Reactie van bezoeker 'PeterH', geïmporteerd van het oude forum:
Quote:quote: Mijn idee is dat met starten met de gasklep dicht de motor weinig lucht aanzuigt en dus ook niet als luchtpomp (compressor) werkt.
Choke er op-chokekanaal gaat open, er wordt lucht aangezogen en gecomprimeerd dus meer energie gevraagd en het toerental zakt. /quote
Ik denk van niet.
Dan zou de 'pomp' immers vacuum zuigen, dat kost ook energie. De opening in de gasklep is voldoende groot dat de cilinder gewoon met lucht gevuld wordt, met gelijke druk als de 'buitenlucht'. Waarschijnlijker is dat het samenpersen van lucht-benzine mengsel energie vraagt waardoor de startmotor meer weerstand ondervindt. De benzine is immers een extra volume (in dampvorm) toegevoegd aan die luchtkolom. (Een compressor (of 'turbo') aangebouwd perst méér lucht in de cilinder, dan kan ook méér benzine erbij, levert derhalve meer vermogen na de ontsteking.)
Hans en Marcel, bedankt voor de reactie.
Ter verduidlijking van mijn luchtpomptheorie: ik ga er inderdaad van uit dat als er geen lucht wordt toegevoerd er ook geen compressie is. Daar wordt dus geen energie aan verbruikt, dus snel ronddraaien.
Zou de motor als vacuumpomp werken daalt de druk eind inlaatslaag in de cilinder naar -1 bar.Dit kost energie,maar wordt niet gevolgd door een compressie groter dan atmosferische druk.
Maar, de motor moet stationair kunnen draaien, dus staat de gaskklep een stukje open en wordt er wel degelijk gecomprimeerd.
Ga ik uit van een situatie gasklep vol open, zal de druk aan het einde inlaatslag in de cilinder atmosferisch zijn. Compressieverhouding ca. 1:9 , dus op b.d.p. compressieslag een bar of 9. Dit vraagd veel energie. En draait het spul langzamer rond.
Zover mijn wilde theorie.
Wat in de praktijk de rol van de choke hierin is is mij nog niet duidelijk, mogelijk inderdaad het benzinedamp aandeel.
Marcel: de carburateurs zijn de standaard Bing 40 mm CV carbs.
De hamvraag: is de vraag van tweedehans nu beantwoord?
Ben benieuwd naar 100% klaar, ziet er nu al schitterend uit!
Met vriendelijke groet,
PeterH
.