Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
niet aanslaan bij koude
#1
Ik heb iedere winter een startprobleem met mijn zijspan. Niet erg, want ik kan ook met de bus of de trein, maar ik ben benieuwd, wat nu de oorzaak is. Helaas heb ik geen kickstarter, dat zou schelen.
De startmotor is gereviseerd en in februari heb ik de oude mechanische spanningregelaar vervangen door een electronische en de accu vervangen door een nieuwe, nog grotere, van 44 Ah.
Die is vol, heeft 12,6 Volt en het oog is groen.
Als ik hem `s winters uit de garage haal en hem start, dan gaat dat wel. Echter als hij een nacht met vorst buiten heeft gestaan, gaat hij wel rond, maar het duurt te lang, voordat hij aanslaat. Na 8 keer ronddraaien gaat hij steeds langzamer, geeft af en toe een hik om aan te slaan, maar dat gebeurt niet.
Choke staat op 3/4 open. Verder heb ik een electronische ontsteking.
Ik heb verstand van electronica en heb een DVM en een oscilloscoop.
Ik wil nu de bougiekabels en bobine testen.
Heeft een garage daar apparatuur voor?
vraag 2: men zegt, dat de bougiekap op de foto al jaren niet meer gemaakt wordt en verouderd is. Is dat zo? BMW nummer is 1243 182
Alles ziet er onbeschadigd uit.

[img]/import/photos/t6119s.jpg[/img]
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:

Die kabels zijn gewoon te koop bij de hobbyist, vervangen is zeker nodig als het nog de originele zijn. verders alles nalopen, dus kleppen stellen, ontstekingstijdstip goed, geen water in de tank, carbs reinigen. als alles in orde is, moet starten geen probleem zijn. is het dat gele span?
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Piet,

Voordat je kabels gaat slopen en vervangen kijk dan eerst eens met de bougies eruit of ze goed vonken. Dan weet je al een heleboel. Als de vonken goed zijn dan met de choke vol open starten én gelijktijdig de koppeling ingetrokken houden, scheelt veel massa dat dan niet onnodig rondgedraait. Staat je ontsteking op tijd? Staan de carbs synchroon? Helpt dit niet zie dan verder het advies van Tom. Veel succes.
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:

Ik vraag me wel af of de standaard BMW dynamo de 44Ah accu opgeladen krijgt. Je moet dan geen korte ritten doen en ook geen handvat verwarming hebben.
Je zou zo'n Enduralast dynamo kunnen doen, maar die zijn schreeuwend duur.
Reply
#5
Quote:Die kabels zijn gewoon te koop bij de hobbyist, vervangen is zeker nodig als het nog de originele zijn. verders alles nalopen, dus kleppen stellen, ontstekingstijdstip goed, geen water in de tank, carbs reinigen. als alles in orde is, moet starten geen probleem zijn. is het dat gele span?
Ik kan nergens aan zien, of ze nog origineel zijn, ja het is het gele span.
Een electronische ontsteking staat toch altijd op tijd????
De kleppen zijn inderdaad al lang niet gesteld, maar ik rijdt ook geen lange stukken.
Reply
#6
Je stelkt dat de motor wel start als hij in de garage heeft gestaan. Na een nachtje buiten is de olie koud en dik geworden. De capaciteit van de accu loopt ook terug als hij koud is. Alles bij elkaar een goede verklaring waarom hij dan zo langzaam rondgaat.

Kijk dus eens of je misschien een minder dikke motorolie kunt gebruiken.

En het kan nooit kwaad om alle electrische verbindinge naar je startmotor goed schoon te maken.

succes,
Theo.
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:

Waarom zet je de choke maar 3/4 open?
Bij lage temperaturen moet ik de choke ook helemaal open zetten,
anders start die ook niet.
Reply
#8
Hm, ik heb geen choke.

Die bougiekabels/doppen kun je beter gelijk weg flikkeren, gewone kabels er aan zetten met Ariete doppen en goeie bougies monteren, bv Irridium.

Tevens accu naar de sloop verwijzen en een Odyssee accu monteren, scheelt je al een hoop gelazer.
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum:

kappen eraf knippen en 2 maal 5 euro aan ngk kapjes besteden bij de brommerzaak, de boel goed monteren, draadverbindingen los halen en schoonschuren.
carbs goed reinigen (goed, dus alles eruit)

klik-vroem!

tenzij zaken als conditie vh blok echt minder worden, dan kan je starten tot je een ons weegt..

grt, peterr45
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:

Piet,
een electronische ontsteking verloopt niet omdat je geen slijtende punten hebt, maar hij moet wel degelijk met een stroboscoop op het juiste tijdstip worden gezet.
doe je door de grondplaat te verdraaien.
Odyssey levert een geweldige start stroomsterkte inderdaad
Maar goed afgestelde kleppen en carburateurs zijn ook onmisbaar voor een goede koude start.
Ik heb je pas zien rijden op de N3 volgens mij, woon in Dordt
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)