Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R 100 CS
Beste ervaren rotten,

Na een tijdje nonaktief te zijn geweest als motorrijder speelde bij mij het idee om een triumph thruxton te kopen en opnieuw te beginnen met het motorrijden.
Maar zo een triumph is eigenlijk een beetje een nep klassieker en plots viel mijn oog op een BMW r 100 cs die momenteel te koop staat bij een particulier.
Dat is pas een echte klassieker.

de motor heeft 38000 km is van 1982 en wordt te koop aangeboden voor 2900 euro,hij heeft het origineel kopscherm en de originele bmw koffers van toen.

Graag jullie advies,is deze prijs correct en is dit een betrouwbare motor?
HEt is nl de bedoeling om hem te kopen en echt te gaan houden.
Eigenlijk was ik op zoek naar eenR90s in goede staat maar die R100cs is ook wel een juweeltje.

Bedankt voor jullie respons,

Steven

[img]/import/photos/t5936s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'marcel ', geïmporteerd van het oude forum:

Neem iemand mee die objectief kan kijken. Vraag onderhoudshistorie aan bij de verkoper.
38000km kan natuurlijk niet. probeer uit te vogelen wat het wel moet zijn.
Wanneer was de laatste koprevisie. Ga proefrijden en luister kritisch.
Banden niet uitgedroogd? Uitlaten nog redelijk? Zoek punten om af te dingen.
succes
Reply
Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum:

Steven ik zou even het kenteken bij de RDW invoeren en dan kun je alle details zien oa of het een originele CS is, hoeloanf de huidige eigenaar hem heeft gekocht, origineel NL etc. etc wanneer de huidige . Verder denk ik dat de 38 d 138d mis anders zou de motor 1350 km per jaar hebben gereden, 5000 km per jaar lijkt me wat reeler.
Of het moet natuurlijk aantoonbaar zijn met het onderhouds boekje als dat er bij zit. Verder is het natuurlijk belangrijk of de koppen al zijn omgebouwd naar loodvrij zou je wel verwachten bij 138d km

Nou veel succes
Reply
Reactie van bezoeker 'Roel', geïmporteerd van het oude forum:

Zo te zien aan de foto is ie origineel. Vanaf 1981 maakte BMW types met een platte luchtfilter. Ook de gegoten wielen horen erbij, alsmede de striping. 38.000 km kan wel, maar is niet waarschijnlijk. Als de biezen nog origineel (met de hand geverfd) zijn en niet afgesleten zou het zomaar kunnen. Dit type heeft nicacyl(?)-gevoerde cilinders, dus is aardig slijtagebestendig. Kijk of framenummer en bloknummer overeenkomen en zoek even na of dat nummer bij een 100CS hoort. Via www.bmbikes.co.uk/enginechassis.htm kun je dit natrekken. De prijs is zeer redelijk. Tip: maak een afspraak voor een proefrit en ga dan bij een dichtbijzijnde motordealer langs om even te laten kijken of ie ok is (vooraf even regelen).

[img]/import/photos/p37214s.jpg[/img]
Reply
Quote:Zo te zien aan de foto is ie origineel. Vanaf 1981 maakte BMW types met een platte luchtfilter. Ook de gegoten wielen horen erbij, alsmede de striping. 38.000 km kan wel, maar is niet waarschijnlijk. Als de biezen nog origineel (met de hand geverfd) zijn en niet afgesleten zou het zomaar kunnen. Dit type heeft nicacyl(?)-gevoerde cilinders, dus is aardig slijtagebestendig. Kijk of framenummer en bloknummer overeenkomen en zoek even na of dat nummer bij een 100CS hoort. Via www.bmbikes.co.uk/enginechassis.htm kun je dit natrekken. De prijs is zeer redelijk. Tip: maak een afspraak voor een proefrit en ga dan bij een dichtbijzijnde motordealer langs om even te laten kijken of ie ok is (vooraf even regelen).
Ik kan waarschijnlijk de gegoten wielen wel vervangen door spaakwielen op dit model?
Waar moet die dealer dan zo al op letten als ik langs ga?

Thanks

Steven
Reply
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:

de eerste R100CS -en hadden spaakwielen, maar zijn allemaal terug geroepen door BMW en voorzien van gietwielen. Had te maken met samenhang dubbele Brembo klauwen en hoek van de spaken waardoor de spaken het zouden kunnen begeven. Dit moet je dus goed uitzoeken. Met de oude Ate klauwen waren spaakwielen geen probleem (90S).
Reply
Reactie van bezoeker 'Jo', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Steven,

Ik heb exact dezelfde motor, wel 'n 1981 model, maar qua kleur etc identiek. Die heb gekocht in 1993 met ruim 75.000 op de teller en nu staat hij boven de 200.000. Ik kan het je alleen maar aanraden, de CS is enorm betrouwbaar en er gaat zowat nooit iets kapot. Bij 150.000 heb ik de koppen laten reviseren, al was dat eigenlijk niet nodig omdat 'ie niet of nauwelijks olie verbruikte, maar ik vond dat 'ie aan loodvrij toe was. Ook als de CS 138.000 heeft gelopen, vind ik dat je 't moet doen voor die prijs. Je zult er nog jaren plezier van hebben. Succes ermee!

groet, Jo
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)