Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
helicoils-deel 3
Reactie van bezoeker 'Louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum:

H R-drivers,

"to helicoil or not to helicoil?" that is the question...
Gisteren om 3 uur maakte ik de klepdeksel van m'n R100RS dicht en al bij een vrij laag koppel trok ik de centrale M8 bout/draadeind uit de kop. OK, wat nu?
Geen helicoils in huis...
Los draadeindje mee de werkplaats in, rondom opgelast met veel draadtoevoer en een aantal streken van de toorts. Draadeind in de draaibank en 10 mm rond gedraaid; M 10 erop getapt. Het uitgetrokken gat in de kop was al 8 mm dus M10 tappen gleden erdoor als vanzelf. Loctite 6-zoveel en een verwarmingskacheltje deden de rest.
Zondag vroeg de zaak dicht gemaakt, morgen de proefrit. Zo kan het dus ook.

P.s in motor 73 van 1980 ca stond een verhaal over een uitgetrokken blok-tapeind (cylinderkopbout) op reis in India!!! Remedie: M11 erover hardgesoldeerd, M11 gesneden en getapt. gefixt! Alles in goedkope roepia's .. da's de kracht van de oude R BMW: overal ter wereld te repareren. Ehhh helicoil? No sir, chicken Tandori very good!

Groetjes Louis (en maak je vakantieplannen! )
Reply
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:

Die M8 draad komt uit in een holte waarin je een M8 moer kunt plaatsen. Daarmee je nieuwe draadstang vasthouden...
Groeten, Lei.
Reply
Reactie van bezoeker 'Louis van Rijn', geïmporteerd van het oude forum:

Je hebt gelijk.
Ik heb zo R60/5 gerepareerde koppen gezien, maar vond het slordig.
Bovendien is de ruimte krap, het was een gevijlde moer die er zat.
Dus een M10-M8 draadeind, zodoende.

Groet, Louis
Reply
Reactie van bezoeker 'Voorbijganger', geïmporteerd van het oude forum:

In Portugal ooit mijn centrale bout zo gerepareerd. M* moer afvijlen, tussen de kop laten zakken en draadeind erin. Mocht allemaal zelf doen in een werkplaats van een Portugese smid.
Reply
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Wat is het toch belangrijk een momentsleutel te gebruiken!
En éénmalige uitgave die zich snel verdiend en je hebt je hele leven plezier van.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)