Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Met een R100RS '77 naar Spanje?
Reactie van bezoeker 'Maarten ', geïmporteerd van het oude forum:

Hein Gericke heeft noodreparatiesetjes voor kabels (nippels, kabels) in een handig blikje. Kost 6 euro en kost weinig ruimte.
Reply
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Zelf wel eens een kabel hersteld met een fietskabel en passend tonnetje.
Ook een koppelingskabel. Zelfs eens gelukt op een K100 koppeling.
Reply
Reactie van bezoeker 'douwe', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Dag allemaal,

Ik ben telkens weer verrast door het aantal goeie tips die ik krijg bij technische vragen, hier eentje minder technisch:

Ik ben van plan om begin augustus met een R100RS uit 1977 naar Barcelona te rijden, met 2 personen en bagage (krauser koffers). Zou ik er zonder veel problemen geraken? Kan een motor van 33 jaar dit nog goed aan?

De motor heeft net een onderhoud gehad (olie, remblokken, afstelling carburators, ...), de motor zelf draait als een klok. Ik heb enkel wat problemen gehad met mijn cardanas, die momenteel zijn opgelost, en de voorvork lekt behoorlijk wat olie...

Ik rij een goeie 1500km heen met passagier in 3 dagen, de terugrit echter alleen in 2 dagen.

Ik heb er alle vertrouwen in, ik vermoed jullie ook maar kan graag wat tips gebruiken...

Jan.
En neem aan snijplankje mee voor onder je (zij)standaard op een grasveldje bij je tent
En aan je begrip van zadelpijn zal een nieuwe dementie toegevoegd worden, ik ken mensen die een schapenvachtje meenemen voor onder de kont. Ik probeer altijd het principe geest boven lichaam te hanteren; als je er niet aan denkt, is t er niet!
veel plezier want het is hartstikke tof, juist op zo'n schitterende oude BMW!
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Een ANWB reis en kredietbrief of i.d.
controleer de verzekering of die iets dergelijks bieden ( KNMV)
En zoek onderweg een slaapplaats een beetje van de snelweg verwijderd. wees voorzichtig op parkeerplaatsen i.v.m. diefstal en laat je niet "van de weg" praten door lui die je willen vertellen dat er iets mis is of los zit aan je motor.
Succes. en veel plezier gewenst
Reply
Reactie van bezoeker 'PeterH', geïmporteerd van het oude forum:

Neem inderdaad de genoemde reserveonderdelen, passend gereedschap EN een liter motorolie mee. Repareer die keerringen.
Ik ben net terug van een week Zwitserland, Italie en Oostenrijk, 3100 km met de 33 jarige. Geen probleem gehad, behalve tegen het eind pijn aan mijn kont.

Veel plezier!

Peter H (R100 RS 1977)
Reply
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:

Keerringen voorvork vervangen is een klusje van niks en moet je absoluut doen voordat je vertrekt. De wegligging wordt waardeloos als je olie verliest en bovendien kan de olie in je remklauwen terecht komen en dat wil je echt niet. Zijn de remmen trouwens helemaal in orde? Dat is een vereiste om veilig op vakantie te kunnen gaan. Controleer ook of de binnenpoten van de voorvork nog in goede conditie zijn en er niet te veel speling tussen buiten en binnen poten is. Als er slijtage is hebben nieuwe keerringen geen nut. In ieder geval de binnenpoten met fijne staalwol polijsten zodat je de keerringen niet weer snel moet vervangen.
Reply
Ik zou een nieuwe (oude motor) aanschaffen, en dan op vakantie gaan.
Je hoeft toch niet de hele motor opnieuw op te bouwen voor zo,n rit.
Reserve spullen meenemen lijkt me een goede zaak, en een goed humeur natuurlijk
Reply
Quote:Dag allemaal,

Ik ben telkens weer verrast door het aantal goeie tips die ik krijg bij technische vragen, hier eentje minder technisch:

Ik ben van plan om begin augustus met een R100RS uit 1977 naar Barcelona te rijden, met 2 personen en bagage (krauser koffers). Zou ik er zonder veel problemen geraken? Kan een motor van 33 jaar dit nog goed aan?

De motor heeft net een onderhoud gehad (olie, remblokken, afstelling carburators, ...), de motor zelf draait als een klok. Ik heb enkel wat problemen gehad met mijn cardanas, die momenteel zijn opgelost, en de voorvork lekt behoorlijk wat olie...

Ik rij een goeie 1500km heen met passagier in 3 dagen, de terugrit echter alleen in 2 dagen.

Ik heb er alle vertrouwen in, ik vermoed jullie ook maar kan graag wat tips gebruiken...

Jan.
Bijna augustus, hoe ver ben je met de reparaties en welke delen neem je mee na al die adviezen hier.
We willen natuurlijk wel een uitgebreid (technisch) verslag van de reis.
Kruissnelheid, benzine verbruik en zo. Wens je een goede reis en veilige km.'s.
Reply
Reactie van bezoeker 'michiel van Veen', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Jan,

Van 1978 tot 1989 ben ik jaarlijks op een BMW R50 uit 1960 naar Frankrijk ( 11 keer) Griekenland ( 3 keer ) en spanje ( 3 keer ) en Portugal gereden.
Zelf olie verversen, ontsteking en carbs afstellen.
Een paar problemen gehad: kapotte centrifugaal vervroeger ( als gevolg van kapot lagertje ) lekke achterband en een keer een onderdeel van de carb verloren omdat ik die niet aangedraaid had. ( gelukkig gebeurde dat 10 km van de Hobbyist).
Ik denk dat de oude BMW ( ook die van jou ) de beste en betrouwbaartse fietsen zijn om mee te reizen, mits je het onderhoud behoorlijk uitvoert.

Goeie Reis!

Michiel
Reply
Reactie van bezoeker 'Rob', geïmporteerd van het oude forum:

De vraag is leuk en de antwoorden zijn leuk om te lezen! Die tweekleppers zijn geweldige motoren!

Vorig jaar ben ik met vrouw en bagage op een R60/7 naar Tsjechie getuft. Geen problemen, wel olieverbruik (had olie bij me). Afgelopen winter nieuwe zuigers erin en koppen laten reviseren. Jan Beck was zo vriendelijk om zuigers en drijfstangen links en rechts op hetzelfde gewicht te slijpen. Motor loopt nu helemaal geweldig, geen trillinkje te voelen vanaf 80 km/uur.
We zijn afgelopen weekend teruggekomen van een weekje toeren in Noord Frankrijk.

Zoals de anderen al meldden: BMW tweekleps boxers zijn met goed onderhoud en een beetje liefde voor de techniek volgens mij niet minder betrouwbaar dan de huidige nieuwe motoren. En het comfort is tot 120 km/uur eigenljk ook niet veel minder!

Een fijne vakantie in Spanje!

Rob

[img]/import/photos/p37484s.jpg[/img]
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)