Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
achterschokbreker wil niet lost van final drive
#1
Op mijn R80RT van 1986 krijg ik de achterschokbreker niet los van het draadeinde uit de final drive (de eindoverbrenging). De bovenzijde aan het frame is wel los.

De moer (en ring) zijn los echter de metalen bus in het rubber in de schokbreker zit blijkbaar vast(geroest) op het draadeinde dat in de final drive zit.

Ik heb het zaakje al met WD-40 ingespoten en geprobeerd de hele schokbreker in een cirkel om het draadeinde te draaien. Helaas veert het rubber mee en de bus blijft gewoon zitten.
Ik wil de schokbreker graag heel houden, dus niet doorslijpen en het rubber het liefst ook heel houden. Volgens het plaatje is het geen vervangbaar deel van de schokbreker.

Ik kom er met een poeltrekker niet achter de bus (geen ruimte).

Ik heb met twee moeren op het draadeinde geprobeerd het gele draadeinde los te draaien echter daar zit geen beweging in en aangezien de final-drive van aluminium is durf ik hierop geen geweld te gebruiken.

Wie heeft er een tip voor mij hoe ik de schokbreker toch los kan krijgen?

Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:

Stevige schroevedraaier erachter (cardanhuis beschermen), daar kracht opzetten met één hand, kunststof hamer in ander hand en paar ferme klappen op het draadeind, dan moet bus toch van draadeinde schuiven.
Reply
#3
Quote:Stevige schroevedraaier erachter (cardanhuis beschermen), daar kracht opzetten met één hand, kunststof hamer in ander hand en paar ferme klappen op het draadeind, dan moet bus toch van draadeinde schuiven.
Deze methode zou ik over een paar dagen pas toepassen in tussen tijd zou ik regelmatig met de WD 4o spuiten en met name daar waar een en ander moet kunnen draaien.
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,

Koop je zelf eerst een bus goede kruipolie.
Het is een vergissing om te denken dat WD40 een kruipolie is.
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum:

Ik had laatst een IKON die er niet af kwam. Via de andere kant van het wiel met een vurenhouten balkje en bankhamertje, zoveel mogelijk boven het oog, eraf getikt met een paar goede klappen.
Reply
#6
Inmiddels heb ik met een poelietrekker de schokbreker los weten te krijgen.
Helaas is daarbij het rubber gescheurd. Daarna heb ik de metalen bus moeten inslijpen om hem los te krijgen, zo vast zat hij.

Volgens mij is het rubber moeilijk te vervangen. Zo te zien zit het met aan beide zijden een metalen bus geperst in de schokbreker. geen idee of het rubber los te koop is. Ik vermoed van niet.
Gelukkig heb ik nog een andere schokbreker dus ik kan wel verder.






Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum:

In Pijnacker zit een schokbreker reparatie specialist (Jan ... Droog of zoiets?).
Zijn naam staat hier ergens op het forum.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)