Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kortsluiting
#1
Reactie van bezoeker 'Jan Opdekamp', geïmporteerd van het oude forum:

dag Forum,

Iemand enig idee hoe ik hetvolgende kan oplossen?

Ik rij met een R100RS uit 1977.

Afgelopen week rijd ik ermee tot mijn werk, wanneer ik 's avonds terug wil starten, doet ie niets meer : geen controlelampjes, geen startmotor, zelfs als ik de motor probeer aan te duwen, lijkt het alsof er niets van ontsteking gebeurt... Ik heb de batterij enkele dagen trachten op te laden, echter dit helpt niets, de controlelampjes branden niet, zelfs niet een klein beetje...

Op aanraden van mijn garagist heb ik vandaag met startkabels, en via een autobatterij, proberen starten. Dit lukt, controlelampjes branden zeer sterk, echter van zodra ik de startkabels afkoppel, valt ie stil...

Ik vermoed een kortsluiting, maar waar moet ik beginnen zoeken?

Jan
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'kees', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Jan,

Als ik je relaas zo lees denk ik als eerste aan kortsluiting in je accu.

Als het vloeistof niveau in je accu niet op peil word gehouden, kunnen de platen boven het vloeistof niveau uit gaan steken in je accu, krom trekken, en kortsluiting veroorzaken.

De enige remedie is dan een nieuwe accu.

Groetjes, kees.

Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Jan Opdekamp', geïmporteerd van het oude forum:

Dank je Kees.

Ik had daar al schrik voor, moet toegeven dat ik het peil tot vanmorgen weinig heb gecontroleerd. Nochthans heb ik vanmorgen dit toch gedaan, en het leek me niet te weinig.

Kan je dit op een of andere manier weten, indien je batterij kapot is?
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum:

Met een hydrometer meter meten.
Accu eerst vullen met gedistilleerd water, dan eerst opladen, en daarna met de hydrometer aflezen of het eleltroliet in goede conditie verkeerd.
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'kees', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Jan,

De tip van Rik is een goede manier om te meten hoe het met de gezondheid van je
accu is. (qua zuurgraad).

En met een multimeter kom je aan de preciese getallen die je accu nog geeft.

(desnoods gebruik je de truc met het lampje en een draadje tegen je accupolen om te kunnen zien of je accu ook nog maar iets van spanning geeft).


Echter als je accu plotseling helemaal niets meer doet, (ook niet na een laad sessie)
ben je ook al weer een stapje verder.
Namelijk dat 'ie echt niets meer doet.
Je zegt zelf al dat zelfs je dashboard lampjes niets doen.

De start sessie met de hulp startkabels van een auto, die wel werkte, verteld mij
dat de motorfiets verder wel correct lopen kan.
(er is dus niet zoiets lulligs als een losgetrilde massa kabel of zoiets aan de hand.)

Het is bij jouw motor best moeilijk om te zien of het vloeistof peil van ALLE cellen
voldoende op peil zijn.
Die aan de zijkanten zie je snel genoeg, maar de middelste daarin tegen...

Als de accu platen inwendig kortsluiting gemaakt hebben door kromtrekken
komt het niet meer goed met deze accu.
(Althans: volgens mij is er dan geen oplossing meer.).

Dus als laatse kun je voor de zekerheid nog even met een lampje en een draadje
tegen de accupolen meten of je Echt geen spanning hebt.
(Maar eigenlijk heb je dat antwoord al met het niet branden van je cockpitt lampjes
bij contact aan)

Waarschijnlijk dus op zoek naar een nieuwe accu.

Succes met het monteren van een nieuwe.
(Die schuif je er , als het goed is, niet zomaar even tussen).

Maar dat wist je waarschijnlijk al wel.

Groetjes, kees.









Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Mart', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,

Meest waarschijnlijke oorzaak is een slecht massakontakt van de dikke zware - kabel aan massa en/of slecht kontakt aan de akkupolen.

Alles even losmaken, schoonborstelen en met vaseline insmeren

de Dikke massakabel maakt vaak slecht kontakt op de aansluitingen. In de verbeterde versies zijn deze daarom gesoldeerd.

groeten,

Mart
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'jan opdekamp', geïmporteerd van het oude forum:

Beste,

Allemaal bedankt, het blijkt uieindelijk de kapotte batterij te zijn.

Jan
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'RIk', geïmporteerd van het oude forum:

Het advies om je motor te starten via een auto-accu is m.i. geen juist advies geweest.
De autoaccu is veel robuuster uitgevoerd dan je motoraccu waardoor deze laatste een flinke opdonder kan krijgen. In jouw geval was ie al overleden. Maar let wel dat een draaiende motorfiets een functionerende accu nodig heeft t.b.v. een constante spanningafgifte aan de ontsteking.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)