Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BMW R100RT wil geen toeren draaien
Reactie van bezoeker 'Benno', geïmporteerd van het oude forum:

hoi,
al eerder heb ik het probleem gemeld maar met de toenmalige tips heb ik het nog niet kunnen oplossen. Mijn BMW R100RT (1993) heeft moeite om zijn toeren/snelheid vast te houden. In 1/3 kom ik nog goed op toeren maar in vier en vijf heeft de motor moeite om meer dan 4500 toeren te draaien. De motor houdt dan ook duidelijk in bij het gasgeven. rustig optrekkend haal je ongeveer 140 km/uur. Meer is niet mogelijk. Als je gas los laat en dan vanaf 100 wilt dooracceleren houdt de motor duidelijk in. Wat heb ik inmiddels gedaan;

Benzinekranen schoongemaakt en gereviseerd
Carburateur/ mebranen/ gasnaalden/ sproeiers schoongemaakt
Gesynchroniseerd
Ontsteking en vervroeger gangbaar gemaakt en afgesteld

Onderin loopt de motor virj netjes maar op hogere toeren is het een drama. Voelbaar inhouden dus. Als ik op dat moment een beetje choke loopt de motor eerder slechter als beter dus een tekort aan benzine lijkt me sterk.

Wie o wie heeft de briljante tips voor me ??

groet,

Benno
Reply
Reactie van bezoeker 'PeterV', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Benno,

Je schrijft dat je de ontsteking gangbaar hebt gemaakt. Ik begrijp dat de vervroeging dus vast zat. Heb je ook (met de strobolamp) kunnen kijken of de vervroeging nu goed werkt.?
Verdere oorzaken vlgs. het schema in Haynes:
Vervuilde bougies dan wel verkeerde type. (zijn ze bij jou netjes koffiebruin?)
Bobine/bougiekabels (het kan goed zijn dat problemen zich hierbij alleen bij hogere toeren voordoen)
Aanlopende remmen.
Verkeerde type hoofdsproeier
Naald/ naaldsproeier versleten
Valse lucht
Vervuilde cylinderkoppen
Klepafstelling onjuist
Compressieverlies door lekken of slijtage.

Voor zover je dat nog niet hebt gedaan zou ik eerst kritisch naar vervroeging, bougies , kleppen en compressie kijken en naar mogelijke valse lucht. Dan zo mogelijk een andere bobine proberen.

Succes, laat even weten hoe het gaat.

PeterV

Reply
Reactie van bezoeker 'theo', geïmporteerd van het oude forum:

Het is ook mogelijk dat het ontsteking stuurtoestel defect is of niet naar behoren werkt (zit onder de tank ).
Bij de klacht die jij aan geeft denk ik toch aan de membramen -of een ervan van de carburateurs heb je deze goed gecontroleerd op kleine gaatjes of scheurtjes want dan gaat hij boven de 4000 toeren ook niet meer door.
Succes Theo
Reply
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:

even de aansluitingen naar het luchtfilter verwijderen en dan kijken of de gasschuiven helemaal bovenin komen met gasgeven.
gebeurd dit niet dan zijn de menbramen toch wel de hoofdverdachten.

henry
Reply
Reactie van bezoeker 'peterr45', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi, ik had gister een muizennest ontdekt bij mijn startmotor. Mijn eerdere boxer had dit ook, kan gebeuren na paar jaar stilstand.

Dan kan je afstellen wat je wil, als hij geen lucht krijgt...

succes
Reply
Reactie van bezoeker 'benno', geïmporteerd van het oude forum:

Nou, een muizennest sluit ik wel uit. De fiets wordt bijna dagelijks gebruikt en loopt minstens 10 K per jaar. Het valt me al langer op dat doortrekken bovenin niet soepel gaat. Ik heb de membranen eruit gehad (zaten goed trouwens) en bekeken met een sterke lamp erachter, voelen soepel en zitten geen gaatjes in. Bougies zijn lichtbruin. Onsteking vervroegt met de stroboscoop

Benno
Reply
Reactie van bezoeker 'peterr45', geïmporteerd van het oude forum:

vervroeging is ook juist ?
Reply
Het doet sterk denken aan membraan.
Ik heb je nog niet gehoord over de bobines
Groeten,
Reyer R80 1985 met s-kuipje
Reply
Reactie van bezoeker 'benno', geïmporteerd van het oude forum:

Bobine en kabels kan ik niet testen. OPtisch ziet het er ok uit, geen scheuren of beschadigingen in de bobine of kabels. Membranen zijn het volgens mij echt niet maar ik zal nog maar eens een keer controleren of dat echt zo is. Iemand een goede testmethode voor bobine en of kabels ?

groet,

Benno
Reply
Reactie van bezoeker 'kees', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Benno,

Om je kabels, etc. op (stroom) lekkage te kunnen testen, zou je de kabels en bobines eens met een plantenspuit met water nat kunnen spuiten in het donker, en je motor eens proberen te starten.
Zie je hier of daar vonken dan is er iets loos.

p.s., scheurtjes in bobines kunnen ook zeer klein zijn.

Misschien heb je er wat aan.

Groetjes, Kees.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)