Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ontluchten voorrem
#1
Reactie van bezoeker 'André', geïmporteerd van het oude forum:

Onlangs heb ik de hoofdremcylinder vervangen omdat deze lekte. Ik krijg het remsysteem niet ontlucht. Van alles al geprobeerd ; op de traditionele wijze dus met rem enigzins aantrekken, ontluctingsventiel open, rem geheel intrekken, ventiel dicht, rem loslaten enz. Met een vacuumpompje ; ook hiermee krijg ik niet alle lucht eruit. Ik heb de rem ook al een nacht onder druk laten staan met een tie-wrap vast tegen het stuur.
Ik las hier op het forum dat het loshalen van de remklauwen en dan "op z'n kop draaien"wil helpen. Maar dat gaat bij mijn R100RS 1988 (dubbele Brembo schjijven) niet omdat de stalen remleidingen nu eenmaal niet kunnen meegeven. Ik kan de klauwen dus niet verdraaien.
Wie spreekt het verlossende woord ?

Alvast bedankt !

Boxergroet,

André
Reply
#2
Het zit em misschien in de details, de timing van de opeenvolgende handelingen.
Ik zet de R80 (met dubbele schijf) op de jiffy, dan zit de ontluchtingsnippel op het hoogst mogelijke punt (bij mij zit die rechts). Ik knijp de remhandel in en draai de nippel open en weer zo snel dicht dat ik de handel niet helemaal zonder weerstand tegen het stuur kan drukken. en dan herhalen. enz.

Een variant van de tie-wrap methode is ontluchten via de hoofdremcilinder. Je laat hem een nacht staan, je schroeft het dekseltje van het reservoir eraf en je ontspant de remhandel. Vaak zie je dat er een lucht belletje bovenkomt. Dat is lucht die opstijgt uit de onderste regionen van het remsyteem. Dit is ook meerdere nachten te doen.

Als je de tie-wrap methode toepast zet ik hem ook op de jiffy. Nacht zo laten staan en de volgende dag de nippel een beetje kort opendraaien en weer dicht draaien voordat de druk helemaal eraf is. En slangetje op de nippel in een potje steken en goed kijken naar eventuele luchtbelletjes. En zonodig herhalen en herhalen.

Groeten,
Reyer R80 1985 met s-kuipje
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'ruud r75/6 glaser', geïmporteerd van het oude forum:

hallo

Ik kreeg de voorrem ook niet goed ontlucht. Tip op het forum was om de rem cylinder helemaal terug te duwen in de remklauw. Daarna ontluchten. Ging perfect.
Ik gebruik een slangetje met in het ander eind het binnenwerk van een fietsventiel.

gr ruud
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:

Fiets op zijsteun (gat naar reservoir in hoogste positie) dan heen en weer met het remhandle, niet veel meer dan in ontluchte toestand. Komen er geen bubbels meer: elastiek om het remhandle en stuur heen (je hebt dan druk) en 's nachts laten staan. Zuiger niet naar plaatsen sturen waar hij nog nooit is geweest; dat kan lekkages gaan veroorzaken. Leidingen zo houden dat er geen luchtbel in kan blijven hangen. Werkt perfect (met dank aan Mat) Succes, Lei.
Reply
#5
aan Lei,
Wat voegt jouw verhaal toe?
Leg eens even uit wat je bedoelt de zuiger niet naar plaatsen sturen waar hij nog niet is geweest. LEKKAGES Veroorzaken????? Beter in stilstand dan rijdend in belgië.

Meestal kan ik je commentaar en avies wel waarderen maar hiet kan ik niets mee.

Groeten,
Reyer R80 1985 met s-kuipje
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb pas geleden last gehad van een lekkende leiding. Na montage van een nieuwe en het ontluchten hiervan lekte de rempomp, vanwege te enthousiaste knijpbewegingen aan het remhandle. Bij de boxer toko wist men te vertellen dat het mogelijk is dat dit lekken ontstaat vanwege het verplaatsen van het zuigertje in de rempomp naar nieuwe oorden. Na montage van een nieuw zuigertje (krijg je ook niet gratis) was ook deze lekkage weer opgelost. Dat is ongeveer de toegevoegde waarde van het eerdere verhaal, hetgeen mij wel duidelijk leek.
Met de groeten. Lei.
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:

Verhaal van Lei heb ik ook gehad met een K100, na verversen remvloeistof ineens lekkende hoofd remcilinder
Reply
#8
Ok Lei,
duidelijk, komt eigenlijk doordat er toch wat ouderdomsverschijnselen zijn opgetreden in de vorm van oxidatie, in die oorden die normaal niet worden geraakt.
Groeten,
Reyer R80 1985 met s-kuipje
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'hutch', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo beste forum leden,
De info over de voor rem probleem is in deze thread erg uitgebreid en zeer goed uitgelegd.
Heb het meerdere malen goed moeten lezen maar het is mij gelukt in de volgende volgorde.
Hoofdrem cylinder gereviseerd brembo rem klauwen netjes schoongemaakt.
Het ontluchten was een probleem mijn blokken kwamen niet terug en wat ik ook probeerde.
Heb een nacht de rem onder druk gezet door het hendel met een doek naar het handvat te trekken.
Langzaam op laten komen en inderdaad een paar belletjes.
Heel erg goed ontlucht zeker een klein flesje dot 4 en wat is het resultaat dat alles nu naar behoren werkt.
Het onder druk houden van het systeem heeft volgensmij ook het gevolg dat het kleine retour gaatje is erg klein ook open gaat als deze dicht zit.
Heel erg bedankt voor de tips.
En sowieso hulde aan de sponsor van dit board,hedden mij spullen naar eeen verkeerd adres gestuurd ivm de verkeerde gegevens nog in de computer stond terwijl ik het juiste adres had gegeven.
Na en telefoontje mocht het op hun kosten alsnog doorgestuurd worden aar het goede adres.
En daarbij dan nog de prijsverschillen met andere is het gewoon toppie.
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

Waarom lees ik niet de andersom methode ? dus reservoir leeg en dan met spuit via ontluchtingsnippel eea vullen. Lucht komt er dan via het stuur reservoir uit.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)