Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
verlengen electriciteits kabels
Reactie van bezoeker 'douwe', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,

Ik ben van plan een rt stuur op mijn r100rs (zonder kuip) te gaan zetten ivm de betere zithouding. Nu is het me duidelijk dat ik alle kabels moet verlengen: rem, koppeling, gas, shoke en ook de elektrische kabels.
Om kosten te besparen wil ik de elektriciteitskabels verlengen: dwz doormidden knippen, er een stuk tussen solderen, krimpkous, isolatie erom. Wat zal de lengte ongeveer zijn van het stuk dat ik er tussen moet plaatsen?
Heeft iemand dit eerder gedaan, zijn er zaken waar ik mn op moet letten?
Alvast dank voor de respons
Douwe

Reply
doe in ieder geval de verschillende draden op een verschillende lengte doorknippen, zodat de solderingen niet naast elkaar komen te liggen maar voor en achter elkaar.
zo ontstaat niet een hele dikke "bult " in je kabelboom.
hou de solderingen ook klein en laat het soldeer niet ver in de bedrading vloeien. zo blijven de draden het meest flexibel.
succes
hans
Reply
Reactie van bezoeker 'Harry', geïmporteerd van het oude forum:

Morgen,

Solderen kan en dan inderdaad niet overlappen. Nog beter zijn knijphulzen want het zuur in het soldeer kan de draden op den duur aanvreten en draadbreuken veroorzaken.

Succes
Reply
Reactie van bezoeker 'Ron', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Morgen,

Solderen kan en dan inderdaad niet overlappen. Nog beter zijn knijphulzen want het zuur in het soldeer kan de draden op den duur aanvreten en draadbreuken veroorzaken.

Succes
Ik weet niet met welke oud prut jij soldeert, maar als je de juiste materialen gebruikt, zit er echt GEEN zuur in soldeer-tin.
Hier bij defensie worden juist alle draen gesoldeerd, zelf die in de vliegtuigen, omdat solderen een veel betere (lees storings-vrij) verbinding oplevert dan elk ander soort verbinding.
Wel even zorgen dat je per soldeering ff een krimpkousje omheen doet.
Zorg als je gaat solderen dat je wel met een ECHT soldeer station aan de gang gaat zoals bv een Weller.
zie hier

groet,
Ron
Reply
Voordat je bij voorbaat al gaat knippen, kijk of dat je voldoende overlengte onder je tank hebt.

Ik had op mijn R65 een laag stuur ivm een S-kuipje. Ik leunde toch te zwaar op mijn polsen en heb er een hoger BMW K-stuur op gezet. Bij mij kon ik alle elektriciteitskabels handhaven en de bedieningskabels koppeling, gas en choke met een beetje creatief verleggen ook blijven gebruiken.
Reply
Reactie van bezoeker 'Harry', geïmporteerd van het oude forum:

Grappig Ron,

Zit zelf in de luchtvaart (vliegtuigmonteur) en wij solderen alleen als het echt niet anders kan. Verder worden alle verbindingen (splices) hier geknepen, net als bijvoorbeeld de pinnetjes in stekkers etc.

Overigens zou ik toch, welke manier van "draden aan elkaar knopen" je voorkeur ook heeft, proberen zoveel mogelijk bekabeling in zijn geheel te vervangen.

Succes,
Harry
Reply
De ervaring is dat bij gesoldeerde soepele bedrading er heel snel draadbreuk optreedt naast de soldeerplek. Dit komt doordat bij vibraties (trillingen) er beweging uitgeoefend wordt op de verbinding en er dan materiaalvermoeidheid optreedt.

Reply
Reactie van bezoeker 'douwe', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,

Het doet mij voorkomen dat eenieder een verschillende voorkeur heeft voor het aan elkaar maken van draden: de een soldeert, de ander maakt knijp-stekker verbindingen.Ik heb van iemand anders genomen dat juist bij het knijpen er nogal eens breuk optreedt..... Is er geen beporefde "beste manier"?

douwe
Reply
Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum:

Ja

Nieuwe kabelboom van de juiste lengte kopen of zelf maken . doe ik altijd met draden van kabelbomen ex sloperij alle kleuren dan beschikbaar.

succes
Reply
als je de solderingen zo plan dat ze niet hoeven te bewegen, zoals bv om je balhoofd , dan is er zeker geen kans dat ze defect gaan door trillingen,
zeker niet als je ze bescherm met een krimpkousje ( per draad ) en vervolgens weer in een kous leg. mooiste is dan nog als je ze met kabelbandjes / ty-raps vast kan leggen, en de kabelbandje niet te vast aantrek. vast is vast.
hierdoor komt er ook geen onnodige spanning.
en zoals ik al eerder heb gezegt, hou je solderingen klein genoeg, zodat de bedrading hierdoor niet hard wordt. als de soldeer te ver in de ader kan vloeien wordt hij hierdoor stugger en kan dan ook wel sneller breken.
succes

Hans
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)