Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BMW R60/6 uitlijning achteras cardan-andere achterbrughelft
#1
Reactie van bezoeker 'Sjodert', geïmporteerd van het oude forum:

Goede dag,

ik heb een ander/zelfde cardanhuis gemonteerd op mijn BMW R60/6 uit 1976, van een /5.
Nu blijkt dat de uitlijning van het cardanhuis(haakse overbrenging) ten opzichte van de andere arm van de achterbrug waar de achteras doorheen gaat, niet in lijn zijn.
Ik had in eerste instantie het vermoeden dat dit te maken had met het feit dat ik een R60/5 cardan had gemonteerd, maar deze zijn gelijk, alleen de brug is korter, maar die gebruik ik niet.

Dit lijkt erop te wijzen dat aan 'de cardan-zijde' gebogen is aan de constructie, waardoor de uitlijning +-4mm scheef is.(zie foto)
zou het kunnen doordat er gelast is aan de achterbrug (waar de cardan doorheen loopt) maar ik weet niet of dat fabrieksaf zo hoort.

graag uw ideeen over de oorzaak voor het niet uitgelijnd zijn
en eventuele voorstellen om de armen alsnog in lijn te krijgen.
Alvast hartelijk bedankt!

[img]/import/photos/t6178s.jpg[/img]
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Sjodert', geïmporteerd van het oude forum:

dit is het gedeelte waaraan gelast zou zijn. mijn vermoeden is om een bredere achterband te laten passen.
het zou kunnen dat door koeling gedurende en na het lassen etc. de achterbrug/ het gedeelte waar de cardanas doorheen loopt, krom trekt. (het is een aanname)
Op spanning hermonteren leidt waarschijnlijk tot dezelfde schade als die ik nu repareer; volledig versleten zijn van meenemer door verkeerde belasting..

[img]/import/photos/p39390s.jpg[/img]
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

Las is niet origineel, kan idd scheef zijn geworden door hitte invloeden.

Krijg je je as er ook echt niet door ?

Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Sjodert', geïmporteerd van het oude forum:

Hi Peter, bedankt voor je reactie!
ik denk dat de as er wel door kan als ik de hele boel onder spanning zet.
bij een motor met ketting zou ik het wel aandurven, maar ik vrees dat de hele cardanvertanding er dan weer aan gaat. (Zie foto oude vertanding)
volgens mij (aan de vorm van de afslijting te zien) door niet recht en gelijkmatig belasten. nu, met alles nieuw (behalve de achterbrug), lijkt dat te komen door het niet uitgelijnd zijn van de achteras-gaten en onder spanning monteren van het achterwiel.


[img]/import/photos/p39397s.jpg[/img]
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

Oei, die ziet er inderdaad niet fris uit, anders achterbrug regelen ?

en de splines op de goede manier invetten.

grt, Peter
Reply
#6
ik weet niet of je al iets anders hebt,
mogelijk heb ik nog een goede liggen,
laat maar even weten,

hans
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Sjodert', geïmporteerd van het oude forum:

Bedankt voor uw reacties! dat is interessant en ik houd me graag aanbevolen voor het geval dat ik er niet uit kom.
ik zit wel met de te brede achterband die net nieuw is.
Ik overweeg de hele mikmak los te halen (inclusief lagering in achterbrug), goed heet te stoken en dan een olifant op te laten zitten, in de hoop dat de pijn minder wordt..

Hebben jullie enig idee hoe nauwkeurig de uitlijning van de asgaten van de achteras komt om de meenemervertanding niet te overbelasten? (zie foto 1) tolerantie +-0,5 mm? of nog nauwkeuriger?

Anderzijds overweeg ik om de linkerkant van de achterbrug in een "V"-vorm door te slijpen, achterwiel en as te monteren zoals het niet onder spanning staat en dan brug weer in elkaar lassen. de slijpnaad is ongeveer 3-4 dus dat moet precies uit kunnen..

dat heet stoken is wel het mooist, daarmee los ik denk ik echt de kern van het probleem op.. Zou het niet?
Koperpasta is aangebracht op de splines, bedankt voor de tip!

Voor de lol een leuk plaatje erbij Smile bedankt!


[img]/import/photos/p39417s.jpg[/img]
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Er is aan de brug gelast om een bredere band kwijt te kunnen, begrijp ik uit het verhaal?

Dan ga ik er van uit dat de flens waar de eindaandrijving naar binnen staat.

Aan de binnenkant is gelast, materiaal zet uit door de hitte van het lassen en krimpt weer als het afkoelt.
Alleen de truuk is nu dat het materiaal meer krimpt tijdens het afkoelen dan dat het uitzet bij het lassen.

Leg een rei over het pasvlak van de brug, waar de eindaandrijving moet en meet dan links en rechts naar de scharnierpennen van de brug.

Waarschijnlijk is het rood stoken van de tunnel tegenover de las al genoeg om de boel weer op te lijnen, evt een duwtje geven.

De linkerpoot oplijnen geeft alleen dat het wiel scheef in de lengterichting komt te staan, wil je ook niet.

Groeten, Paul.
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Sjodert, ik weet niet waar je woont maar ik zou graag eens proberen de swingarm te richten.
Ik denk dat het gewoon moet kunnen.
Ik woon in het midden van Brabant.
Mail me op kloteachterbrug( ed) messerschmitt.nl

Chris
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

De Bridgestone BT45 achterband in 4.00 - 18 is net iets breder en loopt dan op de achterbrug aan (of net niet) BMW heeft daarvoor een iets grotere vulbus tussen lager en cardan waarbij je net 3-4 mm wint.
Dit in het geval je de "oude" band eerst wilt opgebruiken, ook een dikke ring kan oplossing bieden.
ander merk band (conti / michelin) heeft dit probleem niet, of een BT45 in de maat 110/90 gaat ook goed.
Jammer van zo´n verbogen achtervork, er lopen helaas prutsers rond.
Ik hoop dat je de boel kunt richten, en anders een andere vork.
Succes
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)