Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:
Bougiegat van Linkerzijde boxermotor slecht, er dient een nieuwe draadbus gemonteerd te worden. Aanvankelijk ging ik ervan uit dat de cilinderkop gedemionteerd moest worden om deze reparatie te laten uitvoeren. vandaag met eern erkend motorrevisie bedrijf contact opgenomen, hij heeft meerdere malen met goed succes de cilinderkop voorzien van een nieuwe draadbus zonder de kop van de cilinder eraf te halen. natuurlijk is er een bepaald risico dat vuil ergens terecht komt.
Wat is jullie mening, kan ik dat op deze manier wel of niet laten uitvoeren, en wat zijn de risico's als er alu vuil erin blijft zitten?
Reactie van bezoeker 'Paul.', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
Heb dat al vaker gedaan zonder de kop te trekken en dat is altijd keurig verlopen.
Ik kocht ooit een reparatie setje van Midlock, met een speciale tap en draadbussen.
De truuk is om de tap in te vetten, zodat alle spanen in dat vet blijven plakken en die tap er niet in 1x doorheen halen, maar een paar keer terug, schoonmaken en opnieuw invetten.
Als je, voor je begint, de motor zo draait dat de uitlaatklep een stukje open staat, kan je na het tappen de evt. spaantjes die toch naar binnen zijn gevallen met perslucht via het bougiegat de uitlaat in blazen en weg.
Als dat revisiebedrijf maar half z'n geld waard is, weet hij dat ook en moet dat lukken.
Groeten, Paul.
Reactie van bezoeker 'Benno', geïmporteerd van het oude forum:
inderdaad, heb het vorige week nog bij een Guzzi gedaan. Werkje van niets. Moeilijkste stukje is het helemaal recht overtappen van het schroefgat. Als je de tap een beetje schuin houdt kan het zijn dat de bougie niet goed vlak op de kop komt te staan, een beetje revisiebedrijf zla er geen probleem mee hebben. 10 minuten werken en klaar is klara.
Benno
Ik heb ooit een helicoil geplaatst in een bougiegat zonder demontage van blok. Ik heb daarbij een vette doek door bougiegat gepropt die ik er daarna weer heb uitgetrokken. Zuiger in bovenste stand zetten zodat doek niet kan wegzakken.
Ron
Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb ooit zo'n Midlock ding erin gezet maar had sterk mijn twijfels. Wat garandeert dat die Midlock bus blijft zitten en de bougie er uit komt?
M.a.w. waarom zou die bus niet gewoon de eerstvolgende keer met de bougie eruit komen?
Ad
Reactie van bezoeker 'Paul.', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
Da's een goeie.
Ik heb in de loop der jaren op 4-5 motoren die bij mij in onderhoud zijn een bougiegat gerepareerd met het Midlock spul en toevallig (?) bij mijn eigen brommer komt de insert mee met de bougie, de anderen blijven mooi zitten.
Zo'n probleem is dat niet, de bougie met insert gaat in de bankschroef met kunststof bekken en dan draai je de bougie er zo uit, insert op de nieuwe bougie en weer terug de kop in.
Zie het als 'overmaatse' bougie.
Maar als dit setje op is, heb nog 2 inserts, dan komt er een setje van Würth, die vernauwen aan het eind en met het indraaigereedschapje duw je die vernauwing naar buiten in het moeder materiaal, dat komt nooit meer los.
Google 'Würth Timesert' als je precies weten wilt hoe dat werkt.
Dat spul was er nog niet, of ik wist er niet van, ten tijde dat ik dat Midlock setje kocht.
Groeten, Paul.