Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Versnellingsbak lekt !!
Reactie van bezoeker 'Henri Pos', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo medeliefhebbers !!

Zal me eerst ff voorstellen, mijn naam is henri Pos en ik ben nieuw op dit forum.
Sinds een halfjaar ben ik in het bezit van een R80RT uit 1982waar ik jarenlang om heb moeten zeuren voordat een vriend hem aan mij overdeed.
De motor zelf is heel mooi opgeknapt en loopt als een naaimachientje en alle electriek werkt.
Nu moet alleen nog de complete kuip en alle andere bijkomende blauwe onderdelen gespoten worden.
Tot zover ging alles perfect, de afgelopen week was het moment daar dat de BMW na jarenlange stilstand tot leven gebracht kon worden........en het was meteen raak !!! lopen als een naaimachine !!! GEWELDIG.
Natuurlijk meteen stiekem een respectvol rondje gereden en het leek wel een nieuwe motor.
Alleen de volgende dag lag er onder het achterste grote versnellingsbakdeksel een behoorlijk plasje olie op de vloer......BALEN !!
Mijn vraag : is het een hele grote ingreep om dit te verhelpen en zijn er nog zaken waar je als beginneling op moet letten.
Ben vroeger automonteur geweest dus een beetje handigheid is wel aanwezig.

Alvast vriendelijk bedankt !!

Groet Henri Pos.
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Henri,

Ja dat is wat lastig te zeggen, kun je zien waar de olie precies vandaan komt ?
is het versnellingsbak olie of carterolie ? als de achterste krukaskeerring lekt loopt de olie over de carterpan onder de versnellingsbak naar achteren en lijkt het dat de bak lekt.
Het kan dus de krukaskeerring zijn ( dat gebeurt wel vaker ) het kan de keerring zijn aan de ingaande as van de versnellingsbak, aan de uitgaande as van de bak, de vrijstandschakelaar, de ontluchting van de bak , daar waar de km tellerkabel zit. de achterdeksel, de keerring rond het versn, pedaal en wellicht nog een paar plekken.
eerst eens uitzoeken waar de olie precies vandaan komt,
Een werkplaatshandboek is echt een aanrader als jezelf sleutelt.
Succes met de zoektocht
Reply

Bedankt voor de snelle reactie Dick,

Heb vanmorgen nog even gekeken maar zo op het eerste gezicht is de bak rondom droog en zijn er geen oliesporen te zien die ergens van boven naar beneden lopen.
de olie is een beetje groenig van kleur en er hangen vooral druppels onder het grote deksel achteraan de bak.
Heb wel een rondje gereden maar niet boven de 40 km/u en niet langer als twee minuten dus de olie kan ook niet echt door de rijwind verplaatst zijn.

Ga morgen voor de zekerheid nog even wat uitvoeriger kijken.

Groet Henri.
Reply
Om te kijken waar de olie vandaan komt zou ik zeker alvorens te gaan rijden alle peilen / niveau's even nalopen
motorolie
Versnellingsbak niveau
Eindaandrijving
en Swingarm
Als (ex) auto monteur zou je het verschil moeten kunnen ruiken tussen motorolie en transmissie olie.
Idd een werkplaatshandboek is handig
Reply
Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:

Onder het grote deksel achteraan de bak - misschien gewoon de aftapplug die lekt? Die zit daar in de buurt, even vastdraaien (wel op moment - 20 à 25Nm) zou misschien al kunnen helpen, eventueel met een nieuwe ringetje eronder. Anders zou ik gezien de positie denken aan de balg bij de achterbrug/cardan, of misschien de pakking, maar dat zal denk ik alleen zijn als er één of meerdere dekselboutjes loszitten. Die horen op 8Nm te zitten, dus ze zitten sowieso niet heel vast.
Reply

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Natuurlijk weet ik het verschil tussen motor of transmissieolie haha !! het is in dit geval ook transmissieolie .....het peil was voor ik een rondje ging rijden prima , de pink er even ingestoken en die was gelijk nat van de groene olie.....motorolie / filter cardanolie incl alle keeringen en cardanasolie heb ik afgelopen week ververst .
De versnellingsbakolie zag er nog mooi groen en helder uit.....stom natuurlijk want die had ik ook moeten vervangen.
De bak is aan de zijkanten en de achterkant overal kukdroog dus ik kan me niet voorstellen dat de olie daar ergens vandaan komt want dan zou je toch de sporen moeten kunnen zien.

Ga morgen de hele onderkant even goed droog en schoonmaken en dan nog eens goed kijken waar de lekkage vandaan komt.

Oh ja een WP handboek is aanwezig en ook een WP handboek op cd-rom

Groeten Henri.
Reply
Quote:Alvast bedankt voor jullie reacties,

Natuurlijk weet ik het verschil tussen motor of transmissieolie haha !! het is in dit geval ook transmissieolie .....het peil was voor ik een rondje ging rijden prima , de pink er even ingestoken en die was gelijk nat van de groene olie.....motorolie / filter cardanolie incl alle keeringen en cardanasolie heb ik afgelopen week ververst .
De versnellingsbakolie zag er nog mooi groen en helder uit.....stom natuurlijk want die had ik ook moeten vervangen.
De bak is aan de zijkanten en de achterkant overal kukdroog dus ik kan me niet voorstellen dat de olie daar ergens vandaan komt want dan zou je toch de sporen moeten kunnen zien.

Ga morgen de hele onderkant even goed droog en schoonmaken en dan nog eens goed kijken waar de lekkage vandaan komt.

Oh ja een WP handboek is aanwezig en ook een WP handboek op cd-rom

Groeten Henri.
controleer ook even bij de vrijstandschakelaar.

Bep
Reply
Hier nog even een reactie van een niet meer lekkende versnellingsbak rijder:

Heb zelf, weet niet hoe lang, last gehad van een lekkende versnellingsbak, alle opties zijn al genoemd, daar zal het gewoon bij moeten zitten. de allerlaatste lekkage die ik had was de vrijstandschakelaar, drupte de olie langs de draad, schakelaar was dus inwendig lek.
Vervanging van deze schakelaar gaat niet zonder moeite, je kunt er erg lastig bij, de 1e knapte bij mij af in de bak, bak moest er toen achter weg, numero 2 met fluwelen handschoenen, beleid en met Loctite gemonteerd, moet dus niet echt loeivast gezet worden, ding is immers hol en heeft weinig wanddikte en is ook nog eens een keer van koper of zo.
Maar genoemde keerringen kunnen wel degelijk aan het eind van hun Latijn zijn.
Mijn tip is:
Maak de bak olie vrij en droog, ga er minimaal een stuk mee rijden dat de olie op bedrijfstemperatuur is, leg er een schoon stuk karton of wit papier onder en kijk dan na enige uren,of eerder, waar die lekt, kan niet missen.
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul.', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Henri Pos?

Die Henri Pos die met vliegtuigen in de rondte rijdt?
Of ben ik abuis?

Groeten, Paul.
Reply

Heey Paul !!,

ja dat hebbie goed , ik heb de oude fiets van A v/d Endt overgenomen en daar ben ik het laatste half jaar keihard mee bezig om hem op te knappen !!!!
Hij moet er weer als nieuw uit komen te zien.
Zaggie vanmiddag nog fietsen maar ik most naar een kissie dus had geen tijd .

Ben er onder tussen wel achter dattie ook wat lekt onderaan het grote achterste deksel als hij gewoon stilstaat.....niet zo erg veel maar dan is de bakolie natuurlijk wat dikker.

Groeten Henri.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)