Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'joost', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo, ik heb een bmw r100rs uit '77. De koppeling werkt onzettend zwaar. Ik wil proberen om de koppelingskabel te smeren. Misschien geeft dat verlichting. Weet iemand hoe dat te doen met deze fiets? Ik heb geen smeerpunt ontdekt op de kabel, maar ik kon ook niet de hele kabel nagaan.
Joost
Reactie van bezoeker 'Benno', geïmporteerd van het oude forum:
Ik ben bang dat het niet je kabel zal zijn maar het druklager wat problemen geeft. Probeer eerst eens met een schroevendraaier oid de hefboom van de bak te bewegen en dan de kabel te bewegen. Als de kabel dan stroef gaat dan loont smeren. Opletten trouwens want op een gegeven moment is men teflon voeringen in de kabel gaan gebruiken en dan werkt smeren averechts.
als de hefboom van de bak zwaar gaat zou ik gokken op het druklager. Onder de hefboom zit een cilindrisch drukstuk wat op een taatslager drukt. Dit drukstuk loopt vaak zeer stroef in het huis en veroorzaakt dan dit soort klachten
Succes,
Benno
Reactie van bezoeker 'joost', geïmporteerd van het oude forum:
ok, maar waar waar kan ik de kabel smeren en hoe verhelp ik een stroef druklager?
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:
Als het een kabel is met een siliconenbinnenwerk mag of kan je deze niet smeren.
Olie zou dan juist funest werken.Het silicone zwelt dan op.
Vroeger smeerde ik wel kabels op deze manier: van boven loshalen, een passende slang zoeken die om de buitenkabel past en ook op de aansluiting van een oliespuitje. Evt slangklemmetjes gebruiken. Pompen tot er olie aan de andere kant uitkomt. Gewoon motorolie gebruiken.
Een nieuwe kabel is niet zo duur hoor, straks zit er een rafeltje ergens zodat je kabel onder het rijden zou kunnen breken, is gewoon niet fijn.
gr marcel
Reactie van bezoeker 'kees', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi Joost,
Je kunt je koppelingskabel ook heel goed smeren met siliconenspray.
(Zeker de binnenkabels met een "coating").
Zelf had ik een nieuwe koppelingskabel op m'n R100rt ('79), gemonteert, en die liep ook erg stroef.
(De nieuwe kabel was gewoon gort droog).
Even de gehele kabel gedemonteerd, en flink ingespoten
met siliconenspray. Dit kun je gewoon halen bij een fietsenwinkel.
Het is wel even een geduldig klusje omdat je de spray niet in 1 keer in de kabel kunt gieten. Dus, spuitje, binnenkabel een paar keer heen en weer halen, weer een spuitje, etc.
Probeer het net zolang te doen tot de spray er aan de andere kant weer tussenuit loopt.
Het verschil met koppelen was onverwacht groot!!
Ik kan als het zou moeten nu zelfs met 2 vingers ontkoppelen, terwijl ik daarvoor gewoon kramp kreeg in m'n hele hand. Ook het doseren gaat nu veel makkelijker.
(Even vanuitgaande dat je kabel niet al rafels heeft).
Kijk ook even of jouw koppelings hevel op je bak een smeernippel heeft.
Die lusten soms ook graag een beetje vet.
Misschien heb je er iets aan.
Groetjes, kees.
Reactie van bezoeker 'Peter v Oossanen', geïmporteerd van het oude forum:
Ook belangrijk; goed gesmeerde splines (prise-as kop.plaathart), en de tonnetjes op kabel uiteinden met goed dik vet smeren.
Peter
Reactie van bezoeker 'Joost', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb er nog even goed naar gekeken. Door de hevel met een buis verder te drukken heb ik getest of de kabel soepel liep. Dat viel eigenlijk best wel mee. Hoeft dan ook niet gesmeerd te worden denk ik.
Wat ik wel zag was dat de koppelingshevel aanliep tegen de framebuis. Door de hevel wat naar beneden te buigen was dit weer verholpen. Ook heb ik de nippel bij de koppelingshevel gesmeerd met vet. Het heeft allemaal niet veel geholpen, het gaat nog steeds erg zwaar.
Misschien nog meer tips? Alles is welkom.
Joost
Reactie van bezoeker 'benno', geïmporteerd van het oude forum:
Zit er nog verschil of je dit warm of koud doet ?? Zo ja, dan weet je zeker dat de drukbus de boosdoener is, deze is net iets te krap eigenlijk en bij warme motor kan hij gaan klemmen. Goed demonteren, alles schoonmaken, smeren en weer monteren hielp bij mij. Op zich is e.e.a. te doen met de achtervork gemonteerd maar even losmaken stelt niet zoveel voor en geeft een hoop extra ruimte.
Je moet dan de kabel loshaken, de hefboom verwijderen en de rubber mof eraf halen. Hieronder zit een veer en een drukbus die op een taatslager draaien. deze drukbus drukt uiteindelijk op een stift die de koppeling bedient.
Succes,
Benno
Reactie van bezoeker 'Joost', geïmporteerd van het oude forum:
Ok, ik begrijp dat ik het 'dingetje' moet smeren dat de sift indrukt vanuit de koppeling? Waar kan ik dat het beste mee smeren?
Ik heb trouwens geen verschil met warme of koude motor.