Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Waarschuwing: Swingarm /6 modellen breekt (soms) !
Beste BMW liefhebbers,

Wat mij nu is overkomen, had ik nooit verwacht.... Daarom deze waarschuwing. Niet meteen in paniek vervallen, maar nu je het weet kun je het symptoom als het optreedt ook duiden en in elk geval erger voorkomen.

Op de duitse 2-ventiler forumsite heb ik e.e.a. al gecheckt en inderdaad, dit defect komt voor, niet vaak maar het is bekend. Ook bij BMW.

Wat wil het geval? In de garage staat onze R90S altijd netjes op dezelfde plek gestald. En nooit lag er een drupje olie. Tot voor ca. een jaar. Zo'n beetje onder het aandrijfhuis van het achterwiel lag altijd een drupje. Hup, doek erover en bij de volgende oliewissel nieuwe koperen ringetjes gebruiken voor de oliepluggen. Dacht ik.

Nadat mijn zoon en ik in juni 2010 naar de Biker's Classic in Francorchamps waren geweest was het druppeltje ineens een plasje geworden. Hmmm, dat is niet de plug, er is iets anders aan de hand. Het rubber manchet! Nee, ook niet. Alles kurkdroog. Toen ben ik de gehele cardantunnel eens goed gaan schoonmaken en heb ik de zaak met een lamp verlicht. Na een uur hing er een druppel olie onder het midden van de tunnel. Hogerop richting manchet niets, daaronder een dun oliespoor richting cardanhuis. Toen maar eens een hele felle lamp genomen en jawel!

Een scheur in de tunnel van ca. de ene helft naar de ander helft aan de onderzijde, haaks op de tunnel, ca. 2 cm voor de lasnaad van het verlengstuk. Door de lak er vanaf te krabben was e.e.a. nu goed te zien.

Je kunt je wel voorstellen wat er zou zijn gebeurd als de zaak hier echt gebroken zou zijn tijdens het rijden. Enfin, gelukkig op tijd gezien en een goede, gebruikte andere tunnel gekocht.

Dus, /6 rijders, als er een druppel olie onder het cardanhuis ligt, dan kan het ook de vuldoppakking zijn....

Groetjes!

Bart Sanders
Reply
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi, goede tip! Heb je nog gelezen dat dit alleen bij de -door bmw- verlengde exemplaren voorkomt ? ook wel goed te weten.

Dat wil je niet in een snelle bocht in de bergen meemaken nee.

Metaal moeheid?

Grt
Reply
Hallo Peter,

Ja, nadat sinds de allereerste /5 modellen de swingarm met een extra stukske buis is verlengd en men dit in de /6 serie gewoon zo heeft overgenomen, is vlgs. mijn info dit in de /7 eindelijk eens goed gedaan: montageflens (gietstuk) direct op de tunnel van de juiste lengte. Een lasnaad minder en minder kans op een breuk.

Wat er gezegd wordt en dat kan ik wel volgen: de lasnaad versterkt de tunnel op die plaats. De tunnel die dan de buig- torsiekrachten krijgt te verwerken wordt in feite korter en hoger belast. Doordat mijn fiets ca. 120.000 km er op heeft zitten met evenzoveel buig- en strekoefeningen van de tunnel, is de zaak waarschijnlijk metaalmoe geworden.

Groet!

Bart Sanders
Reply
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

Ha,

Klopt, maar de eerste /7 hebben ook nog wel die bus er tussen, loopt door elkaar.BMW is daar niet rechtlijnig in geweest. Mij r80 uit 78 had die bus in ieder geval.

