Jack,
koop een digitale km teller, er zijn vele soorten en maten.
Controlelampjes kan je bij de automatrialen zaak kopen en dat zijn alarmknipper LED's deze zijn al geschikt voor 12 Volt en je hebt ze in verschillende kleuren, anders kan je gewone LED kopen bij de electronicawinkel en dan een voorschakelweerstandje van 1000 Ohm eraan solderen.
Richard
Het is te rekenen wat de voorschakelweerstand moet zijn.
Uitgegaan wordt van de oudewetse LED, diameter 5 mm, die oa. in de kleuren Rood, Groen, Geel te leveren is. Spanningsval over zo'n diode bij 20 mA is ongeveer 2 V.
De voorschakelweerstand (= Rv) moet dus ongeveer Ub - Uf = 13 - 2 = 11 V (= Uv) wegwerken bij 20 mA (= I).
De formule Rv = Uv / I = 11 / 0,02 = 550 Ohm. Een handelswaarde is 560 Ohm.
Reactie van bezoeker 'hent', geïmporteerd van het oude forum:
@Jack,
Wat doe je met de oude klokken?
hola hola mannen ik ben een éénvoudig cafébaaske hé , niet te technisch worden
ik dacht ,kopen effe een tellerke kabeltjes doorknippen terug aan elkaar maken
en klaar is keez . Denk dat ik iemand moet gaan zoeken die me effe gaat helpen.
Ander uitlaatje , ander stuurke , andere wieletjes dat gaat nog, maar dit is andere koek .Toch bedankt voor reacties 'k zal zien wat ervan komt .... binnen 3 weken
vertrek ik naar de franse Alpen tegen die heb wel een oplossing .
de oude klokken hou ik nog effe bij voor het geval dat het niet lukt , ik zou
in de alpen toch willen weten wanneer ik moet tanken , en als de kilometerteller
dan niet fatsoenlijk werkt wordt het een beetje vervelend . Weet trouwens iemand
hoeveel kilometer dat je met een tank kan doen (r100) ? Heb de motor nog maar een paar maanden en heb eigenlijk nog fatsoenlijke rit kunnen maken om het zelf vast te stellen . Ik dacht aan 300 KM ?
300 km klopt wel ongeveer op de snelweg zal het wat minder zijn.
Pieter