Reactie van bezoeker 'Peter v Oossanen', geïmporteerd van het oude forum:
Ha Chris,
Bij een auto zit vaak een ''toplagertje'' die eea meer op zijn plek houd, dit is het verschil dat ik waarneem als ik de boxer open had. Nu de as uit de bak iets meer kan bewegen, vreet hij misschien eerder de koppeling op?
Bij onze volvo 240 zijn de splines 380000km meegegaan, en toen was plaat te dun, en splines nog ok.
Grt, Peter
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:
Zijn bij een auto de "splines" ook driehoekig of meer trapeziumvormig.
Bij mijn R26 zijn ze tarpeziumvormig, bij de R80 driehoekig.
Bij de driehoek constructie zijn er natuurlijk veel meer draagvlakjes over de gehele as en toch verslijten ??.
Ik heb alleen maar splines gezien zoals bij deze bmw plaat.
Bij ural/ Dnepr kunnen ze wel grover zijn.
Reactie van bezoeker 'PeterH', geïmporteerd van het oude forum:
In de swingarm BMW (R69S) die ik ooit had zaten ook van die vierkante spiebanen.
Die waren flink ingeslagen, dus blijkbaar konden die slecht tegen schokbelasting.
Mogelijk heeft BMW daarom bij de latere modellen gekozen voor de driehoekige spiebanen.
Met vriendelijke groet,
PeterH
NB: ik vind Passant (of voorbijganger) een originele naam, niets raars aan.
Wat een kl*te karwei om die nieuwe balgmof er weer mooi op te krijgen.
Op de uitlaten na zit ie in elkaar
Fijn toch, zo'n rubber monteren. De boutjes van de kruiskoppeling had je geen moeite mee? Daar moet ik altijd erg van zweten, bang dat ze in de swingarm duvelen.
Maar: als je het vaak genoeg doet, krijg je er geheid handigheid in en doe je het bijna met de ogen dicht.
Neej die boutjes had ik geen moeite mee, als dat een keer mooi tegenover elkaar staat dan draai ik ze dr zo in
klopt, en die boutjes vallen anders in de balg,kan je zo weer bij, maar gepiel is het! ik heb een klein schroevedraaiertje haaks omgezet, laatste 2 cm, en scherpe kanten eraf gevijld, dan wieber je die mof hem er echt zo op!
Peter
Het probleem wat ik had met die nieuwe mof was dat mn het laatste stukje erop krijgen
niet echt wilde lukken schoot hij er ergens anders weer af.
Uiteindelijk is het gelukt en ook bij het ombrengen van de klem bleef de nieuwe mof (gelukkig) zitten.