Grt, Peter
Reply
Reactie van bezoeker 'Louis van Rijn', geïmporteerd van het oude forum:

Hi R drivers,

--Niets nieuws onder de zon: de eerste gietwielen --
De eerste series 100RS-sen met gietwielen hadden incidenteel uitbrekende naven. Anders gezegd: de gietspaken scheurden los op de plaats waar ze aan de naaf vastzitten. Het werd op de TUDelft onderzocht, het was metaal moeheid. Nu hebben de gietwielen er extra bruggetjes bij die tussen de spaken meegegoten zijn.
-- Losvliegende zwaarmetaal proppen uit de krukas--
Mijn zwager draaide zijn 100RS eens helemaal open op de afsluitdijk. Met een enorme klap stond plotseling alles stil. Hij heeft het door snel ontkoppelen nog aan de kant weten te krijgen. Bij het open zagen van het blok bleek dat een van de zwaarmetaal proppen die in de krukas zitten opgenomen als contragewicht losgekomen was, en de zaak bijzonder goed had geblokkeerd. Motorblok en bak waren schroot.

Vergeet de mythe dat BMW 'beter' zou zijn. Het is een motor met een bepaalde levensduur.
Destijds (1970) was de R-serie betreft levensduur (een stuk) beter dan Japs of Engels. Toen er vermogen uit het blok gehaald moest worden (R90S) begonnen de V (vijf)-bak probemen, klepbreuk etc. Ik schreef al eens dat het lage vermogen van de R60/5 met de vierbak (die bredere tandwielen heeft) het de 'beste' motor maakt voor het bereiken van een (zeer) lange levensduur, (tot 600.000 miles) De andere latere versies bereiken door hun toegenomen vermogen en toerentallen maar een deel van die enorme levensduur, die toch nog goed genoeg kan zijn voor de gemiddelde klant.

Groeten, Louis

Reply
Reactie van bezoeker 'Henk Boxer', geïmporteerd van het oude forum:

Mijn Ural is dus niet voor niets slecht, als het origineel al slecht is en je kopieert het....

Henk
Reply
Reactie van bezoeker 'Henri Veen', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,

Ik ervaar ook veel ellende met mijne r75. Snap er weinig van en ben toch wel verbaast zo nu en dan. Iedereen adviseerde me een bmw, ivm de kwaliteit.
Echter valt die aan mij dus vies tegen, bij een ton is het eigenlijk over en uit, cilinders (gietyzeren nog) bak en cardan en meenemer achterwiel en de veren zijn dan echt op. Eea vervangen betekend dus total-loss als ge eerlijk ben tot je zelf.
Hiervoor oudere Honda's gereden, veel cb en tot 2 ton geen cilinder of bak problemen, wel iets roest gevoeliger en minder comfort. Maar het technische deel is echt beter.

Maar voor de hobby en af en toe een mooiweer ronde doet hij het.

H. Veen
Reply
Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Henri,

Weet je zeker dat het 100.000 is of is het 200.000 duizend?
Ik kocht eens een B-kadett met 60.000 op de teller maar dat was 160.000 dus kort daarna begon de ellende. Hij haalde uiteindelijk 256.000

Enkele zaken over mijn BMW een R100RS van '79, die geven een levensduur indicatie.
km stand is nu aantoonbaar 176.000 (uit de boekjes van de eerste eigenaar.) (02-2011) Machine krijgt normaal onderhoud, en dat is volgens het boekje dus best veel!
Eerste set zuigers en gietijzeren cilinders zit er nog op, de ervaring:
km stand compressie li /re
117223 13,0 11,0
136336 12,0 11,6
160722 10,5 10,0 daarna kleppen ingeslepen met pasta. Nieuwe zuigerveren opgezet.
168277 12,7 10,9
169626 13,2 12,0
En dat alles met dezelfde identieke compressie meter, startmotor etc.

