Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
RVS Bouten
#1
Reactie van bezoeker 'Van Loon Ed', geïmporteerd van het oude forum:

Mag ik de inbusbouten van m,n R100R vervangen door RVS inbusbouten,ik bedoel
van m,n remcylinders (4 stuks) = M8 x 4o en M8x70 kan dat ?
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum:

RVS bouten zijn minder stijf dan stalen bouten. Dat wil zeggen, er zit meer rek in. Het is daarom sterk af te raden om bouten met een constructieve functie te vervangen door RVS bouten. Spatbordjes e.d. kan geen kwaad maar frame, motorblok en remmen zou ik nooit doen.
Let bij het vervangen van bouten ook altijd op dat je dezelfde kwaliteit kiest. Er staat meestal een codering op de boutkop(8.8 of 10.9 of 12.9).
Deze codering zegt iets over de sterkte en je raadt het al, hoe hoger het cijfer, hoe sterker de bout.


Ad
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum:

Ik ben ook van plan alle bouten en moeren te gaan vervangen.
Maar het lijkt eenvoudig op eerste gezicht maar de moer op de cilindervoet is echter van een raar kaliber.

Is het niet eenvoudiger om alle partnummers door te geven aan de dealer?
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum:

Zoals al eerder vermeld is het sterk af te raden om RVS bouten in aluminium schroefdraad te gebruiken.

En ik denk dat het net anders om is RVS is minder flexibel als staal. staal rekt meer rvs niet, dat breekt gelijk

Staal kan in principe door de flexibiliteit een hogere belasting aan
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum:

Achteraf herinner ik me hierover al een eerdere post:

http://hobbyist.nl/forum/?action=viewtopic&id=5282
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Maarten ', geïmporteerd van het oude forum:

Precies de vraag waar ik ook een antwoord op zocht. Ik heb nu 8.8 bouten in mijn achterframe zitten en ik weet dat 12.9 de standaard is. Maar ik vang zelfs bij gespecialiseerde gereedschapszaken bot. Iemand een idee wie die dingen verkoopt?
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Zoals al eerder vermeld is het sterk af te raden om RVS bouten in aluminium schroefdraad te gebruiken.

En ik denk dat het net anders om is RVS is minder flexibel als staal. staal rekt meer rvs niet, dat breekt gelijk

Staal kan in principe door de flexibiliteit een hogere belasting aan
René !!!!!!!!!
Ik mag hier niets van zeggen, want dan ben ik weer een paard die een bierkar moet trekken.
Was best leuk werk trouwens, met name in de zomer.
RVS in aluminium is inderdaad niet zo'n goed idee, i.v.m. de optredende potentiaalcorrosie, ze gaan muurvast zitten.
Maar René, de rest slaat nergens op.
Het spijt me.

Chris
Reply
#8
Pleur die 8.8 bouten sowieso uit het achterframe svp!
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum:

STERKTE KLASSE voor rvs is 50 en 70, waarbij 70 minder sterk is dan de gangbare 8.8 staalbouten.

dus trek je conclusie.

grt, Peter
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Rob', geïmporteerd van het oude forum:

Vuistregel is, RVS is altijd zwakker dan staal van dezelfde maat
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)