Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BMW R60/6 uitlijning achteras cardan-andere achterbrughelft
#21
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Chris, heb je niet goed opgelet bij materiaalkunde vroeger op school ?

De eerste las is niet door de persoon zelf gedaan, dus weet je nooit hoe stevig dit gedaan is, lijkt er echt op dat vervangen slimmer is.
Die achterbrug is al een slappe toestand nu ga je vervorming op vervorming stapelen, niet wijs/niet doen dus.

J.
Dat hoefde ik ook niet Jasper dat opletten, ik heb namelijk nog eens een blauwe maandag les gegeven in materiaalkunde, na mijn HTS.
Wel allemaal erg lang geleden moet ik zeggen.
Spanning in een materiaal geeft stijfheid.
In combinatie met een stijve soort staal nog meer natuurlijk.
De opmerking vervorming op vervorming stapelen is baarlijke non sense. het is gewoon Fe37 dit soort constructies, in een mal gelast (gelast!) en daarna op maat nabewerkt, gefreesd e.d..
Je moet weten dat de achterbug van een motor nauwelijks op torsie word belast, het achterwiel kan vij kantelen in een bocht zonder zich "af te hoeven zetten".
Met andere woorden geen torsiekrachten.
Sjodert heeft een mooie oplossing bedacht om de hefboom op de brug te vergroten en zo zijn draagarm te richten.
Te oordelen op de manier zoals hij die heeft gemaakt ben ik er bijna zeker van de Sjodert een las visueel op kwaliteit kan beoordelen.
Laat je niet kennen Sjodert, maak dat ding, en laat je niet weerhouden door schriftgeleerden, die naar klokken luisteren, en lulverhalen vertellen.
Voldoening zal je deel zijn, als het lukt!

Chris
Reply
#22
Reactie van bezoeker 'Jasper', geïmporteerd van het oude forum:

...Tuurlijk...

Hij was al eens gelast; vervorming 1
Nu weer verhitten/lassen en buigen: vervorming 2

Ben ik nou zo slim...of....

Vroeger moesten we ook al eens een docent verbeteren(mts wtb + voertuigkunde) die dacht in een wolk van oneindige ''kennis en kunde'' te verkeren geeft niks. Zo houden we elkaar scherp.

J.
Reply
#23
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Jasper, wat wil je nou eigenlijk zeggen?
Dat je een product maar één keer mag lassen?
Dat wordt dus nog lastig.
Ik ken producten met honderden bewerkingen, inclusief lassen, richten, slijpen etc.

Je dient een product te bewerken tot het gereed is en aan de gestelde eisen voldoet.
Ongeacht hoeveel bewerkingen het kost, dat zijn de voorwaarden.
Hoe minder bewerkingen hoe beter natuurlijk, maar dat is een economisch beginsel, geen technische eis.

Hoe het komt dat jij dit soort technische beginselen niet onderschrijft, maar probeert een onzinopmerking recht te praten, dat snap ik niet.
Iemand met een MTS opleiding WTB zou beter moeten weten vind ik.

Chris
Reply
#24
Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum:

Volgens mij heeft Jasper wel een punt Chris en probeer jij je er uit te lullen.

De achterbrug zal best bruik baar zijn, maar of het verstandig is, is een 2de.

Als je blijft buigen verliest het zijn stijfheid. Andere kopen is hier DE oplossing inderdaad.

De originele lasjes zijn echt zo groot niet, door dit bak werk is er enorm veel hitte in het materiaal gebracht met een enorme grote´heat effected zone´ Moet jij dan toch ook weten ? en dat midden in de gehele contructie......niet aan beginnen!

Ton
Reply
#25
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Jullie doen net of de draagarm vijfenveertig graden om moet.
Een paar mm op het einde, ik schat misschien 5-6mm.
Dat geeft een verdraaiing op de dwarsarm van enkele tienden, geen probleem.
Des richtlassen zijn hooguit 30mm lang en geven alleen meer versteviging.
De HEZ blijft zeer beperkt.
Ik snap ook wel dat het veel eenvoudiger is om een andere brug te kopen, maar dit is toch veel interessanter, niewoar?

Chris
Reply
#26
Reactie van bezoeker 'Harm r90s', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo mede boxer freaks.

Als dat buigen en lassen doet me denken aan de jeugd serie ´Buurman en buurman´

Nou niet zeuren als je uiteindelijk in een speedwoble terecht kom of dat je achterwiel je ineens inhaalt ;-)

Groetjes, Harm
Reply
#27
Reactie van bezoeker 'Sjodert', geïmporteerd van het oude forum:

Goede dag,
Bedankt voor de discussie. Ik heb de veiligheid van de constructie in acht genomen. en zo van u allen iets van advies kunnen meenemen. Bedankt daarvoor!
Nog even over mijn besluit: een andere achterbrug zou ik ook aan moeten lassen ivm. achterband. een afstandsbus lijkt me weer ' een oplossing voor een eerder veroorzaakt probleem', waarmee je dus het echte probleem niet oplost.. en een andere band vind ik zonde. vandaar.

ik heb de buis (waar ik het over buigen heb) alleen gebruikt om de constructie op spanning te brengen, buigen zou inderdaad de hele cardanarm naar buiten buigen, zonder het banaan-probleem op te lossen.
ik heb (misschien wel met een iets te grote heat effected zone) die paar mm (met blote oog niet eens waar te nemen) recht kunnen krijgen en de as gaat er helemaal met 1 hand in. super gewoon. op de foto zie je weer een klein randje.. maar als je er recht voor gaat zitten of de as doorheen steekt, gaat dat van harte..
ik heb met gereedschap over de gelaste gedeelten getikt, maar het klinkt overal hetzelfde (evenredig hoger naar waar de diameter kleiner wordt, ook de niet-gelaste gedeelten)
ik heb alles weer gemonteerd en met olie afgevuld. ik vermoed dat het probleem is opgelost nu en anders wordt dit topic over 5000 km weer nieuw leven ingeblazen.
Bedankt!

[img]/import/photos/p39482s.jpg[/img]
Reply
#28
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Goed gedaan Sjodert, proficiat!
Positief voortvarend aangepakt, klus gelukt.
Heel wat beter dan sommige zwartkijkers hier hadden gedacht.

Chris
Reply
#29
Zwartkijkers, Chris? Gewoon praktische mensen hoor. Van mij mag iedereen gewoon lekker blijven hobbyen.
En wat betreft een nèt niet passende bredere achterband, je hoeft aan de standaardachterbrug echt niets te veranderen. Gewoon het wiel iets (4 mm in mijn geval) uit het midden laten spaken. Leverde een speelruimte op van 6 mm. Onbelast. Genoeg voor de volumevergroting van de band door belasting, hij liep eerst namelijk nèt iets aan met de nieuwe band. Deze truuk gaat natuurlijk niet voor de ècht vette worsten, maar wie wil die nu onder een oude BMW. En voor de puriteinen, nee, er is niets maar dan ook niets te merken aan het rijgedrag. Behalve dat die banden van Bridgestone ècht goed zijn.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)