Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
carburateur R 80 op choke
#1
heren, hoe komt het dat wanneer de de motor gaat starten ( r 80 ) via de startmotor, dat het moeilijker is om rond te komen dan wanneer je de choke niet gebruikt.?
is het vacuum dan te hoog na de carburateur en is dit iets waarop ik moet letten bij het afstellen.
Reply
#2
iemand???

[img]/import/photos/p39470s.jpg[/img]
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'PeterH', geïmporteerd van het oude forum:

Da,s een goeie, dat vraag ik me met mijn 77,er RS ook al jaren af.
Zonder choke goed ronddraaien, met choke zakt het toerental flink af, en met een lege(re) accu zelfs stilstand.
Mijn idee is dat met starten met de gasklep dicht de motor weinig lucht aanzuigt en dus ook niet als luchtpomp (compressor) werkt.
Choke er op-chokekanaal gaat open, er wordt lucht aangezogen en gecomprimeerd dus meer energie gevraagd en het toerental zakt.
Die van mij heeft daar zo,n last van dat ik naar aanleiding van het topic ""niet aanslaan bij koude" ( gestart door bmw piet) al mijn elektrische startmotor aansluitingen maar eens ga controleren.
Het kan zijn dat mijn compressortheorie niet klopt, maar ik vertrouw er op dat ik dan wel gecorrigeerd word.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
#4
quote: Mijn idee is dat met starten met de gasklep dicht de motor weinig lucht aanzuigt en dus ook niet als luchtpomp (compressor) werkt.
Choke er op-chokekanaal gaat open, er wordt lucht aangezogen en gecomprimeerd dus meer energie gevraagd en het toerental zakt. /quote

Ik denk van niet.
Dan zou de 'pomp' immers vacuum zuigen, dat kost ook energie. De opening in de gasklep is voldoende groot dat de cilinder gewoon met lucht gevuld wordt, met gelijke druk als de 'buitenlucht'. Waarschijnlijker is dat het samenpersen van lucht-benzine mengsel energie vraagt waardoor de startmotor meer weerstand ondervindt. De benzine is immers een extra volume (in dampvorm) toegevoegd aan die luchtkolom. (Een compressor (of 'turbo') aangebouwd perst méér lucht in de cilinder, dan kan ook méér benzine erbij, levert derhalve meer vermogen na de ontsteking.)
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Een motor die niks kan aanzuigen kan dus ook niks comprimeren.
Dus als de gasklep volledig zou afdichten is het net alsof de motor compressieloos ronddraait.
Met als gevolg een vrij snel draaiende motor.
In principe zou dus wel of geen choke niets moeten uitmaken eigenlijk.
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Een motor die niks kan aanzuigen kan dus ook niks comprimeren.
Dus als de gasklep volledig zou afdichten is het net alsof de motor compressieloos ronddraait.
Met als gevolg een vrij snel draaiende motor.
In principe zou dus wel of geen choke niets moeten uitmaken eigenlijk.
Peter, heb jij dan niet andere carburateurs met een echte choke-klep ipv een startcarburateur bij de CV carbs? Dan zou jouw ervaring wél kunnen kloppen zit ik te denken. Hij zou dan met choke moeilijker kunnen ademhalen en iets trager kunnen ronddraaien.
Ik weet wel dat de latere types starters sneller draaien.
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'PeterH', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:quote: Mijn idee is dat met starten met de gasklep dicht de motor weinig lucht aanzuigt en dus ook niet als luchtpomp (compressor) werkt.
Choke er op-chokekanaal gaat open, er wordt lucht aangezogen en gecomprimeerd dus meer energie gevraagd en het toerental zakt. /quote

Ik denk van niet.
Dan zou de 'pomp' immers vacuum zuigen, dat kost ook energie. De opening in de gasklep is voldoende groot dat de cilinder gewoon met lucht gevuld wordt, met gelijke druk als de 'buitenlucht'. Waarschijnlijker is dat het samenpersen van lucht-benzine mengsel energie vraagt waardoor de startmotor meer weerstand ondervindt. De benzine is immers een extra volume (in dampvorm) toegevoegd aan die luchtkolom. (Een compressor (of 'turbo') aangebouwd perst méér lucht in de cilinder, dan kan ook méér benzine erbij, levert derhalve meer vermogen na de ontsteking.)
Hans en Marcel, bedankt voor de reactie.
Ter verduidlijking van mijn luchtpomptheorie: ik ga er inderdaad van uit dat als er geen lucht wordt toegevoerd er ook geen compressie is. Daar wordt dus geen energie aan verbruikt, dus snel ronddraaien.
Zou de motor als vacuumpomp werken daalt de druk eind inlaatslaag in de cilinder naar -1 bar.Dit kost energie,maar wordt niet gevolgd door een compressie groter dan atmosferische druk.
Maar, de motor moet stationair kunnen draaien, dus staat de gaskklep een stukje open en wordt er wel degelijk gecomprimeerd.
Ga ik uit van een situatie gasklep vol open, zal de druk aan het einde inlaatslag in de cilinder atmosferisch zijn. Compressieverhouding ca. 1:9 , dus op b.d.p. compressieslag een bar of 9. Dit vraagd veel energie. En draait het spul langzamer rond.
Zover mijn wilde theorie.
Wat in de praktijk de rol van de choke hierin is is mij nog niet duidelijk, mogelijk inderdaad het benzinedamp aandeel.

Marcel: de carburateurs zijn de standaard Bing 40 mm CV carbs.

De hamvraag: is de vraag van tweedehans nu beantwoord?
Ben benieuwd naar 100% klaar, ziet er nu al schitterend uit!

Met vriendelijke groet,

PeterH
.
Reply
#8
PeterH bedankt voor het compliment, ben er zelf wel trots op eigenlijk.

de opmerking die slaat op de extra bijkomende benzine dampen , heb ik wel wat mee.
punt is namelijk, als ik start zonder choke, draaid de motor sneller rond , dan wanneer ik start MET choke.
motorblok is nog niet in de puntjes afgesteld hoor. ( ga ik doen aan de hand van de stappenlijst van Bep.)
dus bij het op choke zetten verandert er mijns inziens niets anders dan een rijker mengsel toedienen.
dus lijkt het inderdaad hier op te lijken dat een rijker brandstofmengsel een hogere compressie te weeg brengt dan een armer mengsel..?????

morgen ga ik alles afstellen en hoop weer wat verder te komen.
ben benieuwd dat wanneer alles juist staat afgesteld of dat invloed heeft op het choke-start ritueel.
Reply
#9
voor mekaar...

na het afstellen van de carburateurs is het probleem opgelost.
syncroontester gemaakt.
ik heb alleen het slangetje gevuld met motorolie en niet met Thee, wat als bijkomend voordeel heeft dat het iets trager werkt, dit geeft een rustiger kans van afstellen.
loopt nu als vergif en reageert super,
starten gaat nu zelfs op de choke...
motor slaat na 2 slagen aan .
weet niet of er bv 2 minuten lang gestart zou kunnen worden.
wat ik nog wel ga proberen, of het syncroniseren van de choke kabels ook een positieve werking geeft.
denk namelijk dat dat ook wel zin heeft.

je hoort het wel een keertje.

hans
Reply
#10
hier m'n zelf (na)gemaakte synchroon meter
werkt perfect.

hans

[img]/import/photos/p39919s.jpg[/img]
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)