Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welk type electronische ontsteking heb ik ?
Ik heb vandaag eens gekeken naar de ontsteking van m'n R 90/6 uit 1976 omdat'ie wat knalt in de uitlaat af en toe.
In het WPH staat alleen de puntenontsteking maar ik wist dat die er niet meer in zat.
Rond gezocht hier en via Google, kom wel merknamen tegen maar vrijwel geen foto's of tekeningen tegen, zeker niet van wat er bij mij in zit?

Heeft iemand een idee ?

Excuses voor de blubber die overal zit, de weg ligt hier open en met dioe rgeen wordt alles er niet schoner op :-O

[img]/import/photos/t6094s.jpg[/img]
Reply
Er zit nog een condensator maar die is niet aangesloten ( zie foto )

Overigens zou het knallen best te maken kunnen hebben met het vreselijk vervuilde luchtfilter, net eruit gehaald en gelijk hier maar een nieuwe besteld Wink

[img]/import/photos/p38523s.jpg[/img]
Reply
Op een ander Forum ( advrider.com ) te horen gekregen dat het een Boyer zou zijn.
Reply
Nitromax,

de ontsteking is een Boyer.

Richard
Reply
Dank !

Hoef ik dus nooit meer aan te komen qua afstellen ?
Reply
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

meten is weten
Reply
Reactie van bezoeker 'peterr45', geïmporteerd van het oude forum:

knallen kunnen ook slechte bougies zijn, valse inlaatlucht, slechte bougie kabels, vuil in carburateurs, alles effe na lopen dus.

Ural bak eraan ?

Grt, Peter
Reply
Nitromax,

deze ontsteking moet je wel afstellen, want deze is aangedreven door de nokkenasketting en die slijt. Hierdoor komt het ontstekingstijdstip later en dat veroorzaakt knallen in de uitlaat.
Deze onsteking kan je alleen goed afstellen met een stroboscoop.

Richard
Reply
@ Peter: bougies zijn nieuw, kabels zijn goed, dacht dat de inlaatrubbers slecht waren maar als ik er remmenreiniger op spuit gaat'ie niet anders lopen dus zullen nog wel goed zijn.

Ik wilde gisteravond controleren met de stroboscoop maar heb de goede uitgeleend en de goedkopere die ik heb liggen daar paste de kabel niet van in de bougiedop ( en wilde hem niet gaan verbuigen voor die ene keer gebruik ).
Even de andere terugvragen dus ;-)

Voor het eventuele afstellen de moer in het midden iets lossen en op tijd zetten ?
Reply
Oh sorry Peter, zit een SuperElastik aan die eerst aan m'n MZ zat.

Lichte bak maar met 45 kilo grind verdeeld over 2 legerjerrycans heb ik nergens last van.

Aan de MZ zit nu een Superlastik onderstel met "laadplatform" erop, kunnen allerlei "modules" op om spullen mee te nemen ( hoef ik niet met de auto en val ik in de winter tóch niet om ;-) )

[img]/import/photos/p38533s.jpg[/img]
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)