Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nokkenas R75/6
#1
Reactie van bezoeker 'Tom Marreel', geïmporteerd van het oude forum:

Hi,

Ik heb mijn R75/6 reeds 11 jaar en heb er al rustig een 90.000km mee rongetoerd (veel woon-werk verkeer) zonder grote problemen. Enkele jaren terug heb ik de cilinders eraf gehaald en de klepstelen, kleppen, klepveren, segmenten vervangen.... Tot zover alles goed.

Nu reed ik gisteren huiswaarts en begon mijn batterijlampje op te lichten terwijl de motor rond de 3.000rpm draaide. Niet goed dus. Thuisgekomen en nakijken maar. Na effe zoeken heb ik gezien dat als ik mijn krukas ronddraai dat de nokkenas (uiteraard) meedraait. Maar deze verplaatst zich ook axiaal (ongeveer een halve cm) en de vlieggewichtjes aan het uiteinde van de nokkenas botsen tegen de contactpuntjes aan. Ondertussen krijg ik de motor ook niet meer gestart wegens het feit dat de contactpunten en de vlieggewichtjes contact maken.

Nu lijkt het mij niet normaal dat deze nokkenas zich ook axiaal verplaatst. Aangezien ik de motor nooit compleet opengehaald heb, kan ik me niet direct een beeld vormen wat het probleem zou kunnen zijn van deze axiale speling (lijkt me ook vreemd met het nokkenastandwiel en distributieketting). Kan iemand me verdere info bezorgen wat het probleem zou kunnen zijn? Dan kan ik maatregelen nemen om de motor open te maken en te herstellen....

Thx, Tom
Reply
#2
Tom,

het nokkenastandwiel sluit het voorste lager op, deze zit erop geperst. De speling tussen tandwiel en lager is 0,1 mm.
Het komt vaker voor dat het tandwiel los gaat zitten.
Tandwielkastdeksel eraf en kijken.
Let wel op welk type oliepomprotor erin zit want die met een spie moet je wel het vliegwiel demonteren.

Richard
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Tom Marreel', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Tom,

het nokkenastandwiel sluit het voorste lager op, deze zit erop geperst. De speling tussen tandwiel en lager is 0,1 mm.
Het komt vaker voor dat het tandwiel los gaat zitten.
Tandwielkastdeksel eraf en kijken.
Let wel op welk type oliepomprotor erin zit want die met een spie moet je wel het vliegwiel demonteren.

Richard
Dag Richard,

Dank je wel voor het snelle antwoord. Als ik het goed begrepen heb: de alternator eraf halen (zit erop met een conische passing, eraf halen met een poulietrekker zoals we in Belgie zeggen) en alles wat op het deksel gemonteerd zit. Het tandwieldeksel eraf halen en het voorste lager terug op de nokkenas persen.

Wat betreft de oliepomprotor denk ik niet dat het nodig is om het vliegwiel te demonteren. Aangezien ik dit deksel in het verleden er eens af gehaald heb om de distributieketting te vervangen (en heb heel veel moeite gehad om de alternator er toen af te halen) en ik me niet kan herinneren dat ik ook het vliegwiel gedemonteerd heb.

Thx, Tom
Reply
#4
Rotor moet je eraf halen door er een speciale bout in te draaien.
Ze zijn niet duur en te koop bij de sponsor.

Pieter
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Rotor moet je eraf halen door er een speciale bout in te draaien.
Ze zijn niet duur en te koop bij de sponsor.

Pieter
klik hier maar eens op of durf de zoekfunctie te gebruiken
http://www.hobbyist.nl/forum/?action=viewtopic&id=5126
Reply
#6
Tom,

De rotor eraf halen met een speciale bout M8 en eraf persen, deze tool kanje zelf maken.
Het deksel kan je gewoon losmaken dit is om de ketting met spanner te vervangen.

Het voorste lager van de nokken as zit achter het tandwiel, het tandwiel wordt er als laatste opgeperst.
Voor het demonteren van de nokkenas moet je wel weten welk type rotor van de oliepomp inzit want heb je een spiebaan dan kan je niet de nokkenas terug plaatsen.
Koop een nieuw tandwiel, deze perspassing is dan goed, je hebt kans dat de oude groter is geworden.

Richard

Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Knasterd', geïmporteerd van het oude forum:

Rotor eraf kan ook door een staafje rond 6mm van een cm of 5 in het gat te steken waar de bout zat en de originele bout er weer op te draaien. Die kan er dan niet helemaal in en drukt door hem aan te draaien de rotor eraf. Kost niets en werkt snel.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)