Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
lekkage voorvork onderpoot sluitring naar dop.
#1
Hallo mede hobbyisten.

Vorig jaar heb ik het complete binnenwerk van de voorvorkpoten van m'n
R100 rt (model '79) vernieuwd, echter de ringen tussen onderpoten, en dop blijven iets lekken.

Nu was me bij het reviseren al opgevallen dat er voor de revisie platte aluminium ringen waren gebruikt.
Bij de revisie ronde koperen ringen gebruikt van onze sponsor.
Ook het voorgeschreven moment van 80-100 Nm. aangehouden (90Nm).

Dat de platte aluminium ringen lekten was me al duidelijk, mede gezien de hoeveelheid "teflon tape", wat er was gebruikt om de dop af te laten sluiten.

Echter de nieuwe ronde koperen ringen sluiten ook niet helemaal af.

Wat te doen:

1- weer terug grijpen naar de platte aluminium ringen, (evt. met gebruik van "teflon tape", en vloeibare pakking?
2- Nieuwe koperen ronde ringen gebruiken in combinatie met " teflon tape", en vloeibare pakking.

Of weet iemand misschien een betere oplossing.

Ben benieuwd naar jullie antwoord.

Groetjes, Kees.



[img]/import/photos/t6088s.jpg[/img]
Reply
#2
Het bij de revisie bebruikte model ronde koperen (knel) afdicht ring.

Kees.

[img]/import/photos/p38468s.jpg[/img]
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'jos', geïmporteerd van het oude forum:

is de poot onder goed vlak, zitten er geen scheurtjes in de poot.
Zou ze in ieder geval goed controleren.
Reply
#4
Op advies van een bekende 2v-specialist heb ik de poten van mijn RS dichtgekregen door dun blauwe loctite op de schroefdraad van de dop aan te brengen.
Reply
#5
Hallo boxervrienden,

Even een kleine update.

Mede door de vorige opmerking van Arno over loctite, toch eens wat verder gezocht.

Werd ik opmerkzaam gemaakt dat loctite ook een
schroefdraad afdichtings middel heeft.

Het spul moet wel afdichten, maar niet borgen.
(Ik kende het nog niet).

Toch maar eens proberen.

Jullie horen wel hoe het verder gaat.

Groetjes, Kees.





[img]/import/photos/p38496s.jpg[/img]
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'erikgs', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Hallo mede hobbyisten.

Vorig jaar heb ik het complete binnenwerk van de voorvorkpoten van m'n
R100 rt (model '79) vernieuwd, echter de ringen tussen onderpoten, en dop blijven iets lekken.

Nu was me bij het reviseren al opgevallen dat er voor de revisie platte aluminium ringen waren gebruikt.
Bij de revisie ronde koperen ringen gebruikt van onze sponsor.
Ook het voorgeschreven moment van 80-100 Nm. aangehouden (90Nm).

Dat de platte aluminium ringen lekten was me al duidelijk, mede gezien de hoeveelheid "teflon tape", wat er was gebruikt om de dop af te laten sluiten.

Echter de nieuwe ronde koperen ringen sluiten ook niet helemaal af.

Wat te doen:

1- weer terug grijpen naar de platte aluminium ringen, (evt. met gebruik van "teflon tape", en vloeibare pakking?
2- Nieuwe koperen ronde ringen gebruiken in combinatie met " teflon tape", en vloeibare pakking.

Of weet iemand misschien een betere oplossing.

Ben benieuwd naar jullie antwoord.

Groetjes, Kees.
Dag Kees,

Heb je de koperen ringen wel uitgegloeid?
Worden ze lekker zacht van.
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Dit soort koperen ringen ( massief) leent zich niet voor deze toepassing.
De oppervlaktedruk van de aluminium afsluitdop is veel te klein om het koper voldoende te vormen, en zo de zaak 100% af te sluiten.
Een gevulde koperen ring is al beter maar nog niet optimaal.
De Locktite zal zeker gaan werken 200% zeker, maar deze borgt wel enigzins.

Chris
Reply
#8
Hoi Jongens,

De koperen ringen op de foto zijn hol!

Je drukt ze dus plat als je de onder moer met het juiste moment vastzet.

Ondertussen heb ik het spul opnieuw gemonteerd met nieuwe koperen ringen, en nieuwe afsluitringetjes aan de demperstang.

De afsluit loctite ook maar even een nachtje laten uitharden voor de zekerheid.

Dan kan 'ie weer in elkaar worden gezet.

Groetjes, Kees.
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Kees.
Weet je zeket dat de koperen ringen hol zijn?
Ik denk namelijk dat er een soort pakkingskoord inzit.
probeer eens een oude door te knippen?
De locktite hoeft geen nacht uit te harden, een uur of zo is meer als genoeg voor dit type LT.

Chris
Reply
#10
Hoi Chris,

Je hebt gelijk!

In de holle pakkingring zit inderdaad een soort pakkingkoord.
Dat had ik niet geweten.

Heb er even een fotootje van gemaakt, voor mede forumgebruikers.

Hopelijk deze week de vorkpoten weer monteren.

Groetjes, Kees.





[img]/import/photos/p38672s.jpg[/img]
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)