Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tik in voorvork R100 1981
#1
Reactie van bezoeker 'Gerwald', geïmporteerd van het oude forum:

Sinds een tijdje voel (en hoor) ik in de voorvork van mijn R100 van 1981 een stevige tik als ik over drempeltjes of stevige hobbels rij.

De demping en het stuurgedrag (/weggedrag) is prima. Bij stilstand is niets te merken aan de vork. Bij diep inveren is niets voelbaar, en ook de balhoofdlagers lijken in orde te zijn.

Olieniveau is in orde, onlangs de keerringen vervangen.

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'kees', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Gerwald.

Jouw verhaal zo lezende schiet me ineens iets te binnen.

Als jouw motor nog van het type is met ate remklauwen, kunnen je klauwen
soms wat rammelen tegen je onderpoot.

Zelf had ik het met 1 van de 2 klauwen.
De "pen met conische delen", waarmee je klauw aan de poot zit gemonteerd,
had op een plek iets ruimte.

Echter zie ik dat jouw fiets van '81 is, en in dat jaar is het voorremsysteem
veranderd naar Brembo.

Groetjes, kees.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Gerwald', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Kees,
Dank voor je reactie, maar heb inderdaad al Brembo's op m'n BMW!
Gerwald
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'evert', geïmporteerd van het oude forum:

Heb dit probleem ook met mijn R80/7 van '81
Ben zeer geintereseerd in oplossing
Heb voorvork reeds gedemonteerd, niets bijzonders gezien.
Ben benieuwd
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Fons', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Gerwald,
Had hetzelfde probleem, verdacht het balhoofd maar kon geen speling voelen, omdat ik niets anders kon vinden en de voorvork al aangepakt was, heb ik de afstelring voor de lagers zeer vast aangedraaid; onderste kroonplaatbevestiging los en een doorslagpen en een zware hamer gebruikt. Hoewel ik bang was teveel geweld gebruikt te hebben, was het probleem hierna opgelost.
Groeten, Fons.
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Gerwald', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Fons,

Dank voor je reactie, hier kunnen we wel eens iets aan gaan hebben.
Ik volg alleen niet helemaal waar je nu precies een flinke mep op hebt gegeven met die slagpen en hamer!

Gerwald
Reply
#7
Quote:Beste Gerwald,
Had hetzelfde probleem, verdacht het balhoofd maar kon geen speling voelen, omdat ik niets anders kon vinden en de voorvork al aangepakt was, heb ik de afstelring voor de lagers zeer vast aangedraaid; onderste kroonplaatbevestiging los en een doorslagpen en een zware hamer gebruikt. Hoewel ik bang was teveel geweld gebruikt te hebben, was het probleem hierna opgelost.
Groeten, Fons.
Hoi Fons,
ik begrijp niet precies wat je gedaan hebt.
type BMW?
Over welke lagers heb je het?
Waarop heb je geslagen?
Met welk doel heb je dat gedaan?
Leg uit.
Groeten,
Reyer Blankevoort R80 1985 met s-kuipje
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:

volgens mij heeft Fons met de doorslag en hamer de stelring waar je de speling van de balhoofdlagers afsteld een paar goede klappen gegeven en de speling zo wat strakker gesteld.

henry
Reply
#9
Draait de boel dan nog wel? In ieder geval te zwaar lijkt me.
Reyer R80 1985 met s-kuipje
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Fons', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Gerwald en janreb,

Henry heeft helemaal gelijk, overigens heb ik een R100RS uit '81.

groeten, Fons.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)