07-28-2010, 12:33 AM
Reactie van bezoeker 'Louis van Rijn', geïmporteerd van het oude forum:
Gents, wat een discussie...
---The facts please... those were the years:
De basis van de R50/60/75 stond in 1968 op de tekentafel, in 1969 in de showroom. Een vakantie naar de Ardennen in een T1 spijlbus met de kids en de tenten achterin was in die tijd evenver als nu een vakantie naar Nieuwzeeland. In de 60-er jaren werden nog 100.000 km speldjes uitgedeeld aan kever rijders die die mijlpaal hadden doorbroken.
De machine die wij bekijken kreeg steeds meer vermogen,(32 40, 50, 67, 70 pk) in de vijfbak werden smallere tandwielen in de beperkte plaats van de vierbak gepropt en we gingen gemiddeld gezien steeds sneller rijden. Even een stukje 160 is nu "vaak gezien" maar vroeger was 160 een enorme snelheid. Je moet allen in zijn tijdsbeeld zien. De politie had in die tijd nog hoge rijlaarzen aan...
We vergelijken dus, als ik het oneerbiedig mag zeggen een opgevoerde, doorontwikkelde kever,, ja met wat? Alleen motoren uit die tijd zoals de Suzuki GT750 en de Honda 750 mogen in een vergelijking meegenomen worden. En daar zie je er niet veel meer van in dagekijks gebruik!!!.
Dat ik dagelijks 126 km rijdt met mijn 31 jaar oude R100RS vind ik gewoon maar ik zie nooit een GT750 of Honda 750 meer. Wel moderne K's en veel 1100's 1150' 1200 zie ik langskomen.
De R-BMW heeft inderdaad een aantal onhebbelijkheden. Ik heb met opgelaste 4 mm metalen strips de midden bok "Midden bok proof" gemaakt. De bak moet je ontzien en het achterste lager vervangen door het betere met 7 kogels. Verder lijkt me de 75 W 140 olie veeel en veel beter dan de 75 W 90 die bij de hoge temperaturen veel dunner is en dus niet goed smeert. Na 170.000 km nooit bakproblemen gehad...Overigens: die 75 W 140 komt uit de truckwereld, waar het om echte megakm's gaat. Deze olie veroudert ook en je moet hem elke 50.000 wisselen.
De meenemerslijtage is door vering en kleine bewegingen in de constructie niet te vermijden wel te verminderen door steevast bij elke bandenwissel er zwart homokineten vet rijkelijk tussen te smeren. (Nu bouten ze het wiel er aan vast, ze hebben geleerd bij BMW)
De zadelplaat was na 28 jaar doorgeroest (mag dat?) en die heb ik vervangen door een composiet zadelplaat die wel met mij de grafkist in zal gaan. Dat is nu de andere kant van de medaille als iets "te goed" is. (Of goed genoeg, dat is een mening.)
Er zijn nog veel details te verbeteren aan de R maar ach, een kever is een kever en een R is een R. De hobbyist heeft me altijd snel de juiste gezochte onderdelen kunnen leveren.
Ik bekijk het rustig en anderen mogen een andere mening hebben of harder willen gaan; modere watergekoelde motoren (Japs, brits of germaans) zijn inderdaad allemaal beter. (Maar ook leuker?)
De R- Groet dan,... broemmm-klak-broeeeeeem....
Louis (R100RS, 1979 170.000 km eerste blok, zuigers, bak, volkomen orgineel)
Gents, wat een discussie...
---The facts please... those were the years:
De basis van de R50/60/75 stond in 1968 op de tekentafel, in 1969 in de showroom. Een vakantie naar de Ardennen in een T1 spijlbus met de kids en de tenten achterin was in die tijd evenver als nu een vakantie naar Nieuwzeeland. In de 60-er jaren werden nog 100.000 km speldjes uitgedeeld aan kever rijders die die mijlpaal hadden doorbroken.
De machine die wij bekijken kreeg steeds meer vermogen,(32 40, 50, 67, 70 pk) in de vijfbak werden smallere tandwielen in de beperkte plaats van de vierbak gepropt en we gingen gemiddeld gezien steeds sneller rijden. Even een stukje 160 is nu "vaak gezien" maar vroeger was 160 een enorme snelheid. Je moet allen in zijn tijdsbeeld zien. De politie had in die tijd nog hoge rijlaarzen aan...
We vergelijken dus, als ik het oneerbiedig mag zeggen een opgevoerde, doorontwikkelde kever,, ja met wat? Alleen motoren uit die tijd zoals de Suzuki GT750 en de Honda 750 mogen in een vergelijking meegenomen worden. En daar zie je er niet veel meer van in dagekijks gebruik!!!.
Dat ik dagelijks 126 km rijdt met mijn 31 jaar oude R100RS vind ik gewoon maar ik zie nooit een GT750 of Honda 750 meer. Wel moderne K's en veel 1100's 1150' 1200 zie ik langskomen.
De R-BMW heeft inderdaad een aantal onhebbelijkheden. Ik heb met opgelaste 4 mm metalen strips de midden bok "Midden bok proof" gemaakt. De bak moet je ontzien en het achterste lager vervangen door het betere met 7 kogels. Verder lijkt me de 75 W 140 olie veeel en veel beter dan de 75 W 90 die bij de hoge temperaturen veel dunner is en dus niet goed smeert. Na 170.000 km nooit bakproblemen gehad...Overigens: die 75 W 140 komt uit de truckwereld, waar het om echte megakm's gaat. Deze olie veroudert ook en je moet hem elke 50.000 wisselen.
De meenemerslijtage is door vering en kleine bewegingen in de constructie niet te vermijden wel te verminderen door steevast bij elke bandenwissel er zwart homokineten vet rijkelijk tussen te smeren. (Nu bouten ze het wiel er aan vast, ze hebben geleerd bij BMW)
De zadelplaat was na 28 jaar doorgeroest (mag dat?) en die heb ik vervangen door een composiet zadelplaat die wel met mij de grafkist in zal gaan. Dat is nu de andere kant van de medaille als iets "te goed" is. (Of goed genoeg, dat is een mening.)
Er zijn nog veel details te verbeteren aan de R maar ach, een kever is een kever en een R is een R. De hobbyist heeft me altijd snel de juiste gezochte onderdelen kunnen leveren.
Ik bekijk het rustig en anderen mogen een andere mening hebben of harder willen gaan; modere watergekoelde motoren (Japs, brits of germaans) zijn inderdaad allemaal beter. (Maar ook leuker?)
De R- Groet dan,... broemmm-klak-broeeeeeem....
Louis (R100RS, 1979 170.000 km eerste blok, zuigers, bak, volkomen orgineel)