ring in moeten zitten.

Wat ik aantrof is een magneet in duizenden stukjes, tm splinters. Zie foto.


Is het verstandig om de rotor dan nog te gebruiken. Of liever de gehele electrische motor te vervangen???
Duidelijk een Valeo startmotor. 3-maand geleden precies hetzelfde probleem gehad.
Via een andere BMWBoxer kennis getipt om een startmotor op de sloop te halen.
Type Valeo DR6A even kijken naar pijltje draairichting. Genoeg te vinden op MP of bij de autosloop is universeel en daarna ombouwen met je eigen spullen. Het aandrijfgedeelte van je eigen startmotor uiteraard weer gebruiken. Van die auto's is echt anders.
Reply
#16
Reactie van bezoeker 'JD', geïmporteerd van het oude forum:

Allen,

Nog heel hartelijk dank voor alle goed adviezen.

J de Leeuw had voor mij het beste advies. Bedankt.

Ik ben naar een specialist gegaan en heb daar een nieuwe mantel besteld, tevens gaven ze daar aan dat de "rotor???" ook niet meer in orde was. Er zaten veel magneet splinters op/in. Dat zou mogelijk een risico worden.

Ik heb hun advies opgevolgd en een nieuwe rotor/field case genomen.
Totaal was ik voor Euro 65.39 klaar.

Armature fabrieksKode 134513 euro 27.23 ex btw,
field case (PR) fabrieksKode 137399 euro 27.72 ex btw.

Groet,

Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)