Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BMW R 65 GS Veldpolitie
#1
Reactie van bezoeker 'Lars Gorisse', geïmporteerd van het oude forum:

Beste,

Ik heb een R 65 GS uit 1987 die vroeger van de Nederlandse veldpolitie is geweest. Prima motorfiets maar ik mis wat vermogen. Op de papieren staat dat deze motorfiets 27 pk heeft. Op internet staat dat de R65 GS inderdaad vaak in vermogen is teruggezet (voor politie of leger gebruik) en dat het blok eigenlijk (standaard) iets van 48 pk levert. Mijn vraag is nu weet iemand wat er toendertijd aan het blok gedaan is om het vermogen terug te zetten? M.a.w. wat moet ik veranderen om er weer het volle vermogen uit dit blok te halen?

Bij voorbaat dank.

Vriendelijke groet,
Lars
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum:

Gewoon een R80 of R100GS kopen is het eenvoudigst.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:

cilinderkoppen, zuigers, carburateurs en eindoverbrenging zijn anders
boring en slag en versnellingsbak zijn hetzelfde
je kan ook een blok en eindoverbrenging van een gewone r65 erin plaatsen, versnellingsbak hergebruiken, die zal nog als nieuw zijn met dat vermogen.
Reply
#4
Ik heb even twee instructieboekjes naast elkaar gelegd.

Van mijn eigen motor, R65 in US-uitvoering, 48 pk, 34,6 Nm/3500 t/min en
een Nederlands boekje, R65, 20 Kw = 27 PK, 45,5 Nm bij 3500 t/min

type R65 US R65 (20 KW)
compressie 8,7 : 1 8,45 : 1
carburateur V64/32/361(362) V64/26/317(318)
doorlaat 32 mm 26 mm
hoofdsproeier 135 102
naaldsproeier 2,66 2,66
sproeiernaald 46-251 46-251
naaldpositie 3 2
stat. sproeier 0/ 1 0/ 1

Je kan overwegen de carburateurs van een R80 te gebruiken, die wijken hoegenaamd niet af van de zware R65. Alleen moet je kijken of de doorlaat in de cilinderkop en de uitlaat passend zijn hiervoor.
Reply
#5
Lars Gorisse,

Het verschil zit in de inlaatbuis, deze kan je veranderen voor eentje met een groot gat.

Richard
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:

Volgens mij heb je kleinere inlaat en uitlaat kleppen, je zal dus de gehele cilinderkop moeten vervangen om het volle vermogen te bereiken. Bovendien heb je lage compressie zuigers, die moeten ook veranderd worden voor gewone R65 zuigers.
alleen de carburateurs vervangen heeft weinig nut.
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Rene', geïmporteerd van het oude forum:

Nou ik wil hem eventueel wel overnemen zodat je een R80 of R100 kan kopen.

Kan mijn zoon er op rijden als hij zijn rijbewijs haalt (20 kW)

Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Ronald', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Lars,

het ombouwen van een 27pk-versie is minder simpel dan het lijkt. Naast andere carburateurs, cilinderkoppen (want grotere kleppen en doorgangen) en nokkenas, moet je ook denken aan een 'langere' cardanoverbrenging. Bij dat laatste hoort dan ook een gewijzigde snelheidsmeter-aandrijving bovenin de versnellingsbak, anders geeft je snelheidsmeter een verkeerde waarde aan.
Zie ook http://kleineboxer.de/forum/viewtopic.ph...20kw#p6807 als je Duits lezen geen probleem vindt.
Financieel gesproken is het verstandiger om het iets mindere vermogen voor lief te nemen. Elk nadeel heeft zijn voordeel (zou Cruyff zeggen) want me 27 pk zal er zelden iets kapot gaan, er wordt immers niks geforceerd.

Groeten, Ronald (r45 met rt-kuip, 1978)
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo, ik heb wel ervaringen met de r45, ook de kleine slag dus. Je kan wel eea bereiken met oa iets rijker mengsel en desnoods nog wat met de ontsteking expirimenteren. Daardoor pakt mijn r45 nu wel beter op dat de originele.
Echter een vermogensmonster wordt het nooit.
Wat je wel kan/ moet doen is de hoogcompressie zuigers zien te vinden, of 2dehands sets compleet. Dat is te overzien kwa kosten en met de kleine carbs en kleppen draait dat toch wel een heel stuk beter.

Succes!
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)