Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo,
Ik moet toegeven dat ik het erg lastig vind om op het gehoor de maximale toeren te vinden tijdens het draaien aan de mengselschroef.
De toeren nemen hooguit toe van 1100 naar 1400. Soms hooguit met 200 toeren of zoiets. Om het te controleren moet ik telkens onder de carbs vandaan komen en een blik werpen op de toerenteller.
Daarbij kan je soms 360 graden rond met de schroef zonder dat er iets veranderd. Dan ga je je vermogen om te luisteren ook in twijfel trekken.
Als bovenstaande herkenbaar is, dan ben ik gerustgesteld. Mocht iets daarvan echter abnormaal zijn dan hoor ik dat ook graag.
En verder:
De meter van Bep functioneert nu goed. Ik vroeg me alleen af jullie ook piepkleine lekjes zien (met zeepsop) bij de twee deksels wanneer je hard op een slang blaast (en de andere dichtdrukken natuurlijk) ? Ik vroeg me af of dit het meetresultaat ernstig kan beinvloeden (het zijn wel piepkleinde belletjes).
Was weer een heel verhaal.
groeten
Rik
Reactie van bezoeker 'André', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Rik,
Ik heb 2 vaccuummeters, die ik gebruik om het stationairtoerental af te stellen.
Ik doe het als volgt:
eerst het staionair toerental maximaal met de mengselschroeven gecombineerd met de gasklepschroeven en dan met de meters de balans tussen beide cylinders afstellen(omdat ik dat ook niet precies kan horen). Als dat goed is, stel ik de gaskabels af ; grofweg zodat de motor ook bij wisselende toerentallen redelijk goed loopt. De fijnafstelling bij deellast doe ik tijdens een ritje waarbij ik telkens één carburateur bijstel ; het doel hiervan is om een zo trillingsvrije loop als mogelijk te krijgen. Functioneert prima. Hierna komt de vacuummeter er niet meer aan te pas.
Motor loopt fijn het verbruik is 1:18. Natuurlijk moeten de kleppen en de carbs. goed zijn (sproeiers, membranen en naalden heb ik vernieuwd); ook moet de ontsteking goed zijn afgesteld alvorens je de carbs. gaat synchroniseren).
R100RS 1988
Boxergroet,
André
Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Andre,
Bedankt voor je stappenplan.
De kabels heb ik na afloop trouwens ook gesynchroniseerd op 1500 RPM.
Graag wil ik je nog 3 vraagjes stellen:
(1) wat is bij jouw in het algemeen de grootste toename in RPM wanneer je de mengselschroeven afstelt?
(2) de stap m.b.t. "deellast" kan ik niet plaatsen. Wat is deellast en hoe doe je dit dan?
(3) eigenlijk off-topic: jouw 1988 heeft waarschijnlijk een electronische ontsteking. Is het dan nog zaak om die af te stellen? Ik dacht dat dit "onderhoudsvrij" was (geen verloop.
Hopelijk heb je een moment om hierop een en ander te formuleren.
gr
Rik
Reactie van bezoeker 'Paul.', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
Een andere manier om de mengselschroeven af te stellen;
Zet de stationairschroeven zo dat de motor iets hoger draait dan normaal en geef de mengselschroef een 1/4 slag, even wachten op een reactie van de motor en dan verder, of weer terug.
Meetbaar op de tt is dit meestal niet, het gaat meer om het gevoel dat de motor mooier gaat lopen.
Zoek het moment dat de motor het mooist ronddraaid en draai dan het toerental weer terug op 1000-1100.
Nu is een 1/4-1/2 slag op de mengselschroef meestal voldoende om weer op dat optimale punt te komen.
Reageert de motor niet, of amper, dan de carb's uit elkaar halen en schoonmaken, evt. voorzien van nieuwe pakkingen en rubbers.
Groeten, Paul.
Reactie van bezoeker 'André', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Rik,
1) de toename in toerental is heel minimaal; vaak < 200 tpm; je moet daar echt de tijd voor nemen.Is je stationaire sproeier goed en schoon ?
2) deellast is het toerengebied tussen stationair en volgas; zeg maar het middengebied tussen 2000 en 5000 tpm. Omdat je daar waarschijnlijk het meeste in rijdt moet dit zo goed mogelijk afgesteld worden om trillingen zo veel mogelijk te vemijden. Ik stel de synchronisatie zó af (met de meters) dat de carbs. bij bijv. 4000 tpm een gelijke uitslag geven bij beide meters. Je moet dus niet alleen bij 1500 tpm synchronisatie hebben maar ook bij bijv.4000 tpm.(oppassen dat de motor niet te heet wordt). Dan ga ik een ritje maken waarbij ik zoals gezegd probeer de trillngen zoveel mogelijk eruit te draaien met de gaskabelschroef.
3) je hebt gelijk; ik heb een electronische ontsteking maar ik controleer die 1 x per jaar; ik heb al een aantal keren iets moeten bijstellen.Ik vermoed dat dit veroorzaakt wordt door onvermijdelijke slijtage aan de distributieketting(de speling tussen de schakels wordt langzaam iets groter; vooralsnog geen probleem maar het beinvloed wel je onsteking).
