Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kwaliteit BMW
#98
Reactie van bezoeker 'Louis van Rijn', geïmporteerd van het oude forum:

Gents,

Wat een gemor in deze tread! Grim gram grom volgens A.MG. Schmidt!-

Ik rijd op een R100RS, 33 jaartjes oud is de machine, en rijdt 126 km per dag.
Uiteraard, in 1978 bouwde men de motor en het frame, de bak etc stammen echter van 1973 (r90S upgrade) met de TOEN geldende kennis.
Veel punten van gemor herken ik. De punten neem ik voor lief, en ik zie de machine als een " tweewielige kever", die gezien zijn ontwerpleeftijd gewoon veel onderhoud per kilometer nodig heeft. Dat laatste is een voldongen feit, het is zo.

Verricht je dat onderhoud, dan rijdt de machine betrouwbaar. Je moet hierbij ook aan preventief onderhoud denken. Ik vervang lousy spullen altijd door home-made topkwaliteit, beter dan BMW spul. Anders blijf je bezig.

Voorbeelden.
- Las strips van 15 mm breedte, 2-3 mm dikte over de rondingen van de midden bok. Las op de plaats waar deze de grond raakt nog een extra strip erop. De midden bok is dan voor de eeuwigheid.
- De rottende zadelplaat heb ik na 25 jaar vervangen door een item van glasvezel epoxy. Deze is 2 mm dik, stijf en erg licht. No problems sofar, glasvezel roest niet.
- Koop RVS Keihan uitlaten, doe kopervet op de verbindingen. Deze gaan heel lang mee.
- Smeer de uitlaatmoeren in met kopervet en draai ze handvast, ja dat is daadwerkelijk genoeg! Ze gaan altijd los en de draad op de kop blijft goed.

- De zuigerveren gaan in een orginele gietijzeren KS cylinder ca 90.000 mee. Daarna gaat de motor olie blazen via de carterventilatie door de veerlekkage en de koppen verkolen ook inwendig. Na 188.000 km zit nu de derde set zuigerveren er op, op de orginele zuiger en cilinder set. Kompressie was na montage 11.6 en 11.2 bar, daarvoor 8.5 en 9.5 bar, waarbij niets aan de kleppen was gedaan. De zuigerveren waren dus versleten. Niet zo duur, zelf te doen, kost een dag.
- Elke 80.000 naalden en sproeiers vervangen. Deze slijten gewoon weg en de machine wordt steeds rijker en de man die er op rijdt steeds armer aan de brandstof rekening.
- Puntjes gaan maar 6000-7500 km mee, dan weer: sleutelen. Bij de r100rs moet de kuip open. Voor een olie wissel moet er veel meer los, onhandig is dat. Moet wel gebeuren!
- Lang tobde ik met de voorvork afdichtringen. Soms gingen ze maar 4000 km mee...De chromen pijpen zijn maagdelijk ik heb ze exact nagemeten, zo ook de aluminium onderpoten. Wat was de oorzaak?
Het is vuil wat aan de chromen pijp kleeft en de ringen snel doet slijten. Kijk maar eens naar de aanslag op je vizier na een regendag.
Het is overigens zeer "slim" geconstrueerd: de lek-olie loopt omlaag op de remblokken van de eerste serie R100RS-sen. Bravo! Er is nagedacht in Berlijn!
Ik heb de oude balgrubbers van de /5 serie aangebracht op de R100RS en hoop nu dat de chromen poten schoon en de keerringen goed blijven. Bij mijn R60/5 had ik die problemen nooit.
- Als je voorin "klak" hoort bij het op de middenbok trekken is er toch speling in je balhoofdlager ontstaan. Alles demonteren en voorvork brug laten zakken, lager schalen inspecteren. Enkele plekjes, die nauwelijks voelbaar waren heb ik met een schuurpapier 600 op een houten stokje en wat olie weggeschuurd. Daarna liepen de lagers weer zeer soepel en rond in de schaal. Vervangen van de lagerschalen was dus niet nodig. Na monteren reed de BMW voor weer zeer strak en precies.
- Na de bovenstaande operatie zwabberde de achterhand een beetje, dat werd toen voelbaar. De schwingarm lagers kon ik iets aandraaien en de BMW was nog strakker, zo reed die dus nieuw, toen die verkocht werd. Niet duur, veel resultaat.
-BT45's zijn grippy genoeg en lijken gemaakt voor de r100RS. Tot mijn verbazing haal ik 20.000 km ermee, of meer.
- De Koni's zijn nastelbaar en gaan lang mee.
- Het voorwiellager aan de rechterkant gaat het kortste mee. Daar loopt het water in als je na een regen rit de motor op de jiffy zet. Ik verving dat lager. het zat vol met donker rood /bruin vet/water mengsel. Let op dat je de middenbus soms 0.1 mm of zo moet inkorten om de lagers strak genoeg te houden in hun opspanning.
- De meenemer aan het achterwiel is na 188.000 km half weggesleten. Die zou dus 360.000 km mee kunnen...Ik doe er wel regelmatig vet op.
- Zorg dat het hele fijne gaatje in de M6 bout van de acccu aardekabel-naar-bak open blijft. Hierdoor ontlucht de bak, en zo niet perst de bak olie in de cardan tunnel, die deze weer in de cardan etc. Dit 1 mm gaatje heeft een functie.
- enfin volgend onderwerp etc etc etc

