Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Laadstroom / Dynamo probleem R100 GS '88
Reactie van bezoeker 'René van Schaik', geïmporteerd van het oude forum:

Op weg naar een toertocht in Boekelo (vanaf Wijk Bij Duurstede) begon vlak voor aankomst het dynamolampje opeens op te lichten, eerst fel daarna wat minder als ik meer gas gaf, maar met laag teoerental bleef ie wel merkbaar feller branden dan normaal dus.
Ik dacht: zal wellicht ergens een overgangsweerstand zitten dus gewoon doorrrijden.
Afijn: ingeschreven en begonnen met de toertocht en na een paar Km ging het lampje uit, niets aan de hand zou je zeggen, toch lichte het lampje later zo af en toe op, ondanks dat de toertocht gewoon uitgereden (200 km door Duitsland).
Bij terugkeer in Boekelo brande het lampje wel weer, half uurtje pauze en daarna de reis naar huis (135 Km), ineens viel de navigatie uit door stroomgebrek en ook de knipperlichten werkten niet meer, en 10 Km verder bij Hummelo na een rotonde begon de brommer te hoesten en te kuchen en was het afgelopen met de pret.
Na een kwartier geprobeerd te starten en dat lukte (hoewel bij het omdraaien van het contact de laadstroomlamp niet brandde), 2 minuten laten draaien, uitzetten, nog een keer proberen te starten en dat lukte niet meer (te weinig prik)
Met de hulpdienst van de KNMV naar huis (super geregeld!) en de volgende dag gelijk de dynamo losgetrokken, stator met de borstels (die waren nog lang genoeg) en de diodeplaat laten doormeten en dat was allemaal in orde.
Intussen ook de bedrading nagelopen en nergens beschadigen geconstateerd.
Alles weer in elkaar gezet, accu opgeladen, starten en de multimeter op de accupolen gezet: 11.5 volt gemeten bij welk toerental dan ook.
Kan spanningregelaar de oorzaak zijn? of de rotor?

[img]/import/photos/t6109s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Bijna (90%) zeker de rotor, ook omdat het laadstroomlampje in het geheel niet brand.
Dat betekent een onderbreking in het circuit, en dat is bijna altijd de rotor.
wellicht een vervanging kopen bij de sponsor.

succes
Reply
Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:

Je kan de rotor doormeten, moet 6 ohm over de sleepringen zijn.
Reply
heb hetzelfde twee keer gehad. Beide keren de rotor kapot.
Reply
Reactie van bezoeker 'douwe', geïmporteerd van het oude forum:

Ik had eens dezelfde problemen (r100rs) maar weet niet zeker of het laadstroomlampje wel/ niet brandde.
Bij mij bleek de veer van een van de borstels te slap want de borstel was nog lang genoeg maar drukte echter niet goed meer op de rotor. Ik heb hem uitgerekt om tijdelijk meer veer-druk te krijgen en toen maakte ie wel goed contact. Ik heb nieuwe borstels van de sponsor en dito veren erop gezet en probleem verholpen.
Toffe motor overigens!
Groet,
Douwe
Reply
Reactie van bezoeker 'René van Schaik', geïmporteerd van het oude forum:

Heren,
Allemaal bedankt voor jullie info! op dit moment ligt het effe stil i.v.m de winter en ik heb nog een K100RS staan en een Honda NX250 voor het geval er gereden moet worden maar het gaat allemaal in orde komen, ik hou jullie op de hoogte!

groeten en prettige feestdagen

René van Schaik
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)