Threads: 7
Kan iemand mij vertellen of ik beter 10 w 40 0f 20 w 50 motorolie kan gebruiken.Zelf gebruik ik 10 w 40 maar grbruikt wel wat olie.Ik heb gehoord dat voor een k1100 lt ook 20 w 50 gebruikt wordt en dat 20 w50 aanbevolen wordt. gr yos
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:
10W40 is leuk voor in de kou, maar zeker met de zomer in aantocht is een 15W50 of 20W50 beter. Loopt hij veel stiller, betere smering bij hoge temperaturen en ook minder olieverbruik. Ook duidelijk te zien in het schema van Rene, 10W40 maar tot 20 graden celsius maximaal!
Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum:
Tom
Ik ben het met je eens zeker ook gezien het overzicht . Echter ik gebruik de K1100LT voor woonwerk verkeer 16 km heen en 16 km terug. De motor komt hierbij niet echt op bedrijfstemperatuur vandaar dat ik 10W40 gebruik en is dat dan ook waarschijnlijk een van de redenen dat hij best wat olie verbruikt.
Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum:
hoi, ook in deze vrij moderne fiets hoort idd 20-50, zie de tabel, van de producent
Geloof niet 1 ander verhaal! heb ervaringen zat met foute olie, in k100 en de 1100, hij wordt echt merkbaar stiller!
15/20-w50 erin.
Bij zeer strenge winter kan de 10-40 uitkomst bieden.
Peter
Reactie van bezoeker 'yos', geïmporteerd van het oude forum:
Bedankt jongens voor de tips.gr yos
Reactie van bezoeker 'joost', geïmporteerd van het oude forum:
En de dikkere olie is beter voor het functioneren van de startkoppeling. Ook bij mij verdween het olieverbruik nagenoeg na het vullen met 20W50 mineraal. Was overigens niet vershrikkelijk daarvoor.
Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum:
Nou mannen
Gezien jullie ervaringen ga ik ook een keer dikkere olie proberen
Reactie van bezoeker 'dirk', geïmporteerd van het oude forum:
Gebruik aub een goede half-synth. of vollsynthetisch olie. Toen de K1 en K100RS16v uitkwamen werden deze zelfs gesmeerd met een 5w-40 (originele BMW verpakking 1l. met K16v foto erop) vanwege de duidelijk andere kleppentrein tov de K8v modellen. Bij gebruik van een 20W-50 kan je last krijgen met je kleppen bij de 16v.
Momenteel schrijft BMW 15w-50 voor, ik zou nooit kiezen voor een dikkere olie dan dat en het olie verbruik dat toch niet overdreven is voor lief nemen.