Threads: 10
Op de KM teller van mijn oude R100RT zit een blauw indicatielampje dat hoort te branden als ik groot licht aan doe. Sinds enkele dagen blijft het lampje ook branden als het dimlicht alleen aan is. Heb de lamp zelf bekeken en zie dat bij groot lichtstand zowel de dimlichtspiraal als het grootlichtspiraal brandt.
Klopt dat ook? Iemand die ervaring heeft met het brandende indicatielampje ook bij di,licht?
Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum:
lichtrelais kapot ?
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:
Je schrijft dat je groorlichtspiraal ook brand, dus beide tegelijk ??
Dan zit dat waarschijnlijk in je groot lichtschakelaar ophet stuur
rammeldaar eens flink mee heen en weer
Als mijn grootlicht brand met de schakelaar op de grootlichtstand, dan is de spiraal van het dimlicht ook nog aan. Het lijkt me dat het of het een of het ander moet zijn.
Dit is van het ene op het andere moment ontstaan. Mogelijk plakt mijn relais in de koplamp. Ik neem tenminste aan dat het relais in de koplamp zit. Daar zitten 2 relais in, een van de richtingaanwijzer (links tegen de zijkant en een midden voor onder in de lamp. Ik neem aan en hoop dat dit het relais is en deze is hopelijk open te maken. Soms blijven relais plakken. Het gaat om een R100RT (79)
Relais heb ik nagekeken en kapje eraf gehaald. Schakelt keurig dus mogelijk toch iets fout in schakelaar aan stuur. Mijn BMW-boek heeft niets over demontage van de schakelaar aan het linker handcat waar de richtingaanwijzer, claxon en groot/dimlichtschakelaar zit. Iemand ervaring met demontage en vooral montage zonder risico,s. (model R100RT 1979). Wie?
Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum:
Er zit een schroefje aan onderkant schakelaar, die lossen en je heb schakelaar eraf, effe goed reinigen en bestuderen/ contactpray/wd40 ter behandeling
Grt, Peter
Reactie van bezoeker 'henk', geïmporteerd van het oude forum:
jeroen heb je de koplamp al los gehad en gekeken met een spanningzoeker op de stkker van de koplamp of er een of twee stekkers plus krijgen bij eendraad plus zit de fout in de lamp zelf bij twee verder zoeken grt henk
Beste Henk. Ik zal de pit gewoon is inwisselen voor een ander en kijken wat gebeurt.
Bij geen verandereing kijk ik naar het alternatief van Henk. Ik hoop alleen dat er geen onderdelen uitvallen als ik de schakelaarunit van het stuur af schroef. De motor heeft een keer in de regen gestaan, daarna de garage ingereden, droog gepoetst en de dag erna stond het grootlichtlampje aan maar gaf de koplamp toch gewoon dimlicht. Ik heb in ieder geval weer wat idee"en. Dank daarvoor.
Het was vandaag grijs dus een uitstekende kans om de boel uit elkaar te halen. Begonnen met de koplamp. Even een oude reservelamp erin gestopt. Probleem bleef dus de originele lamp weer terug gezet en..... shit. Het werkt weer zoals het hoort en wat heb ik nu anders gedaan? Probleem niet gevonden maar wel de oplossing en die telt. Meteen even de hoogte goed ingesteld en de rubberen mof met het koplampglas weer terug gezet. Ik laat het weer los en ga verder met mijn glaasje wijn. Bedankt voor de reacties.
Jouw "opgeloste" probleem was een slechte massacontact van de gloeilamp. Daardoor kon er door de gloeidraad van het grootlicht een kleine stroom lopen die dan via het blauwe lampje zijn weg naar massa zocht.
Door het in- en uitschuiven van de lampen heb je onbewust het massakontakt in de fitting schoon gewreven waardoor er weer voldoende massa-contact is.