Olie verbruik neemt nu wel toe, ca 1:1500 (Veel bijvullen met nieuwe olie houdt de olie wel schoon en dus ook levenskrachtig)
Meenemer achterwiel is een goede km indicator. Deze is nu (176.000 km) voor 50% weggesleten, dus bij ca 300.000 gaat die doorslaan en kom ik ratelend tot stilstand. Uit mijn R60/5 ervaring weet ik dat je kan doorrijden tot er alleen nog scherpe haaietandjes staan, bij elke bandwissel (20.000) even kijken en vetten!
Eerste, orginele hoofdremcylinder, derde voetremcylinder! (Vuil doet hem geen goed)
Hoofdbout van de voetrem was uitgesleten, is nu een 12,4 mm item.
Balhoofdlagers zijn niet meer nastelbaar, nieuwe liggen klaar, motor zoekt nu een beetje.
Lagers van de V-bak heb ik schoongemaakt, liepen nog acceptabel zonder ruis, heb ik weer gemonteerd en opgespannen met (veel) meer shim. Dat ging tot nu toe goed, het schakelen is er trefzekerder door geworden. Alleen het kleinste tandwieltje op de as met de grote torsieveer in de bak heeft wat pitting.
Uiteraard is de middenbok steviger gelast en verbeterd en heeft de jiffy behoorlijke speling, en zijn de remschijven gegroefd, etc, dat is normaal.
Nu weet je ongeveer of je motor 100.000 of 200.000 gelopen heeft.
Met een beetje werk (maar wel steeds een ander item) wil ik nog wel de 250.000 halen.

groeten, Louis

Reply
Reactie van bezoeker '2V-racert', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Beste BMW liefhebbers,

Wat mij nu is overkomen, had ik nooit verwacht.... Daarom deze waarschuwing. Niet meteen in paniek vervallen, maar nu je het weet kun je het symptoom als het optreedt ook duiden en in elk geval erger voorkomen.

Op de duitse 2-ventiler forumsite heb ik e.e.a. al gecheckt en inderdaad, dit defect komt voor, niet vaak maar het is bekend. Ook bij BMW.

Wat wil het geval? In de garage staat onze R90S altijd netjes op dezelfde plek gestald. En nooit lag er een drupje olie. Tot voor ca. een jaar. Zo'n beetje onder het aandrijfhuis van het achterwiel lag altijd een drupje. Hup, doek erover en bij de volgende oliewissel nieuwe koperen ringetjes gebruiken voor de oliepluggen. Dacht ik.

Nadat mijn zoon en ik in juni 2010 naar de Biker's Classic in Francorchamps waren geweest was het druppeltje ineens een plasje geworden. Hmmm, dat is niet de plug, er is iets anders aan de hand. Het rubber manchet! Nee, ook niet. Alles kurkdroog. Toen ben ik de gehele cardantunnel eens goed gaan schoonmaken en heb ik de zaak met een lamp verlicht. Na een uur hing er een druppel olie onder het midden van de tunnel. Hogerop richting manchet niets, daaronder een dun oliespoor richting cardanhuis. Toen maar eens een hele felle lamp genomen en jawel!

Een scheur in de tunnel van ca. de ene helft naar de ander helft aan de onderzijde, haaks op de tunnel, ca. 2 cm voor de lasnaad van het verlengstuk. Door de lak er vanaf te krabben was e.e.a. nu goed te zien.

Je kunt je wel voorstellen wat er zou zijn gebeurd als de zaak hier echt gebroken zou zijn tijdens het rijden. Enfin, gelukkig op tijd gezien en een goede, gebruikte andere tunnel gekocht.

Dus, /6 rijders, als er een druppel olie onder het cardanhuis ligt, dan kan het ook de vuldoppakking zijn....

Groetjes!

Bart Sanders
Hoi Bart,
Hartelijk dank om deze waarschuwing te publiceren !!!
Na mijn laatste grote tocht door Frankrijk, zag ik al eens oliedruppels op de velg zitten, wanneer de motor op de zijstandaard had gestaan. (Ik dacht ook aan het ringetje van de aflaat)
Met poetsen idd vaker olievuil gezien in de buurt van de cardanmof etc.

Nu is me duidelijk dat deze brug grondig geïnspecteerd moet worden, voor het geval dat.

Thanx a lot.
Reply
Reactie van bezoeker 'Rob', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Bart!

Alles goed verder met je 90S?
Heb onmiddellijk even gekeken naar mijn R60/7, van bouwjaar 1976. Daar zit inderdaad een swingarm zonder gelast stukje.

Pfff, weer een zorg minder.......

Rob B
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)