Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'josefskil', geïmporteerd van het oude forum:
hallo,
Ik ben heel blij met mijn r60/5. Hij rijd perfect, maar nu het volgende:
mijn r60/5 had na een heftige regenbui moeite om te starten, hij moest aangelopen worden, en na een keer of 6 pruttelde hij weer. er was wat water via de bougie in de cylinder gelopen. na een beetje warm rijden deed ie het weer goed, maar nu blijft heel vaak het gas hangen en kan ik het alleen opheffen door heel veel gas te geven, zodat ie weer terug komt. het doet pijn aan mijn hart dit te moeten doen, de motor is nog vrij koud en de toeren die hij moet maken om weer terug te komen zijn veel te hoog. En bij die hoge toeren rookt de uitlaad hewel erg. Nu is mijn vraag, blijven door de vocht mischien die veertjes in het bakje onder de carb "hangen" ?? Als ik die goed schoon maak (hoe?) is het dan verholpen? Of is het wat anders? ps de gaskabel is volgens mij ok
ps. is moet ook snel de olie verversen, heeft dat er miscvhien mee te maken?
ps2. Als ik de motor uit zet hoor ik aan het blok op een paar plaatsen pffffffffffff, alsof er een vertiel leeg loopt, wat is dat?
vast erg bedankt voor je komende antwoord,
een bezorgde jonge r60/5 rijder
[img]/import/photos/t6019s.jpg[/img]
Altijd lastig om op afstand het probleem te localiseren, maar toch een poging:
Water loopt via de bougie in de cilinder?? Dat kan niet, of de bougie moet erg los zitten.Misschien is de combinatie bougie/bougiedoppen wel niet goed, ook in de regen moet die normaal willen starten, kan zijn dat de bougiedoppen doorslaan door vocht, NGK of Ariëte maken goeie doppen.
En dat die pffffffffffff zegt: misschien een teken dat er wat onderhoud gebeuren moet, net alsof de motor zelf aangeeft: "ik doe het nog wel, maar binnenkort niet meer".
Gaskabel kan een mogelijke oorzaak zijn, maar je geeft zelf aan dat ze goed zijn,Kan de carburateur valse lucht trekken bij de aansluiting op de cilinderkop?
Roken: meestal zuigerveren die niet meer goed afdichten, kun je vaak testen door hem warm weg te zetten op de jiffy, als die dan de volgende dag rookt bij het starten, zit je waarschijnlijk in de buurt.
Heb je hem al lang en wat is er evt allemaal al aan gedaan?
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:
Ik denk dat je het in de carburateurs moet zoeken, een 60/5 heeft schuifcarbs volgens mij en ik denk dat er water in komt via de gaskabel en deksel. misschien geen rubberdopje over de gaskabel aansluiting. of het dekseltje sluit slecht.
Als daar water in komt "lopen" de gasschuiven slecht en vallen niet helemaal soepel terug. even gas open en dan ineens los doet ze waarschijnlijk wel terugvallen.
carbs schoonmaken en zorgen dat er geen water in kan komen, ook letten op de aansluiting van de aanzuigbuizen.
Reactie van bezoeker 'PeterH', geïmporteerd van het oude forum:
Is die pffffff niet "gewoon" de carterontluchting? Als getwijfeld wordt aan de conditie van zuigers en veren kan volgens mij een compressietest meer vertellen.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Ik denk dat je water bij je olie hebt ,wat het roken enwellicht het sissen verklaard
Dus snel olie verversen ,en eventueel je blok spoelen om de sludge er uit te krijgen
Dit moet je kunnen zien als de olie aan je pijlstok grijze drab is.
Uiteraard de oorzaak van het naar binnen lopen van water vinden en oplossen.
Als er lang water in je cilinder heeft gestaan ,bestaat de kans dat je roest in je cilinder hebt.
Een indicatie hiervoor is een lagere compressie aan een zijde.
Zekerheid heb je door de cilinder er af te halen ,of met een endoscope via het bougie gat de cilinder te inspecteren.
Hopenlijk valt het allemaal mee
Groeten Bep
Reactie van bezoeker 'josefskil', geïmporteerd van het oude forum:
dank jullie allen, ik ga er mee aan de slag, en laat het jullie weten
Reactie van bezoeker 'henk', geïmporteerd van het oude forum:
Staat jou motor buiten? Tussen cilinderkop en cilinder tussen de koelribben is een ruimte waar regenwater in blijft staan. Als je gaat rijden worden de koppen warm, als je dan stopt koelen de koppen niet meer en gaat dit water koken. Dat geeft een sissend geluid. Waarschijnlijk blijft er een gaskabel hangen. Dat er water in je blok komt via de bougie lijkt mij onwaarschijnlijk..........
Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum:
Gents, R riders
Door onvoorziene omstandigheden heeft mijn R100RS eens wat langer buiten gestaan en ook in de langdurige regen. De machine liep daarna rot, dus ik trok hem open.
Het water loopt drupje voor drupje via de aanzuugbuis (Bloknaar -aanzuugbuis verbinding) langzaam naar de carb. Omdat aan een kant een inlaatklep open stond vond ik een lichte roestplek in de cylinder, en ook licht geroeste zuigerveren.
Ik was er net op tijd bij, druppels hadden hun werk al gedaan.
De vastgeroeste, klemmende zuigerveren kunnen de z.g "blow-by" geven en ook een olie walm, en uiteraard: te hoge carterdruk.
De speling tussen de zuiger en de zuigerveer is zeer klein, dus die zit zo vast (gekoekt, geroest). (reden achter oliewissel en filterwissel). Olie is ook een wasmiddel voor de motor, vuil blijft erin zweven, vervang het regelmatig.
Hangende carbs, dat kan corrosie of zuigerverkanting zijn. Ze kunnen corroderen. Kijk eens onderin een vlotterbak, die is daar vaak gepit.
Het smeren van de gaskabels is ook periodiek noodzakelijk, het staat zelfs in een heel oud onderhoudsboek van BMW uit 1970.
Met periodiek geeft BMW 3 maanden aan! Dat is wat overdeven , maar toch, let erop.
leering voor mij was dat BMW's niet te lang buiten gestal moeten worden, of onder een stevige hoes moeten staan.
groet, Louis (begonnen op een r60/5
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:
Mijn r80-7 had dat idd ook, en waar de luchtbuis op de carb zit zit een gaatje waardoor het je vlotterbak in loopt, slecht gemaakt, zaak dus om het goed dicht te houden, want hij moet tuurlijk gewoon buiten kunnen overleven vind ik.
Blijft het na al deze antwoorden toch raar dat het gas blijft hangen. Heeft mijns inziens niets te maken met water in koelribben of carbs. Mogelijk blijft bij een van de carburateurs de gasschuif open staan terwijl je het gas toch hebt teruggedraaid. Kijk eens of beide gasschuiven met de gashandel meebewegen. Mogelijk moet de loop van de binnen in de buitengaskabels wat soepeler worden gemaakt. Heel veel succes en veel plezier. Fouten zoeken blijft een leerzame bezigheid.
|