Reactie van bezoeker 'René ', geïmporteerd van het oude forum:
Chris
Dat je ongenuanceerde en niet onderbouwde opmerkingen kan maken weten we nu wel.
Verras ons eens een keer op positieve manier en presenteer bijvoorbeeld dan eens een tabel met absolute waarden over treksterkte, vloeigrens en maximale rek bij belasting van rvs versus staal.
Ten eerste heeft je bijdrage dan toegevoegde waarde en ten tweede kun je dan laten zien dat je echt ergens toe in staat bent.
Zoniet reageer dan hier niet niet meer en ga ergens ander aandacht zoeken. Want volgens mij zit niemand op dit forum te wachten op polemieken.
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
Beste René, het gaat erover dat je geen onzin moet verkopen.
Dat doe je met grote regelmaat, en dat stoort me, als techneut.
Staal is helemaal niet flexibeler dan RVS, maar precies andersom.
Staal is stijver, heeft een hogere treksterkte dan RVS en een korter rek/vloeitraject.
De vloeigrens van RVS is ook beduidend lager dan die van staal, maar het rek/vloei traject van RVS is veel langer.
Met andere woorden, een RVS bout kun je wel gewoon vastzetten, en dat is voor en spatbordje o.i.d. geen probleem die worden toch niet belast.
Voor motorophangingen, schokbrekers e.d. die vaak op stotende belasting worden, zul je zien dat je iedere week de bouten opnieuw aan kunt zetten, de bout is gerekt.
Dit kun je wel zes tot zeven keer doen, en dan zie je dat de bout de geest geeft.
Na inspectie zie je hoeveel de bout is ingesnoerd (lang rektraject)
Met een stalen bout krijg je dat niet voor elkaar.
Nu zal ik wel weer opnieuw een uitbrander krijgen van deze of gene, over wijsneuzerigheid, of wat dies meer zij.
Maar ik vertel niets anders dan wat iedere monteur op dit forum al lang weet uit ervaring, de meeste zullen dit beamen.
Jij weet dat kennelijk niet, en gaat zelf een polemiek beginnen.
Ik wijs je alleen op de verkeerde aannames die je zelf uit je duim zuigt, en poneerd als technisch onderbouwd en waar.
technische tips dienen to the point te zijn, als je twijfelt, mag dat, maar dan moet het er wel bij zetten.
Wat je schrijft moet kloppen, anders heeft diegene die de vraag stelt, er niets aan en weet aan het einde van de draad nog minder dan in het begin.
In de techniek is één plus één altijd twee, en niet onderhandelbaar.
Met alvast excuus voor het venijnige stukje, want in plaats van gewoon je fout te bekennen zal ik wel weer een of ander verwijt van je krijgen.
Het zij zo.
Chris
Reactie van bezoeker 'peterr45', geïmporteerd van het oude forum:
Chris, juist verwoord.
tel daarbij het corrosie met alu verhaal bij op, en denk goed na of je idd rvs wil monteren
Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum:
Chris,
Ik had het niet beter kunnen uitleggen,
helemaal mee eens.
Scheelt mij een hoop typewerk
Ad
Reactie van bezoeker 'rob', geïmporteerd van het oude forum:
Nou Chris mooi lang stuk weer met zinnen als het moet wel kloppen wat je zegt en anderen die alles uit hun duim zuigen.
Feit is dat zonder de anderen forumdeelnemers jij degene was die iemand zomaar even uit de duim op hoge kosten had gejaagd met een nieuwe startmoter. Je bent zelf de aanstichter dus het lijt me inderdaad ook verstandig om ermee op te houden.
Reactie van bezoeker 'Robbert', geïmporteerd van het oude forum:
Even terug naar het onderwerp. Ben wel benieuwd of het zwakker zijn van de RVS bouten nu gestaafd kan worden door persoonlijke ervaringen of dat het alleen op basis van berekingen wordt gesteld. Waarom, omdat mijn halve R90S met RVS bouten aan elkaar hangt, ook mijn achterframe. Heb nog nooit een bout of moer moeten natrekken omdat ie los zat. En het zit er al een jaar of 6 op, en ook de achterdempers zitten ermee vast. Als ik dit topic zo lees maak ik me zorgen, maar zie (nog) geen van de beschreven verschijnselen op mijn R90S.
Robert
Voor mijn R90S geldt hetzelfde. Mijn practische ervaring bij het regelmatig loshalen van de rvs bouten heb ik niets van bovengenoemde (subjectieve) punten kunnen constateren.
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
Quote:Even terug naar het onderwerp. Ben wel benieuwd of het zwakker zijn van de RVS bouten nu gestaafd kan worden door persoonlijke ervaringen of dat het alleen op basis van berekingen wordt gesteld. Waarom, omdat mijn halve R90S met RVS bouten aan elkaar hangt, ook mijn achterframe. Heb nog nooit een bout of moer moeten natrekken omdat ie los zat. En het zit er al een jaar of 6 op, en ook de achterdempers zitten ermee vast. Als ik dit topic zo lees maak ik me zorgen, maar zie (nog) geen van de beschreven verschijnselen op mijn R90S.
Robbert, je hoeft je ook geen zorgen te maken.
Het achterframe zit met vier M8 bouten vast, en daar komt nagenoeg geen stotende belasting op, je schokbrekers zorgen daar voor, en de belasting is relatief gering.
Met vier stalen M8 bouten kun je bijna een "vrachtwagen de lucht in" trekken.
De schoks zelf zitten in een U bracket, dus deze bouten worden niet op torsie belast, ook hier geen probleem.
Het gaat echt om stotende belasting, eventueel in combinatie met temperatuur.
Probeer eens de scharnierbouten van je middenbok met RVS vast te zetten, geheid dat je brommer met twee weken op straat ligt.
Dan zie je wel wat het "probleem" is met RVS in combinatie met krachtbelaste toepassingen.
Probeer het liefst met je eigen motor, en laat even weten, dan hebben we ten minste één objectieve ervaring.
Chris
Reactie van bezoeker 'Chefke', geïmporteerd van het oude forum:
Ik zal er ook nog een een term tegen aan gooien,in die zit hem nu juist in het achter frame.
"afschuiven"
Persoonlijk zou ik de bouten naar eigen goeddunken monteren, maar: er zijn in het verleden wel degelijk ongevallen geweest met afgebroken bouten in het achterframe, zeker van de 5 types.
Je kunt je wel een voorstelling van maken wat er dan gebeurt, zijn zelfs dodelijke ongevallen mee gebeurt.
Maar als iemand RVS monteert of aluminium of wat dan ook en er gebeurt wel wat, moet je jezelf op de borst kloppen dat je toch mis zat, als je dan nog kunt zitten.
|