Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Help! geen olietoevoer langs tapeind
#1
Reactie van bezoeker 'Rudi', geïmporteerd van het oude forum:

Help! Wie heeft een advies?

Ik heb een R100RS uit 1977. Ik heb hem een paar jaar geleden gekocht om op te knappen. Hij stond al jaren stil en liep niet.
Het blok is helemaal uit elkaar geweest en volledig gereviseerd. Lagers, cilinders gehoond nieuwe zuigers etc.
Alles zit weer in elkaar en olie in het blok gedaan en de startmotor laten draaien om te controlen of er oliedruk opgebouwd wordt. Nu blijkt de linker tuimelaar van de inlaat geen olie te krijgen. Teveel vloeibare pakking gebruikt dacht ik. Echter na demontage van de cilinder blijkt er geen olie langs het tapeind te komen. Het gaatje aan de bovenkant lijkt dicht. Na verwijdering van tapeind is helemaal geen oliekanaal te vinden. Bij nader bestudering lijkt het erop dat de schroefdraad gerepareerd is. Het lijkt wel of het kanaal hiermee dicht gesmeerd is. Ik heb met een 2,5 mm boortje geprobeerd het kanaal open te boren maar zonder resultaat. Ik heb onder dezelfde hoek geboord als het voorste kanaal maar krijg geen verbinding met het toevoer oliekanaal.

Wie weet raad.
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:

Ik zou hier gewoon mee langs een garage gaan. Zelfs als het een uur werk is (wat me veel lijkt voor het openmaken van een oliekanaaltje) kost het je maar een paar tientjes. Maar vraag anders een prijsopgaaf. Dit is niet iets waar je nog wel even mee kan doorrijden maar wat gewoon echt goed in orde moet zijn.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Rudi', geïmporteerd van het oude forum:

Mensen,

Hier is een foto van het dichte oliekanaal

@Bas,
De motor rijdt niet. Als ik er mee op pad ga dan is het naar Jan Gol.

Iemand een idee onder welke hoek het kanaal moet lopen?
Heeft iemand een blok zonder cilinder en tapeind liggen waarbij het gecontroleerd kan worden?

groeten Rudi

[img]/import/photos/p37252s.jpg[/img]
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Dick', geïmporteerd van het oude forum:

Het gaatje zit midden bovenin en de boring loopt ongeveer 45 graden omhoog het blok in. De diameter is ongeveer 2,7 mm (een 2.5 m boortje zit er ruim in).
Bijgaand een foto waar je hoop ik mee verder kan.

Succes,
Dick

[img]/import/photos/p37254s.jpg[/img]
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi,

Zomaar een ideetje: is het een optie om de eerste paar milimeter van de helicoil geheel uit te boren zodat het originele gaatje weer bloot komt te liggen?
Reply
#6
Een helicoil boor je niet zomaar een stukje kleiner. Het is een gehard stalen veer die zijn eigen schroefdraad heeft. Grote kans dat de boor in een winding hapt en dan zijn eigen schroefdraad molt.

Enige optie is met een boortje 2,5 mm net naast de helicoil proberen het originele gat aan te boren.
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Rudi', geïmporteerd van het oude forum:

Heren,

Bedankt voor jullie reactie.
Ik heb inderdaad met ongeveer 45 gr omhoog geboord. Maar kennelijk net naast het kanaaltje. Ik ga dit weekend opnieuw een poging doen.

groeten, Rudi
Reply
#8
Hoi Rudi,
Wellicht kun je met een Dremel een stukje vd helicoil wegslijpen. Wel alles goed afsluiten want dat slijpsel vindt het blok niet leuk. Je kunt een zo hard mogelijk tapeindje omtoveren tot een schroef door er een sleufje in te slijpen. Met terugdraaien repareer je het nieuwe begin vd draad.Lekker voor gaan zitten en erg voorzichtig en geduldig aan het werk.
Gaatje ernaast zou best kunnen helpen maar het orgineel zit niet voor niets op die plaats.
Gr.Ab
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:

Je kan toch gewoon een Boedelbak huren en die motor daar op rollen? Of gewoon een motoraanhanger ergens lenen/huren.Of bel de garagist waar je de reparatie uit wil laten voeren (liefst wel een BMW-specialist) of die een karretje hebben. Er is echt wel een manier om een motorfiets te verplaatsen zonder erop te rijden.
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Rudi', geïmporteerd van het oude forum:

Opgelost.

Ik ben vandaag even bij Jan Gol langsgegaan en daar bij een ander blok gekeken hoe het kanaal loopt. De is eerder 60 gr. omhoog dan 45 gr. Ik had dus te vlak geboord.
Thuisgekomen meteen voorzichtig opnieuw geboord en met succes. Het kanaal is weer open. Daarna heb ik koud biertje gepakt en de koelte opgezocht want sleutelen bij meer dan 30 gr. is niet leuk.

Groeten Rudi
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)