Je ziet, als je een R rijdt, WEET je dat je motor hebt. Sommige mensen zien het als een zeurend kind, andere benaderen de zaak stoïcijns (ZEN), weer anderen zien het onderhoud als hobby, vandaar de naam van onze gastheer.

Je zult echter sleutelen, dat is een R-feit.
Wat was het record ook alweer voor de R100RS in Nederland? 495.000 km toch?
Ik ga nu voor de 200 k. Daarna zullen ergens bij 250 k wel nieuwe cilinderbussen en zuigers erop gaan...misschien nikasil, ik zie het wel gebeuren.

Kijk, op de Grindweg, N van Rotterdam, kwamen in de ochtend me plots 4 koplampen naast elkaar tegemoet op twee rijstroken. Beheerst sterk afremmen en op de grinderige zijstreep gaan rijden loste dat op. Tja, wat moet je met die lui.
De levensduur van de berijder en zijn BMW worden niet alleen door het onderhoud bepaald... snellere fietsen zullen het in zo'n geval moeilijker hebben.
Mede daarom dus een oudere R met de daarbij horende snelheden. Het is wat veiliger.

Groeten.. Rijd ze ver en veilig, Louis






Reply


Messages In This Thread
Kwaliteit BMW - by Forum import - 06-22-2010, 03:09 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-22-2010, 03:53 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-22-2010, 07:50 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-22-2010, 10:07 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-23-2010, 12:54 AM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-23-2010, 02:35 AM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-23-2010, 08:24 AM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-23-2010, 10:38 AM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-23-2010, 12:12 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-23-2010, 01:29 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-23-2010, 01:30 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-23-2010, 02:09 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-23-2010, 02:24 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-23-2010, 02:48 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-23-2010, 03:06 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-23-2010, 03:35 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-23-2010, 03:44 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-23-2010, 04:35 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-23-2010, 04:40 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-23-2010, 06:26 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-23-2010, 08:31 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-23-2010, 10:31 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-23-2010, 10:42 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-23-2010, 11:45 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-24-2010, 11:25 AM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-24-2010, 12:16 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-24-2010, 02:04 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-24-2010, 03:26 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-24-2010, 04:43 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-24-2010, 05:10 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-24-2010, 05:26 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-24-2010, 06:05 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-24-2010, 06:14 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-24-2010, 10:43 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-25-2010, 12:02 AM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-25-2010, 02:48 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-25-2010, 03:31 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-26-2010, 02:13 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-26-2010, 05:37 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-26-2010, 07:14 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-26-2010, 08:17 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-27-2010, 09:05 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-27-2010, 09:56 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-27-2010, 11:27 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-27-2010, 11:34 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-28-2010, 03:11 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-28-2010, 04:02 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-28-2010, 04:48 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-28-2010, 05:47 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-30-2010, 02:52 AM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-30-2010, 09:37 AM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-30-2010, 12:01 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-30-2010, 12:53 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-30-2010, 04:47 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-30-2010, 05:55 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 06-30-2010, 10:30 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 07-01-2010, 10:21 AM
