Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
niet aanslaan bij koude
#11
Reactie van bezoeker 'Benno', geïmporteerd van het oude forum:

Als je accu maar een keertje of acht rond gaat lijkt me er toch iets aan de hand met de accu of de verbindingen van en naar de accu. Mijn R100RT standaard accu start zelfs met -10 zonder problemen een minuutje rond als het moet, helaas vorige week ervaren toen ik na een onderhoudsrondje vergeten was om de stekker van de hall gever erop te duwen (schaam)
Reply
#12
Quote:kappen eraf knippen en 2 maal 5 euro aan ngk kapjes besteden bij de brommerzaak, de boel goed monteren, draadverbindingen los halen en schoonschuren.
carbs goed reinigen (goed, dus alles eruit)

klik-vroem!

tenzij zaken als conditie vh blok echt minder worden, dan kan je starten tot je een ons weegt..

grt, peterr45
Kappen van een brommerzaak maken de ontsteking kapot. Deze motor heeft speciale kappen nodig, geschikt voor electronische ontsteking !!
Dus ik kan niet zomaar iets kopen hoorde ik al, ik heb vanmiddag een specialist gebeld.
Reply
#13
Dat een accu, hoe groot ook, bij koude minder kapaciteit heeft is bekend. Dat jouw dynamo niet in staat is om die grote accu niet vol te krijgen is bakerpraat. Starten vraagt een bepaalde hoeveelheid energie en of dat door een kleine of een grote accu geleverd wordt maakt niet uit. De dynamo krijgt ook jouw grote accu weer helemaal vol.

Jouw mededeling dat hij bij lage temperaturen na een keer of 8 ronddraaien langzamer gaat ronddraaien ligt aan spanningsverlies onderweg.

Dat kan zowel in het 12 V deel als in de massaverbindingen liggen. Het 12 V deel is makkelijk na te lopen, pluspool accu, de 2 aansluitingen op het startrelais en de aansluiting op de startmotor. Het massacircuit is wat moeilijker, te beginnen bij de accupool en dan de aansluiting op de versnellingsbak nalopen, goed schoonmaken en in de vaseline zetten. Daarna de bevestiging van de startmotor op het motorblok nalopen, dat kan door oxidatie een behoorlijke weerstand opleveren.

Als laatste kan inwendig in de startmotor de aansluitingen van de klemmen op de spoelen nog weerstand opleveren.

Succes met nalopen van al deze aansluitpunten.
Reply
#14
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Die "speciale kabels" bij een electronische ontsteking is alleen nodig als je ook die zwaardere bobines hebt van het laatste model.
Dwz dus een ontstekingsmodule onder de tank en met een hall gever.
Een achteraf electronische ontsteking ipv de contactpuntjes kan de betere bougiekabels best hebben en ook de sterkere bobine van het latere type.
De vonk buiten de cilinder moet met gemak een volle centimeter kunnen zijn.
De bougiekabels max 5 kilo-ohm per stuk weerstand, je was toch elektrisch handig?
De BMW's deden het vroeger ook met vorst dus waarom nu niet? Dunnere olie kan een oplossing geven. Zelf hou ik een druppellader aan de accu met dit vriesweer, koppeling ingetrokken met starten(dan gaat de bak niet meedraaien met starten)
De juiste startmotor erop, de latere zijn sterker geworden. Goede plus én massa(!)
Choke vol gebruiken en klein beetje gas werkt bij mij het beste.
succes!
gr marcel R80 met 265000km
Reply
#15
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Ik zit te denken, je weet dat de benzine die nu uit de pomp komt anders is dan de zomerbenzine? Ik neem aan dat je verse benzine hebt?
Reply
#16
Benzine wordt door de fabrikant voor maar een maand gegarandeerd.
daarna veroudert het snel.
zeker in kleine hoeveelheden,
door de ''Nieuwe " wet is er een kleine hoeveelheid biobrandstof toegevoegd,alcohol.
alcohol heeft de eigenschap om water aan te trekken, je krijgt hierdoor geen waterdruppels in je tank te zien, maar het vocht zit in de alcohol.
plus dat de vluchtige stoffen die de benzine makkelijk moet laten verdampen, zelf al is verdampt.
hierdoor heb je dus eigenlijk een hogere temperatuur nodig om toch te laten verdampen . deze benzine damp heb je natuurlijk nodig om de motor te starten.
door de onderdruk in de carburateur wordt dit effect zelfs versterkt.
advies is dus om altijd verse benzine te gebruiken.
ook bestaat er iets om de benzine langer houdbaar te maken,
dit is een toevoeging voor in de benzine, hierin zit een kleine hoeveelheid parafine.dit gaat drijven op de benzine en sluit zodoende de buitenlucht af van de benzine.
het verdampen en vocht opname wordt hierdoor geblokkeerd.
als je de tank leegrijdt is de parafine dus wel gewoon meeverbrand.
verse benzine dus....
hans
Reply
#17
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Diverse vragen komen bij mij op.

