Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kwaliteit BMW
#91
Bij mijn vorige RT had ik een ABS, die alleen niet in storing ging als er regelmatig een beurt werd gegeven of om de twee jaar een nieuwe accu erin. Storing werd niet ontkend, dat hoorde bij dat bouwjaar. En het begon altijd in oktober.
Dus soms starten, met storing wegrijden, na 2 km. onder het rijden uitzetten in zijn drie, dan koppeling op laten komen.
Dus bij de volgende naar een Jap gaan kijken of een Triumph, die zijn steeds beter geworden.
Deze RT bevalt nog steeds goed: lekker sturen, goede vering en goed zitten, even afkloppen.
Reply
#92
Een zeer nette cb750 moet je vergelijken met een zeer nette R90S welke ook niet te betalen zijn.

Pieter
Reply
#93
Reactie van bezoeker 'Johan', geïmporteerd van het oude forum:

R90s is de top voor bmw toen, dus moet je hem misschien met een cbx 6 cilinder vergelijken ;-)

Mooi zo een oude Honda Four, zeker met de 4 uitlaten, zeer potente klassieker

J.
Reply
#94
Reactie van bezoeker 'J-motor', geïmporteerd van het oude forum:

Laat ik duidelijk zijn, tegenwoordig is de bmw kwaliteit ver te zoeken, ik werk bij een motorzaak waar we alle merken ´doen´. bmw heeft problemen die andere merken al 20 jaar terug opgelost hadden. Dit terwijl het toch een dure fiets is. Reden om een jap te kopen tenzij je principiële bezwaren hebben. Dan moet je door emotionele gevoelens dus blijven tobben. Haakse eindoverbrengingen die vroegtijdig kapot gaan heb je niet bij een pan-european bijvoorbeeld.
Wij zien ook cbr600-tjes langs komen met 180000km op de klok, waarbij nog nooit iets aan kleppen of zuigers gedaan is. om de 30-35000 andere ketting en gaan weer.
Maak een gedegen keus en laat je niet door foute sentimenten leiden.
Reply
#95
Reactie van bezoeker 'Tiny', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb eens in het forum gelezen en denk bij me zelf,het zijn net kleine kinderen.Maak je niet zo druk om iets waar je niets mee opschiet! Neem gewoon het merk dat je bevalt,bij de een is dat een BMW en bij een ander een Honda of een Norton.Zorg wel dat alles heel blijft en vooral je zelf!!!!!!!!!!! Nog veel veilige km ongeacht je MERK MOTOR
Reply
#96
Reactie van bezoeker 'J-motor', geïmporteerd van het oude forum:

Sorry, maar ik heb een nette R90S als hobby machine, daarnaast veel ervaring door mijn werk. Dus dacht hier wel een bijdrage op te kunnen geven.

Grt
Reply
#97
Reactie van bezoeker 'rudy', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Tiny,

Gelijk heb je ik kom van een Fazer 600 goie motor maar niet de voldoening die ik krijg van mijn R 100 RT, en zoals alles met techniek, je moet geluk hebben, heb ooit een nieuwe Audi gehad en hem na nog geen 2 jaar weg gedaan stond constant in de garage maar daarom is audi nog geen slechte auto, wat je goed ligt is altijd goed en dan zie de foutjes weleens door de vingers, trouwens elke medaille heeft 2 kanten.
Ik ben zeer tevreden met de Beemer en ben een winter rijder dus de motor ziet dan af.
Reply
#98
Reactie van bezoeker 'Louis van Rijn', geïmporteerd van het oude forum:

Gents,

Wat een gemor in deze tread! Grim gram grom volgens A.MG. Schmidt!-

Ik rijd op een R100RS, 33 jaartjes oud is de machine, en rijdt 126 km per dag.
Uiteraard, in 1978 bouwde men de motor en het frame, de bak etc stammen echter van 1973 (r90S upgrade) met de TOEN geldende kennis.
Veel punten van gemor herken ik. De punten neem ik voor lief, en ik zie de machine als een " tweewielige kever", die gezien zijn ontwerpleeftijd gewoon veel onderhoud per kilometer nodig heeft. Dat laatste is een voldongen feit, het is zo.

