Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BMW R100RT startmotor draait niet
Reactie van bezoeker 'JD', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,

Ik start nu na de winter mijn R100RT ik hoor alleen een luide klik. Verder doet de motor niets.
Het is niet de accu, groot licht remlicht etc. heeft geen impact op andere verlichting.

Ik denk dat de startmotor mogelijk vast zit. Kan ik hier zelf nog iets aan doen.

Graag jullie hulp/advies
Reply
Geef eens een flinke tik op het huis van de startmotor.
Als hij het dan wel plots doet zijn waarschijnlijk de koolborstels te ver afgesleten
Dus nieuwe borsteljes kopen en vervangen.

Groeten,

Bep
Reply
Hoe weet je dat het niet de accu is. Er kan wel licht branden maar als het maar op 5 cellen van jouw accu is, dan heeft de accu toch te weinig vermogen om de startmotor rond te krijgen. Heeft de accu aan een druppellader gehangen? Toch eerst de accu als boosdoener uitsluiten voordat er getimmerd en getikt wordt.
Reply

Hallo Jeroen,

Alle accu cellen werken goed, voltage is goed. Heeft idd aan druppellader gehangen. Paar maanden geleden nog startte de motor wel. Nu niet meer. Duidelijke tik in de start motor.

Bep,

Kun je (mogelijk precies) aangeven waar ik een tik zou moeten geven. Ik wil nl niets vernielen.

Reply
Reactie van bezoeker 'Ronald', geïmporteerd van het oude forum:

Heb het zelf nu twee maal gehad: kapot startrelais. Vooral de droge klik die je beschrijft komt me bekend voor.
Soms hielp het door enkele keren de startknop in te drukken, waadoor de startmotor wel aangreep. Maar uiteindelijk was vervangen van het relais bij mij de oplossing.
Succes !
Reply
Bypass/omleiding maken door een aparte stuurstroomdraad aan te leggen.
Startmotordeksel verwijderen en dunne zwarte draad/kabelschoen van de startmotor verwijderen en vervangen door een draad voorzien goed passende kabelschoen.
Andere kant van de draad, eventueel voorzien van een zwevende zekering, ook een schoentje en deze prikken tegen de +pool van accu nadat de motor op contact is gezet.
Let op, niet vastzetten aan de +pool. Startmotor moet nu rondgaan.
Uitgaande van een goede accu en goede koolborstels startmotor.
Hierna systematisch zoeken, startrelais, startschakelaar, loszittende contacten enz.
Had vorige week hetzelfde, oxidatie in startrelais door lekkage remvloeistofpotje.
Reply
Hallo JD

Uiteraard eerst alle simpele storingen uitsluiten.
Hang je motor eens met starterkabels aan een auto.
Controleer alle kabels en aansluitingen op oxidatie ,ook de aansluiting van de massakabel.
Als je zover bent dat je de startmotor gaat blootleggen ,kan je zijdens het starten de tik op de startmotor uitproberen.
Door de tik op het dikwandige stalen deel van de startmotor willen de ver versleten koolborstels weer tegen de collector komen en de startmotor draaid dan weer.

Bep

[img]/import/photos/p39699s.jpg[/img]
Reply

Bedankt voor jullie reacties.

Vandaag de startmotor uitgebouwd. Aan de motor accu gehangen / ook aan de (diesel) auto accu. Beide keren zelfde resultaat.
De Klik is de magneet die de tandwielen naar voren zet. (om de motor in gang te zetten).
Daarna zou de "startmoter" moeten gaan draaien, dit gebeurt helemaal niet.
Mijn conclusie is dus dat de startmotor het begeven heeft.

Een vraagje nog: Moet de as van de startmotor in niet aangesloten stand met de hand te draaien zijn. Dit is bij mij niet het geval, de as hardstikke vast. Dit zou het euvel kunnen zijn.

Op ebay.de staat al een vervangende voor Euro 69 ( + 20 Euro verzendkosten). Ik ga er vanuit dat dit chinees spul is.

Heeft iemand nog een voorstel voor reviseren of nieuwe kopen ? Wat zijn de ervaringen met "geen merk" startmotors ?

Reply
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Van een bepaald type startmotor (ik geloof Valeo) raken op een moment de magneten los in de behuizing, dit blokkeert de rotor, dus de startmotor draait niet meer,
Je kunt startmotoren laten reviseren, een gereviseerde kopen of zelfs op de "autosloop" wellicht een vervanger vinden, oudere kadets, Seat en Citroen hadden dezelfde startmotor.
Kijk eens in de winkel van de Hobbyist.
Reply
Hallo Jd ,

Als je zeker weet dat de startmotor defect is zou ik hem zelf op z'n minst uit elkaar halen.
Je hoeft echt geen raket-geleerde te zijn om zo'n simpel en robuust ding te reviseren.
Gewoon rustig aan doen, en kapot is hij toch al.
(Zet merktekens op de onderdelen ,zodat het weer op de juiste manier in elkaar gaat.)
Bovendien steek je veel op over de werking van onderdelen door ze te demonteren.
Nieuwe lagers en koolborstels heeft de hobbyist .
Voor de rest is het een kwestie van controleren of het anker en veldwikkeling geen elektrische onderbrekingen of sluiting hebben.
De collector van het anker kan je met een polijst papiertje weer mooi schoon maken
De groeven van de collector met een smal afgeslepen zaagblaadje schoon maken
De koolborstels moeten lang genoeg zijn om genoeg aandrukkracht op het anker te hebben (anders vernieuwen)
De bendex die het ronsel in de starterkrans duwt zorgt er ook voor dat op het eind van zijn slag een zwaar electrisch contact word gemaakt die de startmotor doet ronddraaien ,deze contacten kunnen geoxideerd zijn ,of ingebrand (opschuren)

succes, Bep
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)