R100RT, bj '80 met elektronische ontsteking, welke?
De originele BMW uitvoering, of een ander?

Verder de staat van onderhoud?
Klepspeling ok?
Ontsteking op tijd?
compressie in orde?
Carb's schoon en alles gangbaar?

Dan de accu, of de kabels ervan?
Ik zou eens goed kijken naar de staat van die kabels en deze evt vervangen door wat dikkere, meestal verlies je accuspanning door de, naar mijn mening te dunne kabels.
En ook de aangeknepen ogen zijn verdacht, groen uitgeslagen is niet goed, kijk ook eens onder de isolatie.

Het grote probleem in dit jaargetij is het verlies van accuspanning door brakke kabels, waardoor er te weinig overblijft voor de ontsteking.

Zorg dus dat dit in orde is.

Als laatste betwijfel ik of je wel die 'speciale' bougiekabels nodig bent, een weerstand in die kabel is meestal om de boel te ontstoren en niet om de ontsteking te redden.

Beter zet je er een stel koperkern kabels op, met goeie kwaliteit doppen en een bougie met een 'R' in de type aanduiding.
Die 'R' is al een weerstand in de bougie zelf, dan hoef je die niet nog eens in de kabel te zetten.

Mijn spannetje start iig elke dag in 1x, choke vol open en wat gasgeven als je op die knop drukt.

Groeten, Paul.
Reply
#18
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Blijf aub bij de BMW specificaties ivm de bougiekabels.
De weerstand zit bewust in de kabels, dit heeft te maken met de manier van vonkopbouw in de bobines.
Als je een contactpuntontsteking hebt is dat niet zo belangrijk, wél bij een volelectronische ontsteking.
Anders zijn die bv NGK kappen met kabels op lengte een hele goede keus
Reply
#19
Quote:Ik zit te denken, je weet dat de benzine die nu uit de pomp komt anders is dan de zomerbenzine? Ik neem aan dat je verse benzine hebt?
Ja, die is vers, een week of twee oud.
Reply
#20
Quote:Benzine wordt door de fabrikant voor maar een maand gegarandeerd.
daarna veroudert het snel.
zeker in kleine hoeveelheden,
door de ''Nieuwe " wet is er een kleine hoeveelheid biobrandstof toegevoegd,alcohol.
alcohol heeft de eigenschap om water aan te trekken, je krijgt hierdoor geen waterdruppels in je tank te zien, maar het vocht zit in de alcohol.
plus dat de vluchtige stoffen die de benzine makkelijk moet laten verdampen, zelf al is verdampt.
hierdoor heb je dus eigenlijk een hogere temperatuur nodig om toch te laten verdampen . deze benzine damp heb je natuurlijk nodig om de motor te starten.
door de onderdruk in de carburateur wordt dit effect zelfs versterkt.
advies is dus om altijd verse benzine te gebruiken.
ook bestaat er iets om de benzine langer houdbaar te maken,
dit is een toevoeging voor in de benzine, hierin zit een kleine hoeveelheid parafine.dit gaat drijven op de benzine en sluit zodoende de buitenlucht af van de benzine.
het verdampen en vocht opname wordt hierdoor geblokkeerd.
als je de tank leegrijdt is de parafine dus wel gewoon meeverbrand.
verse benzine dus....
hans
Ik heb iets van Wyns staan, wat ik er bij lange stilstand doordoe, even kijken, of het ook schoonmaakt.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)