Reactie van bezoeker 'tristan', geïmporteerd van het oude forum:
hoi ,
zal waarschijnlijk een 750cc zijn of iets dergelijks.
de koppen lijken mij meer guzzi , in ieder geval geen bmw.
carter misschien wel bmw r75 (wehrmacht)
Reactie van bezoeker 'Jan ', geïmporteerd van het oude forum:
Volgens mij is dat een apfelbeck BMW 750 cc motor met mechanische injectie
Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:
Ik denk dat ie 4 kl / cil heeft
Is dit niet de zijspan van Vladimir Poetin?
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:
Versnellingsbak lijkt idd Russisch.
Reactie van bezoeker 'Rein', geïmporteerd van het oude forum:
Geachte BMW liefhebbers.
Dat is een zeer zeldzame motor. Ingezet in 1977 op het eiland Man. Het is de Krauser-Roth Rennmotor. Otto Haller en Erich Haselbeck reden er mee op het eiland man. De motor werd ingeschreven als MKM. Deze motor heeft geen overeenkomsten met de "gewone"Krauser met 4 kleppen. Otto Haller doet nog wel mee met klassieker evenementen, maar niet met dat motorblok.
Hij kwam in Man niet aan de finisch. Materiaalpech. Deze motor is nog zeldzamer dan de motor met bovenliggende nokkenassen van Fallert. De motor heeft inderdaad 4 kleps koppen. Of er nog een dergelijke motor op de wereld is, ik weet het niet. Zou je aan Otto moeten vragen.
Vr. gr.
Rein.
Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:
Rein, leuk dat je wat van deze machine kunt vertellen.
Weet jij ook hoeveel cc deze is, en hoe hoog schat jij het vermogen?
De eerdere opmerking over Apfelbeck is ook interessant, die had ook een mooie constructie met koningsassen voor de nokkenassen en de 4 kleppen radiaal geplaatst, tevens een middenlager op de krukas geconstrueerd.
Jan, R80RT-'87
Reactie van bezoeker 'rein', geïmporteerd van het oude forum:
Jan,
Deze was ontwikkeld door Mike Krauser en Willy Roth, maar door de FIM eis van maximaal 75 decibel viel het vermogen terug naar 75 pk. Tegen de inmiddels(1975) 100 pk sterke watergekoelde 4 cilinder tweetakten van Yamaha viel geen eer meer te behalen. Het blok is 500 cc en het is onbekend of de krukas een middenlager had. Dat had het blok van Fallert wel, maar die was veel meer dan 500 cc. Van dit blok van Krauser en Roth zijn maar heel weinig foto's van. Ook in de BMW boeken zie je er niets van terug, want het was geen pure BMW ontwikkeling. In die jaren had BMW zich al teruggetrokken, dit tot ergenis van een aantal bekende zijspanrijders. Daarom gingen ze of lieten zelf blokken ontwikkelen. Het frame is van Dieter Busch. Dat is duidelijk te zien. Dieter leeft nog steeds.
Jan, hoe kom jij aan die foto?
Vr. gr.
Rein.