Posts: 96
Threads: 41
Joined: May 2007
Reputation:
1
Ik heb al jaren last van sterke aantasting van de bougies (zie foto).
Deze bougie heeft 3000 km gedraaid en is tussentijds zeker 2x met een borsteltje schoongemaakt.
Het nieuwe setje ziet er na 75km aan het uiteinde van de schroefdraad glimmend brons uit en de electrode is mooi koffie van kleur. Na 150km begint het bronskleurige donkerder en minder glimmend uit te zien. Het wordt op den duur zwart en de electrode zal dan grijzig worden en het geheel gaat weer smeltpareltjes vormen en brandplekken aan één zijde van het porcelein. Na 1000 kilometer ga je dat merken door detonatie.
Wie weet raad?
Groeten,
Reyer R80 1985 met s-kuipje
[img]/import/photos/t6016s.jpg[/img]
Groeten Reyer
R80 1985 met s-kuipje en 1000cc Siebenrock
Wat voor olie gebruik jij
ik had soortgelijke verschijnselen toen ik olie van de Lidl gebruikte, nu weer een wat duurder olie soort en het is voor langere tijd weg.
Ik gebruik altijd belray, nooit iets anders.
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:
wat voor bougies heb je er in zitten?
ik zie iets van WR zal dan wel een bosch zijn.
die R betekend ontstoord, als je dan ook nog de originele
bougiedoppen hebt ,(die zijn ook ontstoord) dan is het dubbel op.
beter is alleen bougie of bougiedop ontstoord.
zo te zien aan de bougie is het verbrande olie.
Reactie van bezoeker 'Johan', geïmporteerd van het oude forum:
Is olie, zijn zuigerveren enzo nog ok ?
ontsteking goed op tijd ?
J.
Reactie van bezoeker 'benno', geïmporteerd van het oude forum:
Olieaanslag en lak. Goedkope benzine, beetje olieverbruik en belangrijkste een relatief rijk mengsel met een te vroege ontsteking.
groet,
benno
Heren,
Het zijn Bosch WR7DC ytrium superplus bougies.
Niet-ontstoorde bosch bougies bestaan dacht ik niet meer.
Ik heb ooit eens nieuwe NGK doppen gemonteerd, maar volgens mij zijn die ook ontstoord. Dat was nog toen er niet-onstoorde bougies bestonden.
D zuigerveren zijn 30.000 km geleden vervangen. Daarna rookte de linker cilinder niet na op de jiffy te hebben gestaan.
Er is wel olie verbruik, ik weet niet hoeveel, wisselt en wordt zeker beinvloed door mijn wisselende rijstijl.
Ik tank altijd shell 95.
Ik zal de ontsteking maar eens checken en zonodig niet-ontstoorde doppen aanschaffen.
Groeten,
Reyer R80 1985 met s-kuipje.
Ik stel mijn uitlaatklep af op 0.15
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:
de bosch w7dc zijn hier en daar nog wel te verkrijgen uit oude voorraad, ik
zie ze nog wel eens op motorbeurzen.
de NGK BP6 ES of champion N-7Y gebruik ik zelf in mijn r80 en bevallen ook goed.
henry
Reactie van bezoeker 'benno', geïmporteerd van het oude forum:
Niet ontstoorde bougies zijn nog best te koop hoor, je moet er alleen naar vragen of een betere specialist zoeken.
de R betekent meestal ontstoord (R=resistor), de Bosch W7DC is te vinden evenals de WR7DC.
Succes,
Benno
p.s. grijze uitlaat lukt nog best hoor, kom maar eens achterin mijn K-tje kijken. met gewone euro95 een knalgrijze uitlaat zonder aanslag.