Kwaliteit BMW - by Guest - 07-02-2010, 09:02 AM
Kwaliteit BMW - by Guest - 07-03-2010, 11:24 AM
Kwaliteit BMW - by Guest - 07-03-2010, 01:33 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 07-04-2010, 11:09 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 07-05-2010, 02:24 AM
Kwaliteit BMW - by Guest - 07-05-2010, 08:55 AM
Kwaliteit BMW - by Guest - 07-05-2010, 01:27 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 07-05-2010, 02:19 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 07-05-2010, 02:42 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 07-05-2010, 02:43 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 07-05-2010, 02:50 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 07-05-2010, 04:22 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 07-05-2010, 06:31 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 07-09-2010, 01:21 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 07-21-2010, 01:26 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 07-28-2010, 12:33 AM
Kwaliteit BMW - by Guest - 08-01-2010, 03:59 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 08-23-2010, 12:30 AM
Kwaliteit BMW - by Guest - 08-23-2010, 05:54 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 08-24-2010, 08:23 AM
Kwaliteit BMW - by Guest - 08-30-2010, 08:21 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 08-30-2010, 08:55 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 08-30-2010, 10:24 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 08-30-2010, 10:29 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 08-30-2010, 11:03 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 08-31-2010, 08:05 AM
Kwaliteit BMW - by Guest - 08-31-2010, 12:15 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 08-31-2010, 12:24 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 09-01-2010, 12:09 AM
Kwaliteit BMW - by Guest - 09-01-2010, 06:20 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 09-01-2010, 08:22 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 09-02-2010, 12:21 AM
Kwaliteit BMW - by Guest - 09-02-2010, 04:44 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 09-02-2010, 08:16 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 09-02-2010, 09:40 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 09-02-2010, 10:17 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 09-17-2011, 08:57 AM
Kwaliteit BMW - by Guest - 09-17-2011, 12:37 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 09-19-2011, 11:49 AM
Kwaliteit BMW - by Guest - 09-19-2011, 06:31 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 09-29-2011, 01:29 AM
Kwaliteit BMW - by Guest - 09-29-2011, 08:08 AM
Kwaliteit BMW - by Guest - 09-29-2011, 02:44 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 09-29-2011, 05:19 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 09-30-2011, 12:12 AM
Kwaliteit BMW - by Guest - 09-30-2011, 08:23 AM
Kwaliteit BMW - by Guest - 10-17-2011, 12:35 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 10-17-2011, 11:44 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 10-18-2011, 01:55 AM
Kwaliteit BMW - by Guest - 10-18-2011, 11:05 AM
Kwaliteit BMW - by Guest - 10-18-2011, 01:28 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 10-18-2011, 07:55 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 10-18-2011, 10:44 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 10-19-2011, 03:58 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 10-21-2011, 06:12 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 11-02-2011, 06:16 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 11-02-2011, 08:53 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 11-02-2011, 09:03 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 11-03-2011, 11:44 AM
Kwaliteit BMW - by Guest - 11-03-2011, 12:35 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 11-03-2011, 02:16 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 11-04-2011, 01:56 AM
Kwaliteit BMW - by Guest - 11-04-2011, 01:06 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 11-04-2011, 01:09 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 11-04-2011, 02:39 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 11-05-2011, 12:06 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 11-15-2011, 01:25 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 11-15-2011, 05:46 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 11-15-2011, 05:55 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 11-15-2011, 06:07 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 11-15-2011, 07:02 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 11-16-2011, 12:41 AM
Kwaliteit BMW - by Guest - 11-16-2011, 08:25 PM
Kwaliteit BMW - by Guest - 11-21-2011, 02:49 PM

Forum Jump:


Users browsing this thread: 2 Guest(s)