04-13-2010, 09:11 AM
Reactie van bezoeker 'Tom Marreel', geïmporteerd van het oude forum:
Hi,
Ik heb mijn R75/6 reeds 11 jaar en heb er al rustig een 90.000km mee rongetoerd (veel woon-werk verkeer) zonder grote problemen. Enkele jaren terug heb ik de cilinders eraf gehaald en de klepstelen, kleppen, klepveren, segmenten vervangen.... Tot zover alles goed.
Nu reed ik gisteren huiswaarts en begon mijn batterijlampje op te lichten terwijl de motor rond de 3.000rpm draaide. Niet goed dus. Thuisgekomen en nakijken maar. Na effe zoeken heb ik gezien dat als ik mijn krukas ronddraai dat de nokkenas (uiteraard) meedraait. Maar deze verplaatst zich ook axiaal (ongeveer een halve cm) en de vlieggewichtjes aan het uiteinde van de nokkenas botsen tegen de contactpuntjes aan. Ondertussen krijg ik de motor ook niet meer gestart wegens het feit dat de contactpunten en de vlieggewichtjes contact maken.
Nu lijkt het mij niet normaal dat deze nokkenas zich ook axiaal verplaatst. Aangezien ik de motor nooit compleet opengehaald heb, kan ik me niet direct een beeld vormen wat het probleem zou kunnen zijn van deze axiale speling (lijkt me ook vreemd met het nokkenastandwiel en distributieketting). Kan iemand me verdere info bezorgen wat het probleem zou kunnen zijn? Dan kan ik maatregelen nemen om de motor open te maken en te herstellen....
Thx, Tom
Hi,
Ik heb mijn R75/6 reeds 11 jaar en heb er al rustig een 90.000km mee rongetoerd (veel woon-werk verkeer) zonder grote problemen. Enkele jaren terug heb ik de cilinders eraf gehaald en de klepstelen, kleppen, klepveren, segmenten vervangen.... Tot zover alles goed.
Nu reed ik gisteren huiswaarts en begon mijn batterijlampje op te lichten terwijl de motor rond de 3.000rpm draaide. Niet goed dus. Thuisgekomen en nakijken maar. Na effe zoeken heb ik gezien dat als ik mijn krukas ronddraai dat de nokkenas (uiteraard) meedraait. Maar deze verplaatst zich ook axiaal (ongeveer een halve cm) en de vlieggewichtjes aan het uiteinde van de nokkenas botsen tegen de contactpuntjes aan. Ondertussen krijg ik de motor ook niet meer gestart wegens het feit dat de contactpunten en de vlieggewichtjes contact maken.
Nu lijkt het mij niet normaal dat deze nokkenas zich ook axiaal verplaatst. Aangezien ik de motor nooit compleet opengehaald heb, kan ik me niet direct een beeld vormen wat het probleem zou kunnen zijn van deze axiale speling (lijkt me ook vreemd met het nokkenastandwiel en distributieketting). Kan iemand me verdere info bezorgen wat het probleem zou kunnen zijn? Dan kan ik maatregelen nemen om de motor open te maken en te herstellen....
Thx, Tom