Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
TIP
Hallo Allemaal,

Tip van een bezoeker "Jan M" van mijn website.
Een zelfbouw remontluchter op
http://www.bmwboxerclub.nl/html/techniek.../index.htm
Lekker low tech!

groeten, Bep
Bep van Malde R75/7 ('77)
Reply
Reactie van bezoeker 'benno', geïmporteerd van het oude forum:

Nog cheaper, ga naar de apotheek en vraag daar om een klismaspuit of andere grote spuit. Flexibele slang erop en op de remnippel plaatsen. OPendraaien van de nippel en met de spuit de verse olie er doorheen zuigen. Door het vacuum trek je de lucht er gemakkelijk uit.

Benno
Reply
Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum:

Rem ontluchten????

Die spuiten (50 cc) het een slangetje er aan gebruik ik al jaren en met succes.
Er is een maar. Een heel grote maar zelfs.
Bij mijn BMW, een R100Rs 79ér met ATE voor en Brembo achter alle klauwen zo gemonteerd dat de ontluchtingsnippel net niet op het hoogste punt van de klauw zit... dus de zaak blijft altijd wat sponzig, erblijft een kleien luchtbel achter.
Als men de klauwen er af haalt , iets draait en dan leeg zuigt, komt het laatste restje lucht eruit en is de zaak definitief hard, direct en zonder gezeur.
Let op: bij de Brembo klauw moet een 4 mm staalplaatje ertussen als je pompt EN hij moet liefst 180 graden gedraaid worden!!!!!
DAT is het "beste en meest doordachte" design wat ik ooit gezien heb aan enige motor, een sponzig ontwerp.... Maar hard is ie dan wel na deze operatie. en verder:
>>plaatje eruit, klauw erop, bouten nog controleren en natrekken en rijden. Het blijft mijn hobby.

Groet, Louis

Reply
Reactie van bezoeker 'peterr45', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo, mijn ooit bezitte r100rt uit 79 moest idd ook de klauwen lossen, nippel boven is een vereiste. Alleen bmw had dat niet helemaal meegenomen in het ontwerp.
Maar waarom met spuiten in de weer ? gewoon pompen,druk houden, nippel open, als mastercilinder weg gezakt is, nippel dicht, oppompen enz dan krijg ik het lucht eruit, en verlies ik weinig remvloeistof. Dit moet je eigenlijk elke 2 jaar doen, ivm veroudering remvloeistof/ water binnensluiting.

Succes met de remmerij!

ps. weer zeer veel bladeren op de binnenwegen, pas weer op met de voorrem dus..
Reply
Reactie van bezoeker 'benno', geïmporteerd van het oude forum:

Waarom spuiten, omdat ze gewoon gemakkelijker in het gebruik zijn. Geen geklooi met drie handen nodig om nippel los te draaien, handrem aan te trekken en de slang te geleiden maar gewoon alles bij de plek waar het gebeurt, de rem. Daarnaast valt me met het vacuum zuigen van de spuit op dat het gemakkelijker is om alle lucht eruit te trekken, ook die wat hoger in de klauw komt te zitten.

doe er je voordeel mee of blijf het lekker doen op de oude manier, daarom heten het ook tips en geen MUSTS.

Benno
Reply
Reactie van bezoeker 'peterr45', geïmporteerd van het oude forum:

3 handen ? een aan de rem, ander aan de ontluchtingsnippel, maakt voor mij 2.
Tenzij je gelijk een bak koffie wil nuttigen, dan wordt het anders ;-)
Reply
Zet na het ontluchten de remhendel ingeknepen vast met een tyrep. Voor een nacht en de lucht is weg. bedoeld als TIP

Gr, Frits
Reply
Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum:

Dat van die tyrap heb ik vaker gelezen en geloof ik ook, alleen wat raar is, als je remt, sluit je het deel tussen remcilinder en remblokken af, hoe kan het dan ontluchten ?
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb deze tip meerdere malen geprobeert.
Is bij mij nog nooit gelukt, deze truuk.
Ik kan het ook niet verklaren, waarom het zou moeten werken, Peter heeft gelijk.
Als de remhandle is ingetrokken is het een gesloten systeem.
Waar blijft die lucht dan?

Chris
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

In theorie:
als de handle is ingetrokken, staat er druk op de remolie en leidingen, de eventueel aanwezige lucht wordt samengeperst tot kleinere belletjes welke gemakkelijker opstijgen tot de hoofdremcilinder. Daar hebben ze de tijd voor gedurende de nacht , en het is donker dus niemand ziet het.
bij het loslaten van de handle stijgen ze het laatste stukje naar het reservoir en vermengen zich met de lucht boven de remolie in het reservaar, en niemand die het nog weet.
probleem opgelost.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)