Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'Ernst-Jan', geïmporteerd van het oude forum:
Mijn R100 1977 heeft iets wat misschien normaal is maar wat ik wel lastig vind. Het stationair toerental staat afgesteld op ongeveer 1200t/min. Toch heb ik dan bij stoplichten last van een motor die bijna afslaat. Vandaag ontdekte ik dat het toerental keurig 1200t is tot ik de koppeling in knijp. En het maakt dan niet uit of er een versnelling is ingeschakeld of de bak in vrijstand staat.
Als dit niet normaal is wat is dan de oorzaak van dit vervelende euvel?
Ernst-Jan
Reactie van bezoeker 'Jaap', geïmporteerd van het oude forum:
Dit duidt op teveel axiale speling van de krukas. Krukas revisie dus.
Als ik je recente topics lees, denk ik dat je motor aan grondige revisie/onderhoud toe is.
Hopelijk wist je dit bij aankoop en ben je zelf technisch genoeg om zo'n oude motor te onderhouden en repareren.
Als dat zo is heb ik de bekende kat in de zak gekocht... Ik ben best handig maar er zijn wel grenzen aan wat ik kan. Een krukasrevisie is een vergaande ingreep met een hoop bijkomende kosten. Ik ga daar niet vrolijk van worden. Dat zou ook kunnen verklaren waarom de motor inhoud. Dan zal de nieuwe vervroeger wel daarom geplaatst zijn. Wel snel voor 92000km al weet ik te weinig van de historie van deze duitser.
Misschien ergens een gebruikt blok kopen?
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:
Gebruikt blok is optie, deze zal dan wel 2 ton gereden hebben ?
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
Een komplete revisie is ws helemaal niet nodig.
Hoofdlagers ed gaan een leven mee, als er regelmatig wat onderhoud is gepleegd zoals olie verversen.
Je kunt eenvoudig de axiale speling meten met een meetklok op de krukas en deze heen en weer te schuiven.
Andere methode is de rechter cilinder eraf en met een voelermaat tussen carter en shim te meten.
Bij afwijking vervang je de shim achte het vliegwiel,hoeft de kruk er niet uit.
Ik heb dit hele verhaal achter de rug bij m'n 75/5, bleek uiteindelijk een krom vliegwiel te zijn.
Groeten, Paul.
Hallo allemaal,
Ik heb een advies gekregen van een lid van de boxerclub. TWT motoren in IJsselmuiden. Zij zouden voor mij kunnen kijken wat er is en of het verstandig is met deze motor verder te gaan.
Het blok maakt voor mijn gevoel weinig bijgeluiden. De vorige eigenaar zegt dat er regelmatig onderhoud is gepleegd. Ik durf dat een beetje te betwijfelen. De membranen van de carbs bleken stuk en ook de vul en aftap plug van de cardan klok bleken een verkeerd type en helemaal kapot gedraaid. Wel kwam er gebruikte maar nette olie uit zowel blok als bak. Geen rare dingen daar en ook het olie filter liet geen gekke dingen zien. Zelf heb ik na aanschaf dus al heel veel gedaan. Ook banden en wiellagers en de cardan klok laten opknappen. Kortom best veel en lang niet alles zelf kunnen doen.
Ik hoop dus dat het gaat meevallen anders wordt hij, helaas, voor de sloop. Het moet namelijk wel leuk blijven...
Groet,
Ernst-Jan
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi, ik heb een zeer nette cx500 sports gehad een beer van een fiets echt waar!
Alleen distributie en dynamo ingreep is lastig dacht ik te herinneren.
succes met je overweging
Een CX500 sport, leuk!
Zelf heb ik een A dus één van de eerste. Alles opnieuw gespoten en in keurige staat. Inderdaat een paar dingen zijn wat lastig. Waterseal, ontsteking en dynamo spoelen en de distributieketting. Nou is alles relatief want een CX blok kan er met een uurtje werk naast liggen. Deze wordt in zijn geheel incl. radiateur uitgebouwd. Bij mij is het meeste al gedaan alleen de ontsteking ging nog stuk. Gelukkig bestaat daar een prachtig alternatief voor wat werkt op de dynamo. Ik durf te zeggen dat dit veel beter werkt dan het origineel.
Gewoon een heerlijke fiets.
Nou vind ik de BMW ook leuk hoor. Gekocht toen de Honda de geest gaf ivm ontsteking. Hij heeft meer dan 6 maanden in Frankrijk gestaan. Vandaar de BMW. Helaas bleek deze fiets ook wat problemen te hebben. Hij loopt netjes stationair na alle ingrepen alleen houd in en het koppeling probleem is lastig en vervelend. De onsteking zal het euvel zijn denk ik. Als de krukas rare dingen doet dan snap ik het. Maar hopen dat dat voor een redelijke prijs te doen is. Want anders...weg er mee...