Verricht je dat onderhoud, dan rijdt de machine betrouwbaar. Je moet hierbij ook aan preventief onderhoud denken. Ik vervang lousy spullen altijd door home-made topkwaliteit, beter dan BMW spul. Anders blijf je bezig.

Voorbeelden.
- Las strips van 15 mm breedte, 2-3 mm dikte over de rondingen van de midden bok. Las op de plaats waar deze de grond raakt nog een extra strip erop. De midden bok is dan voor de eeuwigheid.
- De rottende zadelplaat heb ik na 25 jaar vervangen door een item van glasvezel epoxy. Deze is 2 mm dik, stijf en erg licht. No problems sofar, glasvezel roest niet.
- Koop RVS Keihan uitlaten, doe kopervet op de verbindingen. Deze gaan heel lang mee.
- Smeer de uitlaatmoeren in met kopervet en draai ze handvast, ja dat is daadwerkelijk genoeg! Ze gaan altijd los en de draad op de kop blijft goed.

- De zuigerveren gaan in een orginele gietijzeren KS cylinder ca 90.000 mee. Daarna gaat de motor olie blazen via de carterventilatie door de veerlekkage en de koppen verkolen ook inwendig. Na 188.000 km zit nu de derde set zuigerveren er op, op de orginele zuiger en cilinder set. Kompressie was na montage 11.6 en 11.2 bar, daarvoor 8.5 en 9.5 bar, waarbij niets aan de kleppen was gedaan. De zuigerveren waren dus versleten. Niet zo duur, zelf te doen, kost een dag.
- Elke 80.000 naalden en sproeiers vervangen. Deze slijten gewoon weg en de machine wordt steeds rijker en de man die er op rijdt steeds armer aan de brandstof rekening.
- Puntjes gaan maar 6000-7500 km mee, dan weer: sleutelen. Bij de r100rs moet de kuip open. Voor een olie wissel moet er veel meer los, onhandig is dat. Moet wel gebeuren!
- Lang tobde ik met de voorvork afdichtringen. Soms gingen ze maar 4000 km mee...De chromen pijpen zijn maagdelijk ik heb ze exact nagemeten, zo ook de aluminium onderpoten. Wat was de oorzaak?
Het is vuil wat aan de chromen pijp kleeft en de ringen snel doet slijten. Kijk maar eens naar de aanslag op je vizier na een regendag.
Het is overigens zeer "slim" geconstrueerd: de lek-olie loopt omlaag op de remblokken van de eerste serie R100RS-sen. Bravo! Er is nagedacht in Berlijn!
Ik heb de oude balgrubbers van de /5 serie aangebracht op de R100RS en hoop nu dat de chromen poten schoon en de keerringen goed blijven. Bij mijn R60/5 had ik die problemen nooit.
- Als je voorin "klak" hoort bij het op de middenbok trekken is er toch speling in je balhoofdlager ontstaan. Alles demonteren en voorvork brug laten zakken, lager schalen inspecteren. Enkele plekjes, die nauwelijks voelbaar waren heb ik met een schuurpapier 600 op een houten stokje en wat olie weggeschuurd. Daarna liepen de lagers weer zeer soepel en rond in de schaal. Vervangen van de lagerschalen was dus niet nodig. Na monteren reed de BMW voor weer zeer strak en precies.
- Na de bovenstaande operatie zwabberde de achterhand een beetje, dat werd toen voelbaar. De schwingarm lagers kon ik iets aandraaien en de BMW was nog strakker, zo reed die dus nieuw, toen die verkocht werd. Niet duur, veel resultaat.
-BT45's zijn grippy genoeg en lijken gemaakt voor de r100RS. Tot mijn verbazing haal ik 20.000 km ermee, of meer.
- De Koni's zijn nastelbaar en gaan lang mee.
- Het voorwiellager aan de rechterkant gaat het kortste mee. Daar loopt het water in als je na een regen rit de motor op de jiffy zet. Ik verving dat lager. het zat vol met donker rood /bruin vet/water mengsel. Let op dat je de middenbus soms 0.1 mm of zo moet inkorten om de lagers strak genoeg te houden in hun opspanning.
- De meenemer aan het achterwiel is na 188.000 km half weggesleten. Die zou dus 360.000 km mee kunnen...Ik doe er wel regelmatig vet op.
- Zorg dat het hele fijne gaatje in de M6 bout van de acccu aardekabel-naar-bak open blijft. Hierdoor ontlucht de bak, en zo niet perst de bak olie in de cardan tunnel, die deze weer in de cardan etc. Dit 1 mm gaatje heeft een functie.
- enfin volgend onderwerp etc etc etc

