Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
laadlampje brandt heel zwakjes
#1
Hoi heren techneuten,

Toen ik laatst in het donker reed, was het laadlampje heel zwakjes waar te nemen. Is overdag niet te zien en bij start brandt het fel. Moet ik hier denken aan de dynamo (evt koolborstels), diodeblok of andere euvels? Heb geen accu of licht problemen, achterlicht/rem is LED, rijd zeker eens p/m en start zonder problemen. Het gaat om een R60/7 uit '78. vast bedankt voor het meedenken. Groetjes

Marcel
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Controleer eerst eens de laadspanning, en de diodes met een multimeter.
Mischien is er niets mis.
Komt het licht niet van een ander lampje of de verlichting van het tellerhuis.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:

Ik verdenk de spanningsregelaar of de koolborstels van de dynamo
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum:

Maar als je geen problemen hebt moet je er vooral niks aan doen. In het donker gewoon voor je kijken.
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Marcel_W', geïmporteerd van het oude forum:

Dankjewel Ad. Dat doe ik zeker en ik vermoed dat als het lampje zo zwak brand ik best ver kan komen op een volle accu voordat het problemen oplevert. Het licht komt echt van het laadlampje, Dick. Ik zal de spanning eens meten met en zonder licht en ik heb ook nog een andere spanningsregelaar liggen die ik kan proberen. Het blok heeft ongeveer 70000 gelopen. Zijn koolborstels dan al een item? Er zit een RT kuip op dus dat en diodebrug zijn wat minder makkelijk toegankelijk. Maar als het nodig is........... Tot zover bedankt voor het meedenken. Groetjes

Marcel
Reply
#6
Zolang het lampje feller gaat branden als je het contact aanzet en uitgaat als de motor op toeren komt, dan is er weinig aan de hand. Mocht je een voltmeter op de motor hebben die 14 volt laat zien, dan werkt de dynamo in ieder geval.
Reply
#7
Marcel-W,

het laadcontrolelampje werkt op een spanningsverschil.
Meestal is er een diode kapot, maar het kan ook corrosie zijn op de contacten/stekker verbinding.
De spanning kontroleren op de accu en op de diodeplaat.

Richard
Reply
#8
Het laadlampje zal gaan branden als de accuspanning hoger is als de gelijkgerichte laadspanning van de dynamo.

Probeer aan de hand van een schema te controleren wat niet goed is. Schema's zijn wel te vinden op dit forum en anders in een goed WPH.
Reply
#9
Quote:Het laadlampje zal gaan branden als de accuspanning hoger is als de gelijkgerichte laadspanning van de dynamo.

Probeer aan de hand van een schema te controleren wat niet goed is. Schema's zijn wel te vinden op dit forum en anders in een goed WPH.
Het lampje brand ook als alleenhet contact aangezet wordt, tenminste zo gaat het bij mijn R100RT. Er is dan geen dynamospanning omdat de motor niet loopt. Pas als de motor wordt gestart en de motor sneller gaat draaien dan stationair, dan gaat de laadlamp uit en werkt de dynamo correct. Als dit lampje kapot blijkt, dan kan ik op mijn voltmeter zien dat de laadspanning hoger wordt als ik wat meer toeren maak en loopt dit op de leugendetector tot 14 volt op. Double check dus.

[img]/import/photos/p38070s.jpg[/img]
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Ralf', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb jaren rondgereden met zo'n zwak opschijnend lampje, zolang de laadspanning (even meten met voltmeter op de accupolen) nog in orde is geen zorgen over maken. Zelfs na vervangen van de kabelboom en de lampjes en 'printplaat' in de koplamp bleef het kreng iets oplichten.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)