Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Weigerende koppeling
#1
Afgelopen week reed ik met de r80Rt totdat op 15 km vanhuis de koppeling ineens weigerde.
De dag te voor had ik al het geveol dat de koppeling zwaarder ging dan eerst.
Als ik de koppeling introk hoorde ik een hels kabaal
Maar de koppeling dreef de versnellingsbak niet aan.
Ben al bezig een en ander los te peuteren, wat zou de oorzaak kunnen zijn ?
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'PeterH', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb iets dergelijks met een 90S gehad: de vertanding in de koppelingsplaat was versleten waardoor de koppelingsplaat over de ingaande as slipte. Inderdaad een hels kabaal en geen aandrijving meer. Vermoedelijke oorzaak: spiebanen van de koppelingsplaat waren onvoldoende gesmeerd geweest.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'jasper', geïmporteerd van het oude forum:

toen was je even geen passant, maar een stilstand ;-)


Spiebanen idd niet goed gesmeerd geweest, dan gaat hij vroeg of laat door.
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:

Achterwiel eruit, swingarm eruit, luchtfilter weg, accubak weg, carbs weg, dan bak eraf halen en koppelingsplaat vervangen. Hopelijk is de prise as op de bak nog goed, anders heb je wel erg pech. Je moet bij montage de prise as nauwkeurig invetten met het juiste vet, bestand tegen hoge druk en langdurig smerend. de nieuwe koppelingsplaat niet invetten, alleen de prise as, anders kan het vet te makkelijk op de frictieplaat komen.
Je hebt in ieder geval een momentsleutel nodig en de juiste ringsleutel voor de boutjes op de flens van de kruiskoppeling.
Reply
#5
Heren ik ben bij de koppelingsplaat aangeland, heb de bak er achter weg eerst de boel schoonmaken want er huist daar wel erg veel gruis/vet.
De prise as ziet er nog goed uit morgen de koppelingsplaat bekijken.
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:

Hou er rekening mee dat de drukplaat en -ring, waar de koppelingsplaat tussen geklemd zit, weer op de juiste manier op het vliegwiel gemonteerd moeten worden in verband met de balans. Eventjes aftekenen dus voordat je de boel uit elkaar haalt.

En inderdaad de spiebanen van de ingaande as invetten, moet officieel met Staburag maar een MSo2-vet (molybdeenvet) zou ook goed genoeg moeten zijn. Dit smeren moet volgens sommigen elk jaar herhaald worden, volgens anderen elke 50.000km ofzo.
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Ton aka Passant', geïmporteerd van het oude forum:

Betreft het in en uit bouwen had ik me al ingelezen, was al even een potje typex scoren om een en ander te kunnen merken.
Vet, nieuwe boutjes voor de cardanas aan de Vbak te knopen en zelfs een koppelingsplaat heb ik al (was eigenlijk voor de andere BMW bedoeld)

De spiebanen op de koppelingplaat zijn wat aangetast, het lawaai onstond echter bij inknijpen van de koppeling.
Morgen verder inspecteren, merken en demonteren.

@Jasper de ANWB heeft de thuisreis verzorgt.Aldaar aangekomen heb ik een andere BMW uit de stal gehaald en heb mijn reis vervolgd.
Reply
#8
De Boosdoender

heb ik alles in huis breekt er een contact van de vrijstand schakelaar af moet ik nog wachten met monteren. Gelijk maar een nieuwe balgmof besteld want die begint ook slecht te worden.

[img]/import/photos/p38099s.jpg[/img]
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Jasper', geïmporteerd van het oude forum:

Die neutraal switch krijg je er ook in, met bak erop.

Staat mooi, die verrotte splines en made in Germany erboven.
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Ik vraag me af waarom een auto die toch een soorgelijke constructie heeft, gemakkelijk drie ton loopt en een BMW motor dit soort problemen heeft.
Wie weet wat?

Chris
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)