Reyer,
Controleer de diameter van de gasnaalden en de naaldsproeiers, deze slijten. Hierdoor krijg je een rijker mengsel en dat kan je niet verhelpen door luchtschroef open te zetten.
De luchtmengselschroef regeld alleen de luchthoeveelheid en niet de brandstof, ja indraaien is rijker uitdraaien is armer mensel.
Richard
Reactie van bezoeker 'peterr45', geïmporteerd van het oude forum:
Schroef er anders eens een colortune in. olie verbruik is zeer laag, maar ook al is dat 1 op 500, krijg j eer nog geen problemen mee.
Dus zal iets in carbs zijn, heeft hij chook ? zoja, sluit deze echt goed ?
Succes
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:
Een r80 uit 1985 heeft cv carbs en dus mengselschroeven en geen luchtschroeven.
mengselschroef uitdraaien is rijker mengsel, indraaien is armer mengsel. Luchtschroeven op gasschuif carbs zijn precies andersom. De mengselschroef regelt de toevoeging van extreem rijk mengsel via de bypass boring, dus bypass langs de gasklep inderdaad.
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:
De uitleg van Tom is de enig juiste.
henry
Reyer,
alles wat je op noemt is stappen te ver. begin met het eenvoudige werk, dus kleppen stellen, ontstekingstijdstip checken en dan de carbs reinigen en afstellen.
hulp nodig? geen probleem hoor! als ik te ver woon, zijn er vast bmw rijders die kunnen helpen.
Reyer,
jij hebt al loodvrije koppen, want bouwjaar 1985. Ik zou bij aangekoekte koolafzetting eerder naar de zuigerveren kijken.
Terug naar de carbs: bestel exact juiste type gasnaalden en naaldsproeiers; jij hebt naalden met rondlopende groeven, niet de verspringende inkepingen van de eerdere types. Ik zou zelf beginnen met reinigen en doorblazen van alle sproeiers en boringen, daarna de mengselschroeven op de basisafstelling conform wphb (ik denk 0,75 slag uit). Controleer ook of het uitlaatsysteem helemaal dicht is, want dat beïnvloed het mengsel sterk. Hang de naalden op de juiste positie terug, meet deze op met een schuifmaat als je de vacuumzuigers/naalden er uit haalt en noteer het en let op dat links en rechts hetzelfde is en blijft. Monteer naaldsproeiers/mengbuizen/verstuivers voordat je de vacuumzuigers er weer in zet; dan kun je de boel goed door de boring in carb geleiden. Gebruik geen bruut geweld om alles vast te zetten; het is maar aluminium en beschadigd gemakkelijk.
Motor warm draaien en synchroniseren (heb je apparatuur daarvoor?)
Ga rijden met schone carbs/nieuwe naalden en zittingen/basisafstellingen/synchroon en kijk hoe de motor loopt. hij mag niet knallen of ploppen bij gas dicht; dan is het mengsel te arm/te heet. Bij warme motor mag het toerental stationair niet inzakken, dan is hij te rijk enzovoorts enzovoorts
je moet er vingergevoel voor krijgen zeg maar, ook letterlijk: inmiddels kan ik door te voelen hoe heet de dempers zijn, bepalen of het mengsel goed is
Nog iets: is de distributie nog origineel? bij de genoemde km stand is de ketting aan vervanging toe, misschien ook krukas tandwiel/lager.
het kan zijn dat je met de stroboscoop goed lijkt te zitten, maar dat door versleten ketting de timing niet meer exact klopt. de nokkenas loopt dan iets achter, merktekens zitten op vliegwiel/krukas