Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Met een R100RS '77 naar Spanje?
#1
Reactie van bezoeker 'jan', geïmporteerd van het oude forum:

Dag allemaal,

Ik ben telkens weer verrast door het aantal goeie tips die ik krijg bij technische vragen, hier eentje minder technisch:

Ik ben van plan om begin augustus met een R100RS uit 1977 naar Barcelona te rijden, met 2 personen en bagage (krauser koffers). Zou ik er zonder veel problemen geraken? Kan een motor van 33 jaar dit nog goed aan?

De motor heeft net een onderhoud gehad (olie, remblokken, afstelling carburators, ...), de motor zelf draait als een klok. Ik heb enkel wat problemen gehad met mijn cardanas, die momenteel zijn opgelost, en de voorvork lekt behoorlijk wat olie...

Ik rij een goeie 1500km heen met passagier in 3 dagen, de terugrit echter alleen in 2 dagen.

Ik heb er alle vertrouwen in, ik vermoed jullie ook maar kan graag wat tips gebruiken...

Jan.

[img]/import/photos/t5964s.jpg[/img]
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Ze deden het vroeger toch ook? Met mijn oude amazon rij ik ook gewoon elk jaar naar met de caravan naar zuid Frankrijk. Zonder problemen, wel goed onderhouden uiteraard.
Gelukkig is BMW een motor waar ze eigenlijk overal wel mee weg kunnen qua reparaties en zo.
Neem wel een wegenwacht buitenland, dan kunnen zij evt snel een evt defect onderdeel opsturen.
Geniet ervan!
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum:

Is het een motor met spaakwielen? Neem een paar extra spaken mee kan geen kwaad. Ook een set extra contactpunten en condensator mee nemen

Twee broers onlangs naar Oostenrijk reden een van de motoren de spaken er achter uit. op twee /5 Verhaal staat op Nederlandse BMW club.
Ben zelf twee maal naar Portugal geweest met een R 80/7 7200 km heen en terug, maar dat is 25 jaar geleden. Alleen benzine / olie nodig gehad onderweg
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Omar Bogerd', geïmporteerd van het oude forum:

Ik ben zelf een week geleden met mijn "naakte" R100Rt (bjr.1979, 140.000 km ongereviseerd) heen-en-weer naar het Madonnina dei Centauritreffen in Noord-Italië gereden. In één dag heen en ook in één dag weer terug (1150 km op één dag) bij temperaturen boven de 30 graden C. Geen problemen gehad. Mijn motormaat Peter deed hetzelfde met zijn R100RS uit 1977 (ruim 2 ton gelopen) en ook hij had geen problemen. Het kan dus gewoon!

[img]/import/photos/p37391s.jpg[/img]
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Kan een 33 jaar ouwe brommer dit aan?
33 jaar geleden wel en als dat ding een beetje fatsoenlijk onderhouden is, nog steeds.

Ik reed in de jaren dat ik nog krullen had heel Europa door op een 75/5 met een contactpunt en een oliefilter in me zak, zonder die ooit nodig te hebben.
Als ik nu in de gelegenheid zou zijn om dat weer te doen, of verder, deed ik dat nog steeds op diezelfde /5.

Er gaat niks boven oude, vertrouwde techniek.

Groeten, Paul.
Reply
#6
Hoi Jan,

De leeftijd doet er niet toe. Moet er superbenzine in? Dan is er niets aan de hand.
Als je met normaal rijdt zou ik even informeren of deE10 benzine in Frankrijk niet schadelijk is voor je R100. Er zijn nogal wat auto`s die daar absoluut niet tegen kunnen ivm de zeer agressieve toevoegingen. Ik weet het niet maar zou het zeker even een dealer vragen of wellicht weet iemand op het forum het.
Gr.
Ab
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'jan', geïmporteerd van het oude forum:

Dank voor alle reakties.
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Maarten ', geïmporteerd van het oude forum:

Inderdaad, waarom niet? Als je motor goed onderhouden is? Neem inderdaad de in andere reacties genoemde onderdelen mee en ook een binnenband. En houd je olie in de gaten want dei loopt met die hitte echt wel op. En doe je zelf een plezier, vervang je voorvorkkeerringen en ververs de vorkolie. Dat rijdt/stuurt echt een stuk lekkerder!
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Is het een motor met spaakwielen? Neem een paar extra spaken mee kan geen kwaad. Ook een set extra contactpunten en condensator mee nemen

Twee broers onlangs naar Oostenrijk reden een van de motoren de spaken er achter uit. op twee /5 Verhaal staat op Nederlandse BMW club.
Ben zelf twee maal naar Portugal geweest met een R 80/7 7200 km heen en terug, maar dat is 25 jaar geleden. Alleen benzine / olie nodig gehad onderweg
Eigenlijk valt dit onder de noemer van onderhoud, slappe en uitgerekte spaken breken sneller zeker als je met extra bagage rijdt.
Jammer dat dit nog wel eens vergeten wordt.
Aan de andere kant kun je een paar spaken vast wel ergens kwijt met een tie-rap oid.
Reply
#10
Ik zou een gaskabel en een koppelingskabel meenemen. Het is echt beroerd als als gevolg van een breuk langs de weg komt te staan.
Ik heb het beide een keer meegemaakt. Op een cilinder rijdt ie niet en zonder koppeling is wegrijden en schakelen beslist niet goed voor de bak.
Groeten,
Reyer R80 1985 met s-kuipje.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)