Hopelijk kun je hier verder mee.
Boxergroet,
André
Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum:
Andre, Paul,
Bedankt voor jullie reacties. Ben weer wat wijzer geworden.
Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum:
Andre (en Paul),
Toch snap ik iets niet.
Wanneer je de gaskabelschroef opnieuw afstel, zeg bij 4000 RPM, dan zal de gaskabel ook eerder oppakken bij wegrijden (of later).
Uit de werkplaatsboeken had ik altijd begrepen dat de speling van beide kabels nagenoeg gelijk moeten zijn. Zijn er dan twee waarheden ?
Reactie van bezoeker 'André', geïmporteerd van het oude forum:
Rik,
De basisspeling op de gaskabels moet 0.5 - 1 mm bedragen. Door aandraaien c.q losdraaien maak je speling kleiner c.q groter. Het kan zijn dat de speling li. en re. niet gelijk is; het gaat erom dat de onbalans tussen beide cylinders dmv het verstellen van de gaskabels opgeheven wordt zodat beide tegelijk oppakken. Als dat betekent dat de speling tussen li. en re. niet exact gelijk is dan is dat niet zo erg. Door de constructie van de boxer en haar carbs. zul je altijd enige onbalans hebben.
Ik merk vooral bij mijn 1988 RS dat deze machine heel gevoeling is voor een juiste afstelling van de carbs. Als dit niet goed is dan wordt ik beloond met vervelende trillingen. Dus ik doe de basisafstelling zoals ik al eerder aangegeven heb en dan verstel ik van één carb. de gaskabel, net zo lang tot de machine lekker loopt in het middentoeren gebied. Deze verstelling is heel minimaal en luistert vrij nauw.
Hopelijk kan je hier verder mee, zo niet vraag maar gerust.
Boxergroet,
André.
Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Andre,
Ik neem je uitnodiging graag aan om nog een paar vragen te stellen. Hopelijk ga ik dan toch nog het licht zien.
(1) Wanneer ik de mengselschroef van de linker heb gesteld, dan ga ik daarna direct de mengselschroef van de rechter stellen. En DAARNA pas ga ik de carbs stationair synchroniseren met de gasaanslagschroeven.
Bovenstaande herhaal ik totdat de mengselschroeven geen RPM-toename meer geven.
Is dit de juiste volgorde?
Subvraagje (1b) : moet je ervoor kiezen om altijd maar 1 gasaanslagschroef te verstellen gedurende de gehele sessie van het afstellen van de motor (dus of de linker of de rechter)?
(2) Over de "hot spot" van de mengselschroef.
Men spreekt over "mooi rond draaien" maar evenzo over maximale toeren. Dat is m.i. niet hetzelfde per definitie. Hoe kan het motorblok nu eigenlijk "mooi rond draaien" wanneer je de mengselschroef van de andere carburateur nog niet heb kunnen verstellen?
Ik zelf hou me gewoon vast aan de maximale toeren. Maar ik kan me voorstellen dat het maximale niet vast te stellen is maar wel een verbetering is te bespeuren in het "geroffel" van het blok; daarmee zou dan het "mooi rond draaien" mee verklaard zijn. Heb ik hiermee mijn eigen vraag-2 beantwoord ?
(3) Bonusvraag:
Doe jij de vacuumschroefjes terug plaatsen als je een afkoelrit maakt?
En wat moet ik verstaan onder een afkoelrit? Ik heb een olietemp.meter op de peilstok. Die wil ik dan eigelijk laten dalen tot 110C.
Alvast bedankt voor je hulp.
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:
Heren,
de mengselschroeven zijn er primair niet voor een zo hoog mogelijk toerental te krijgen, je krijgt ook vaak niet het juiste resultaat als je zoekt naar hoogste toerental. Mengselschroeven zijn er voor -zoals de naam al zegt- het mengsel goed af te stellen. De motor moet niet te rijk en zeker niet te arm lopen.
Zelf doe ik altijd het volgende:
kleppen stellen
ontsteking stellen
carburateurs REINIGEN, dus alle sproeiers en boringen schoon
mengselschroeven op basisinstelling (handboek)
gaskabels op het oog en gehoor synchroon (ja dat kan)
rijden
KLEUR BOUGIES BEKIJKEN
donkere bougie armer zetten
lichte bougie rijker zetten
ze moeten lichtbruin zijn
weer op oog en gehoor synchroniseren en evt nog de berenburg methode met vacuumslangen. Altijd vacuumboutjes weer strak monteren voordat je gaat rijden.
de motor moet goed lopen, nergens arm, want daar houden boxers niet van
bij gas dicht geen geplop uit de uitlaat (dit kan ook door lek uitlaat)
stationair moet hij mooi stabiel blijven, dus niet oplopen bij warme motor (te arm) of juist inzakken (te rijk).
je moet er ook een beetje gevoel voor krijgen