Je ziet, als je een R rijdt, WEET je dat je motor hebt. Sommige mensen zien het als een zeurend kind, andere benaderen de zaak stoïcijns (ZEN), weer anderen zien het onderhoud als hobby, vandaar de naam van onze gastheer.

Je zult echter sleutelen, dat is een R-feit.
Wat was het record ook alweer voor de R100RS in Nederland? 495.000 km toch?
Ik ga nu voor de 200 k. Daarna zullen ergens bij 250 k wel nieuwe cilinderbussen en zuigers erop gaan...misschien nikasil, ik zie het wel gebeuren.

Kijk, op de Grindweg, N van Rotterdam, kwamen in de ochtend me plots 4 koplampen naast elkaar tegemoet op twee rijstroken. Beheerst sterk afremmen en op de grinderige zijstreep gaan rijden loste dat op. Tja, wat moet je met die lui.
De levensduur van de berijder en zijn BMW worden niet alleen door het onderhoud bepaald... snellere fietsen zullen het in zo'n geval moeilijker hebben.
Mede daarom dus een oudere R met de daarbij horende snelheden. Het is wat veiliger.

Groeten.. Rijd ze ver en veilig, Louis






Reply
#99
Reactie van bezoeker 'Jos', geïmporteerd van het oude forum:

Als je zover je balhoofd open heb, vervang je toch je lagers voor die paar tientjes ? in plaats daarvan heb je de harde toplaag weg geschuurd...
Verders mooi onderhoud verhaal!

ps. hoe lang gaat de koppeling mee? en als je zoveel rijd, hoe heb je dan de spiegels aangepast ? want origineel zie je weinig.
Jos
Reply
Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum:

Hi Jos,

Bij BMW zijn ze " zeer " slim in het handig construeren... was dat maar waar!
Bij nader inzien bleek dat de lagerschalen rondom strak verzonken in het balhoofd liggen. Anders gezegd: er kan geen trekker achter komen, noch een drevel op worden gezet van de andere kant. Ook geen lager trekker met scherpe kantjes die je uitelkaar draait, die zou geen vat krijgen. Ooit zo'n balhoofd gezien? BMW dus wel..

Het enige wat ik zie is vastlassen aan een dikke moer die erin past en met een dik draadeind dan gaan trekken, of vanonder kloppen.
Overigens heb ik nieuwe lagers liggen in mijn kast, dus die lagen er al naast.
Ik zou ze kunnen vervangen, maar het even gladschuren was minder werk.

Veel, heel veel kan ik schrijven over slechte oplossingen die in de R zitten maar dat doe ik even niet. De 80 schrijvers voor me hebben dat al gedaan.
Mijn volgende verhaal zal over de /5 naar /6 transitie gaan en de levensduur vermindering die dat met zich meebracht.


Groet, Louis

Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)