Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
niet aanslaan bij koude
#41
Quote:Dat een accu, hoe groot ook, bij koude minder kapaciteit heeft is bekend. Dat jouw dynamo niet in staat is om die grote accu niet vol te krijgen is bakerpraat. Starten vraagt een bepaalde hoeveelheid energie en of dat door een kleine of een grote accu geleverd wordt maakt niet uit. De dynamo krijgt ook jouw grote accu weer helemaal vol.

Jouw mededeling dat hij bij lage temperaturen na een keer of 8 ronddraaien langzamer gaat ronddraaien ligt aan spanningsverlies onderweg.

Dat kan zowel in het 12 V deel als in de massaverbindingen liggen. Het 12 V deel is makkelijk na te lopen, pluspool accu, de 2 aansluitingen op het startrelais en de aansluiting op de startmotor. Het massacircuit is wat moeilijker, te beginnen bij de accupool en dan de aansluiting op de versnellingsbak nalopen, goed schoonmaken en in de vaseline zetten. Daarna de bevestiging van de startmotor op het motorblok nalopen, dat kan door oxidatie een behoorlijke weerstand opleveren.

Als laatste kan inwendig in de startmotor de aansluitingen van de klemmen op de spoelen nog weerstand opleveren.

Succes met nalopen van al deze aansluitpunten.
Dit is het startrelais van Hella, daar gaat maar een kabel van 5 - 6 mm. naartoe, ik neem aan, dat daar geen 200 Amp. door hoeft te lopen, want dan is het te dun.
De kabel van de accu naar de startmotor is ca. 8 mm.


[img]/import/photos/p38863s.jpg[/img]
Reply
#42
Reactie van bezoeker 'Jorgen', geïmporteerd van het oude forum:

Als het in het verleden allemaal goed gefunctioneerd heeft dan zullen de maten van de kabels en dergelijke wel in orde zijn. Met het ontwerp zit het dan wel goed, maar blijkbaar is er iets in kwaliteit aan het achteruit gaan.

Kabels kunnen echter wel inwendig corroderen waardoor ze slechter gaan geleiden en zelfs inwendig kunnen breken. Vandaar ook het advies om eens paar startkabels tussen de accu en de startmotor te plaatsen.
Hetzelfde geldt voor je accu die gaat langzaam achteruit gaat en dan meestal na een nachtvorstje problemen geeft.
Meestal hebben dit soort problemen een heel simpele oorzaak.

Reply
#43
Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum:

ontroest en behandel ook je frame gelijk ;-)
Reply
#44
Quote:Als het in het verleden allemaal goed gefunctioneerd heeft dan zullen de maten van de kabels en dergelijke wel in orde zijn. Met het ontwerp zit het dan wel goed, maar blijkbaar is er iets in kwaliteit aan het achteruit gaan.

Kabels kunnen echter wel inwendig corroderen waardoor ze slechter gaan geleiden en zelfs inwendig kunnen breken. Vandaar ook het advies om eens paar startkabels tussen de accu en de startmotor te plaatsen.
Hetzelfde geldt voor je accu die gaat langzaam achteruit gaat en dan meestal na een nachtvorstje problemen geeft.
Meestal hebben dit soort problemen een heel simpele oorzaak.
de accu is pas van februari, daar zit nog garantie op.

Ik denk inmiddels over nieuwe accukabels, dat zijn de kosten niet.
Wie weet, hoe je daar een oog aan soldeerd? Hardsolderen? En hoe dik minimaal??
Ik vindt de huidige aan de dunne kant, is ca. 8 mm doorsnede
Reply
#45
Quote:ontroest en behandel ook je frame gelijk ;-)
ben ik mee bezig, wel koud voor verf, ik gebruik spuitprimer.
Er is een paar keer remvloeistof overheen gelopen, blijkbaar, laatste keer bij een motorboer, waar ik bij stond.
Is wel meteen schoongemaakt, maar ik trok de lak er zo af.
Reply
#46
Reactie van bezoeker 'Jorgen', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:<blockquote>Als het in het verleden allemaal goed gefunctioneerd heeft dan zullen de maten van de kabels en dergelijke wel in orde zijn. Met het ontwerp zit het dan wel goed, maar blijkbaar is er iets in kwaliteit aan het achteruit gaan.

Kabels kunnen echter wel inwendig corroderen waardoor ze slechter gaan geleiden en zelfs inwendig kunnen breken. Vandaar ook het advies om eens paar startkabels tussen de accu en de startmotor te plaatsen.
Hetzelfde geldt voor je accu die gaat langzaam achteruit gaat en dan meestal na een nachtvorstje problemen geeft.
Meestal hebben dit soort problemen een heel simpele oorzaak.
de accu is pas van februari, daar zit nog garantie op.

Ik denk inmiddels over nieuwe accukabels, dat zijn de kosten niet.
Wie weet, hoe je daar een oog aan soldeerd? Hardsolderen? En hoe dik minimaal??
Ik vindt de huidige aan de dunne kant, is ca. 8 mm doorsnede </blockquote>16 mm2 wordt volgens mij hiervoor vaak gebruikt.
Reply
#47
Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum:

ik gebruik daar een ouderwetsche dakgoot bout voor, 16 mm breed uit jaren 50.

Nu krijgen we weer de discussie dat je dat niet moet solderen denk ik, ik doe het wel en dat bevalt goed.

grt, Peter
Reply
#48
Hoe bepaal je dat de krukas 8 keer is rondegedraaid? Trekt de accu het daarna niet meer?
Lijkt me zeker minder omwentelingen dan verwacht mag worden.
Mijn idee is dat er 2 problemen zijn. Het eerste probleem is het niet snel aanslaan van de motor. Het 2e probleem is het onvoldoende lang en krachtig ronddraaien van de krukas bij het starten. Dit moet m.i. gezocht worden in het traject: "accu - kabels naar de startmotor - de startmotor zelf".
Vervangen van de bougiedoppen door NGK 5K Ohm exemplaren lijkt me uiterst zinvol heb ik ook gedaan.
Bougies vervangen door NGK zonder weerstand. Bosch bougies hebben tegenwoordig ALLEMAAL een weerstand. Dat gaat dan dubbel op.
Vlotterbakken reinigen en zien of de bezinekraantjes goed doorlopen als 2e punt.
Kleppen stellen.
En dan het 2e probleem aanpakken, dat van het te traag/kort draaien van de startmotor.
Met alle suggesties die hier al zijn gegeven moeten beide problemen kunnen worden opgelost.
Reyer R80 1985 met s-kuipje
Reply
#49
Reactie van bezoeker 'Bertje', geïmporteerd van het oude forum:

Het lijkt me eerder andersom janreb.
Eerst het probleem aanpakken, het trage rondslaan van de motor.
Al die kleine kosmetische afstellingen daarna, eerst moet hij goed rondslaan.
Waarom wordt dit zo moeilijk gemaakt?
Iedereen kwekt maar wat in de ruimte over bougiekabels en kappen.
Waar slaat dat op???
De beste man heeft een 44Ah. accu op zijn brommer!
Daar zou hij de halve straat op moeten kunnen starten, maar hij slaat niet goed rond.
En jullie zeiken over een bougiedop, of een drupje water in de vlotterkamer.

Bertje....Grrrrrrrrrrrrrrrr
Reply
#50
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

En wat heb je aan een oversized accu als je bougie kappen gaar zijn ? inderdaad: niks

Vandaar dat ook deze goedkope -eventuele- oplossing geboden wordt omdat er nog de oude bmw rubbers opzitten.
Maar hij moet inderdaad ook veel langer rond kunnen tornen.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 2 Guest(s)